یکی از مشکلات صنعت‌ خودرو در کشور تولید گیربکس‌های اتومات است که البته در این زمینه هنوز نتوانسته‌ایم توفیقی کسب کنیم. هرچند در سال‌های اخیر شرکت‌های خودروساز کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما همچنان گیربکس ساخت ایران نداریم.

به گزارش اخبار خودرو ، مسئولین وزارت صنعت به منظور پوشش این نقص اقدام به مشارکت با یک شرکت بلژیکی کردند. شرکت مشترک پانچ و ایدرو در زنجان تاسیس شد.

تولید سالانه‌ این کارخانه حدود ۱۶۰ هزار دستگاه در سال و میزان تولید داخل آن در مرحله‌ اول ۳۵ درصد و در قدم‌های بعدی ۶۵ درصد خواهد بود.

[caption id="attachment_190762" align="alignleft" width="345"]گیربکس‌ اتومات شرکت پانچ گیربکس‌ اتومات شرکت پانچ[/caption]

به گفته مدیرعامل شرکت پانچ در ایران، این شرکت برنامه‌های زیادی دارد و انتقال تکنولوژی و صادرات ۳۰ درصدی محصولات به چین ازجمله برنامه‌های آن خواهد بود.

عمده‌ترین فعالیت‌های شرکت پانچ بلژیک در چه زمینه‌ای‌ است؟ شرکت پانچ ۴۰ سال پیش شروع به کار کرد. این شرکت در حال حاضر با تولید بیش از یک میلیون گیربکس در سال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا به حساب می‌آید که به‌صورت مستقل گیربکس تولید می‌کند.

البته فعالیت‌های شرکت ما فقط در بحث گیربکس نیست. ما در زمینه فناوری خودروهای هیبرید نیز فعالیت می‌کنیم. شرکت پانچ یکی از پیشتازان در زمینه صنعت هیبرید و برقی است. یکی از اهداف شرکت ما پایین آوردن میزان مصرف سوخت است. به همین خاطر دلیل خود را یک شرکت سبز می‌دانیم.

چه اهدافی برای بازار ایران در خصوص کاهش آلودگی دارید؟ اگر بتوانیم خودروی الکتریکی را در ایران جا بیندازیم، از بزرگ‌ترین افتخارات ما خواهد بود.

برای تولید خودروهای برقی برنامه وجود دارد و آیا شرکت پانچ با شرکتی در داخل در این زمینه همکاری خواهد داشت؟ برای تولید خودروهای کاملا برقی، یک قرارداد با مرکز تحقیقات خودروی سایپا امضا کردیم و قرار بر این است پس از اینکه دو نمونه خودرو وارد شد برای تولید انبوه در این رابطه اقدام کنیم.

چه زمانی قرار است تولید این خودروهای پاک شروع شود؟ حدود چهار ماه دیگر قرار است خودروی نمونه وارد کشور شود. مدتی بعد از چهار ماه کارهای برنامه‌ریزی و عملیاتی آن پیش گرفته می‌شود. برای کارهای عملیاتی و تولید انبوه هم بین ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان نیاز خواهیم داشت.

در خصوص گیربکس‌های اتوماتیک چطور؟ چه زمانی قرار است عرضه شوند؟ گیربکس‌های اتوماتیک عملا قرار است ۱۲ ماه دیگر به تولید انبوه برسند. تولید اولیه ۱۶۰ هزار دستگاه خواهد بود که در ادامه و در طول سه سال باید به ۵۰۰ هزار دستگاه گیربکس در سال برسد.

در این شرکت سهام دو طرف یعنی شرکت پانچ و ایدرو به چه نسبت است؟ در این شرکت ایدرو ۲۰درصد سهام و شرکت پانچ هم ۸۰ درصد سهام را در اختیار دارد. یکی از اولین برنامه‌هایی که برای پانچ ایران در نظر گرفتیم این است که بحث انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی را داشته باشیم.

برنامه‌های شرکت پانچ برای انتقال تکنولوژی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی چیست؟ ما مهندسین بااستعداد زیادی داریم اما بدون آموزش‌‌های مناسب نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. ما می‌خواهیم تکنولوژی را به کشورمان بیاوریم و به جوانان آموزش دهیم تا بتوانیم از پتانسیل جوانان ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی استفاده کنیم. شرکت پانچ برای سال ۲۰۱۷، ۷۷پروژه جدید دارد. سایپا یک پروژه است همچنین ایران خودرو و پروژه دنا تنها یک پروژه از ۷۷ پروژه شرکت پانچ است.

در حال حاضر شرکت پانچ تنها همین سه پروژه در ایران را در دستور کار دارد؟ بله. در حال حاضر تنها همین سه پروژه را در کشورمان داریم. البته امید ما به این است به محض اینکه شرکت پایه بگیرد و بحث مهندسی ساخت این نوع محصولات در ایران قوی‌تر شود بتوانیم خودروسازان را برای همکاری‌های بیشتر و پیشرفته‌تر ترغیب کنیم.

بیشترین و عمده‌ترین بازار تولیدات شما که بیش از میلیون در سال است به کدام کشور مربوط می‌شود؟ عمده‌ترین بازار محصولات شرکت پانچ، کشور چین است. ضمن اینکه یکی دیگر از مصوباتی که برای شرکت پانچ ایران در نظر گرفته شده و بسیار باعث افتخار است و هیات مدیره شرکت پانچ هم آن را تایید کرد، صادرات ۳۰ درصدی محصولاتمان به چین است و این برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد.

شما مشتری اروپایی هم دارید؟ بله اما متاسفانه نمی‌توانم نامی از این مشتری‌ها ببرم. چون پروژه‌ها در حال انجام است نمی‌توانم اسمی ببرم اما هم از کشورهای دیگر و هم از اروپا مشتری داریم. میزان سرمایه‌گذاری شما در ایران چقدر است؟ مرحله اول ۲۷ میلیون یورو است. این برای یک خط تولید بوده که ۱۶۰ هزار گیربکس به ما می‌دهد. در مرحله بعد میزان سرمایه‌گذاری به مراتب بالاتر خواهد بود. این گیربکس‌ها روی چه محصولاتی قرار می‌گیرند؟ قرار است این گیربکس‌ها روی ساینای سایپا سوار شوند. همچنین صحبتی هم با ایران‌خودرو برای تولید گیربکس برای دنا و دناتوربو داشته‌ایم که البته هنوز قطعی نشده است. آیا با قطعه‌سازان داخلی نیز همکاری خواهید داشت؟ صحبت‌هایی شده است و امیدواریم بتوانیم با قطعه‌سازان ایرانی هم همکاری داشته باشیم. هدف ما این است که تا جایی‌که امکان دارد بیشتر قطعات غیرکلیدی گیربکس‌ها در داخل ایران تولید شود. در حال حاضر هیچ بخشی از این گیربکس‌ها در داخل تولید نمی‌شود و به‌صورت ۱۰۰ درصدی از خارج وارد می‌کنیم. چه پیش‌نیازهایی برای داخلی‌سازی این گیربکس‌ها لازم است؟ برای اینکه بتوانیم در ایران داخلی‌سازی کنیم دو مورد بسیار اهمیت دارد که یکی از آنها کیفیت کالاست. یعنی تا زمانی‌که نتوانیم با کیفیت بالا تولید داشته باشیم، مورد دوم که قیمت و رقابت‌پذیری است بی‌اهمیت می‌شود. کیفیت که بالا باشد قیمت هم با کشورهای دیگر هم‌پایه خواهد بود و بعد از آن می‌توانیم به داخلی‌سازی فکر کنیم. نصب گیربکس‌های اتوماتیک طبیعتا قیمت خودرو را بالا خواهد برد. چه اقدامی انجام می‌دهید تا قیمت تمام‌شده کمتر شود؟ گیربکس‌های ما پایین‌ترین قیمت را در دنیا دارند همچنین سایز و وزن آن‌ها کمتر از دیگر گیربکس‌هاست. به همین خاطر درصد سرمایه‌گذاری خودروساز برای تغییرات در خودرو بسیار پایین خواهد بود. ضمن اینکه پایین بودن وزن آن باعث می‌شود مصرف سوخت هم کمتر شود. اما به‌هرحال خودروی دنده‌ای و اتوماتیک همواره یک تفاوت قیمتی خواهند داشت. البته من نمی‌دانم خودروها با چه قیمتی در بازار عرضه خواهند شد اما این‌ موضوع را می‌دانم که درصد قیمتی گیربکس‌های ما بسیار پایین‌تر از گیربکس‌های دیگر خواهد بود. عمده‌ترین تفاوت گیربکس‌های شما با دیگر گیربکس‌ها چیست؟ مزیت گیربکس‌های ما این است که قسمت پوسته آن‌ که به موتور متصل است تغییر پیدا می‌کند اما قسمت پشت آن هیچ تغییری نمی‌کند، یعنی لزومی ندارد برای تولید محصول ۱۰ خط تولید داشته باشیم بلکه با تغییر پوسته می‌توانیم از یک خط تولید برای ۵ محصول استفاده کنیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    دانشمندان ما درسالهای اخیر ثابت کرده اند که از پس تکنولوژی های فوق العاده حساسترو پیچیده تراز صنعت خودرو برآمده اند!بنابرین علت بی توفیقی در خودکفائی در این صنعت را باید در تضاد با منافع عده ای سرمایه دار جستجو کرد!
    • Navid ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
      دقیقا چیو ثابت کردن ??!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =