کد خبر: 190022
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴

ایجاد اولین واحد تولید گیربکس اتوماتیک کشور با مشارکت بلژیک را می‌توان از مهم‌ترین اتفاقات در بخش قطعه‌سازی صنعت خودرو دانست.

به گزارش اخبار خودرو ، این واحد با مشارکت ۸۰ درصدی بلژیکی‌ها در استان زنجان ایجاد و گفته می‌شود مراسم افتتاح آن قرار است امروز (سه‌شنبه) در زنجان برگزار شود. به عقیده کارشناسان، پس از قراردادهای رنو، سیتروئن و رنو، قرارداد مشارکت ایران و بلژیک برای تولید گیربکس اتومات نیز جزو بزرگ‌ترین قراردادهای خودرویی کشور در پسابرجام به‌شمار می‌رود.

بر این اساس با توجه به اینکه پس از امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با شرکت‌های خارجی طی یک‌سال گذشته، مشخص نبودن سهم دقیق قطعه‌سازان در این قراردادها جزو مهم‌ترین انتقادات فعالان این بخش به نحوه این تعاملات محسوب می‌شد، شاید بتوان این مشارکت و همکاری برای تولید گیربکس اتومات را فصل جدیدی در دوره فعالیت قطعه‌سازان در پسابرجام دانست.

مشارکت با قطعه‌ساز ناشناخته ابهاماتی در زمینه دلیل پر‌رنگ بودن رد پای بخش دولتی در این قرارداد وجود دارد، به خصوص پیش از این نیز انتقاداتی به نقش ایدرو در امضای تفاهم‌نامه همکاری با رنو مطرح بود.

با توجه به اینکه این بار هم یک پای اصلی ایجاد این خط تولید گیربکس در زنجان، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، جزئیات این قرارداد و مجری آن در ایران مسائلی است که اطلاعات دقیقی در مورد آن وجود ندارد.

در این رابطه یک عضو انجمن قطعه‌سازان اصفهان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» ضمن تاکید بر اینکه اطلاعات دقیقی در مورد این قرارداد در دست نیست، با اشاره به اینکه در ظاهر طرف ایرانی این قرارداد یک شرکت قطعه‌ساز به نام پاور ترِین ایران است که نام آن در میان قطعه‌سازان به هیچ عنوان آشنا نیست و کسی این شرکت را به درستی نمی‌شناسد، گفت: «آن‌طور که گفته می‌شود، پیش از این بحث مذاکرات سازمان گسترش با اتریش مطرح بود، اما نمی‌دانم موضوع این قرارداد با بلژیک دقیقا چه زمانی مطرح شد.»

ابراهیم احمدی در ادامه ضمن ارزیابی این مشارکت به طور کلی، افزود: «به‌هرحال چنین تعاملاتی به طور کلی قطعا تاثیر مثبتی بر صنعت قطعه‌سازی خواهد داشت.

همچنین تقویت چنین مشارکت‌هایی ضروری است که این امکان به وسیله تسهیل قوانین سرمایه‌گذاری به وجود می‌آید. چون به این ترتیب هم سرمایه خارجی به کشور وارد می‌شود و هم دانش روز در اختیار فعالان داخل قرار می‌گیرد.»

تولید گیربکس مناسب نداشتیم درباره اهمیت مشارکت ایران و بلژیک برای تولید گیربکس اتوماتیک در زنجان، یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه گیربکس، به‌خصوص گیربکس اتوماتیک، از جمله مجموعه‌هایی است که جای خالی تولید آن به شدت در خودروسازی کشور احساس می‌شد، گفت: «تکنولوژی گیربکس‌هایی که تاکنون در ایران تولید می‌شد تا اندازه‌ای قدیمی شده و عمر آنها به سر آمده است. در نتیجه این اقدام در شرایط فعلی ضروری بود.» محمدرضا نجفی‌منش در ادامه با اشاره به اینکه سازمان گسترش و نوسازی دست‌اندرکار اصلی شکل‌گیری این مشارکت است، در مورد این موضوع که آیا ابتدا بحث مذاکره در این زمینه با اتریش مطرح بوده است یا خیر، افزود: «تا آنجا که من اطلاع داشتم و در جریان بودم، در این زمینه از ابتدا موضوع مذاکره و همکاری با بلژیک مطرح بود.»

وی همچنین درباره جایگاه بلژیک در میان کشورهای دارای صنعت قطعه‌سازی دنیا، اظهار کرد: «الان شرایطی نیست که بخواهیم روی این موضوع سخت‌گیری کنیم. الان کشوری تصمیم گرفته سرمایه و دانش تولید خود را به کشور ما بیاورد. بنابراین نباید چنین حساسیت‌هایی در این زمینه مطرح شود.

ضمن اینکه به هرحال این تولیدکنندگان معمولا مورد تایید خودروسازان دنیا هستند.» به گفته نجفی‌منش خودروسازان کشور تا پیش از این گیربکس و مخصوصا گیربکس اتوماتیک را از تولیدکنندگان خارجی مثل برزیلی‌ها می‌خریدند چون تولید داخل نداشتیم.

این عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور درباره دلیل نقش پررنگ دولت به جای بخش خصوصی در این قرارداد مشارکت، گفت: «حجم سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار بالاست. در چنین شرایطی معمولا وقتی از بخش خصوصی متقاضی برای همکاری و مشارکت وجود نداشته باشد، خود دولت دخالت می‌کند. چون با توجه به اینکه مانعی در این مسیر وجود نداشت اما خود تولیدکنندگان بخش خصوصی قدم در این مسیر نگذاشتند.» وی با تاکید بر اینکه اولویت و ترجیح این است که بخش خصوصی در این زمینه پیش‌قدم شود، تصریح کرد: «معمولا مکانیزم کار سازمان گسترش به این شکل است که اول مشارکت را آغاز و بعد آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    اقدام مبارکی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =