کد خبر: 190865
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹

بازار لوازم یدکی خودرو،مثنوی ۷۰ منی است که با تاملی در آن انواع و اقسام نارسایی بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشاهده می شود،از واردات قاچاق تا تولیدات زیرپله ای و بی کیفیت و بعضا جعلی،نمونه هایی از نابسامانی های موجود در این عرصه است.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران ،خودرو، بعد از مسکن یکی از حوزه های بسیار تاثیر گذار در عرصه اقتصادی محسوب می شود،تنوع و تکثر مشاغل و ضریب اشتغالزایی در این عرصه به میزانی است که مشاغل و فعالیت‌های گوناگون اعم از صافکاری،نقاشی، اگزوزسازی،باطری‌سازی،شیشه خودرو، دزد گیر، سیستم های صوتی،فروش ادوات اسپرت، مکانیکی، جلوبندی سازی، آپاراتی، تودوزی خودرو، لاستیک فروشی و لوازم یدکی هر یک به نوبه خود بستری برای  معیشت و مراوده اقتصادی در بازار عرضه وتقاضا به شمار می رود.
در این میان بازار لوازم یدکی خودرو به عنوان حوزه ای که تامین کننده نیازهای مشاغل مرتبط با خودرو از حیث توزیع و فروش قطعه می باشد با نابسامانی هایی جدی و عمیق مواجه است.
مجموعه‌ای از قطعات شرکتی، اروپایی، ترکی، چینی،هندی و داخلی و ادعای مراکز فروش مبنی بر کیفیت برتر قطعات، موید تنوع، تکثر و متاسفانه برخی فریب کاری هایی است که از سوی برخی فعالان این عرصه،ظهور و بروز پیدا می کند.
یکی از اصلی ترین چالش های این بازار به عدم نظارت دقیق معطوف می شود که بعضا خلاء مذکور باعث سوء استفاده های بسیار در دو بخش کیفیت و قیمت گذاری قطعات برای فروش و عرضه شده است.
*کیفیت پایین قطعات،اصلی ترین نارسایی حوزه لوازم یدکی خودرو
کاظم فروغی،یکی از فعالان عرصه توزیع و فروش لوازم یدکی خودرو با اشاره به نقش حائز اهمیت کیفیت در افزایش کارکرد صحیح و اصولی خودرو اظهار داشت:ب ه واقع ۹۰ درصد از کیفیت خودرو وابسته به قطعات نصب شده در آن می باشد و به تبع هرگونه نارسایی کیفی در این بخش باعث کوتاه تر شدن عمر مفید خودرو و بعضا تسری خسارات و تحمیل آسیب های هر چه بیشتر به خودرو خواهد شد.
وی افزود: عدم نظارت کافی از یکسو و بی اطلاعی و ناآگاهی مشتریان و متقاضیان به مثابه شمشیری دولبه، مسبب بروز نقصان ها و چالش های بسیار در بازار مذکور شده است.
این فعال حوزه فروش و عرضه محصولات و تولیدات لوازم یدکی خودرو عنوان کرد: وضعیت زمانی وخیم و بغرنج تر می شود که قطعات تولیدی بی کیفیت به مراکز و خطوط تولید نیز نفوذ پیدا می کند.
فروغی گفت: پیامد چنین عارضه ای کارکرد ضعیف و منفی خودروها خواهد بود که به تدریج نتیجه ای جز سلب اعتماد مشتریان در پی نخواهد داشت.
*برخی تولید کنندگان زیرزمینی قطعات خودرو،ادوات کهنه را در قالب نو عرضه می کنند
شاید یکی از دلایل اُفت کیفی محصولات و قطعات خودرو به عدم رعایت  استانداردها معطوف می شود که متاسفانه بعضا از سوی مراکز و واحدهای تولید زیرزمینی نادیده انگاشته می شود.
علیرضا نیک آیین،رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو در این خصوص می گوید: ریشه بسیاری از مشکلات اصلی  صنف تعمیرکاران را باید در قطعات کپی جستجو کرد.
وی می افزاید: متاسفانه در پاره ای از مواقع در واحدهای تولیدی زیرزمینی، قطعات کهنه در بسته بندی های نو، مجددا به بازار عرضه می شود.
نیک آیین می گوید: بخشی از لوازم یدکی کپی نیز از مبادی قاچاق و بخشی دیگر نیز از طریق گمرکات به کشور وارد می شود.
وی معتقد است: لوازم یدکی ( بی کیفیتِ ) خودرو آمار شکایات و نارضایتی را بالا برده است.
*از ۸۰۰ واحد تولیدی زیرزمینی تا واردات بیش از یک میلیارد دلار قطعات قاچاق
یدا...اسکندی،کارشناس مکانیک و یکی از تولید کنندگان قطعات خودرو در استان تهران و در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به وجود ۸۰۰ واحد تولیدی زیرزمینی قطعات خودرو عنوان کرد: بر اساس گزارشات منعکس شده،بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار نیز قطعات قاچاق وارد کشور می شود که به تبع هر گونه نارسایی در این حجم انبوه از واردات،مسبب چالش هایی عدیده برای متقاضیان خرید قطعات مذکور خواهد شد.
وی افزود: با در نظر گرفتن عدم پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از سوی فعالان حوزه واردات و عرضه محصولات قاچاق به این واقعیت پی می بریم که متاسفانه متضرر اصلی این عارضه،تولید کنندگان داخلی خواهند بود که عملا در چنین شرایطی توان رقابت و بقاء از آنها سلب می شود و این وضعیت در نقطه مقابل سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار دارد.
اسکندری گفت: به نظر بنده،نظارت صحیح و هدفمند،حلقه مفقوده این زنجیره می باشد که باید با فوریت زمانی و بصورتی مجدانه برای آن چاره اندیشی شود.
*قطعه سازان داخلی تحت حمایت هر چه بیشتر دولت قرار گیرند
سروش برزگر،یکی دیگر از فعالان عرصه تولید قطعات خودرو در غرب استان تهران عنوان کرد: در چنین آشفته بازاری،حمایت دولت از قطعه سازان داخلی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر محسوب می شود که باید در اولویت جدی دستگاه های متولی قرار گیرد.
وی افزود:بسیای از قطعات تولید داخل از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند تا جایی که تولیدات بی کیفیت خارجی با ایجاد تغییراتی در بسته بندی، محصولات بی کیفیت را تحت عنوان ایرانی به فروش می رسانند که این موضوع، اعتبار تولید کنندگان داخلی را خدشه دار می کند.
برزگر گفت: هرآنچه دستگاه های نظارتی،رصد دقیق تری را لحاظ کنند و با اتخاذ تدابیری هوشمندانه،عرصه را برای چنین سوء استفاده هایی محدودتر سازند،به تبع شاهد حصول توفیقات بیشتری در این عرصه خواهیم بود.
این فعال حوزه تولید قطعات خودرو در خاتمه یادآور شد: تعریف و طراحی سامانه ای که به موجب آن با وارد کردن کد رهگیری،شناسنامه محصول محرز شود،از نمونه اقداماتی است که می تواند راه را بر سوء استفاده ها و تقلب های این‌چنینی مسدود نماید و امید آن می رود نهادهای ذی‌ربط با تعریف و طراحی تمهیداتی موثر،نارضایتی عمومی را از وضعیت کنونی به حداقل ممکن کاهش دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =