کد خبر: 201112
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱

در روزهای اخیر برخی خودروهای وارداتی به دلایلی در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. دلایلی مانند اشکال در ثبت سفارش، محدودیت‌های مختلف واردات و نوسانات ارزی.

به گزارش اخبار خودرو ، این دلایل باعث شده‌اند برخی خودروها در بازار وارداتی‌ها با افزایش قیمت مواجه شوند. اما در عین‌حال این افزایش قیمت شامل تمام خودروهای وارداتی در بازار نیست و در بخش غیر‌لاکچری‌ها عمدتا گروه خودروهای آسیایی را تحت‌تاثر قرار داده است.

[caption id="attachment_191199" align="aligncenter" width="345"]تعرفه بالای واردات و نبود رقابت؛ دو مانع رشد صنعت خودرو خودروهای وارداتی[/caption]

با بررسی روند افزایش قیمت‌ها در این بازار، مشاهده می‌کنیم برندهایی نظیر پورشه تغییر قیمت نداشته‌اند و حتی برندی مانند ب‌ام‌و در بازار با کاهش قیمت نیز مواجه شده است.

اما دلیل اینکه برخی برندهای کره‌ای نظیر هیوندایی افزایش قیمت داشته‌اند، کاهش خودروها در سبد عرضه در کنار افزایش نرخ ارز و حذف گری‌مارکت بوده است.

در کنار این مساله، جو روانی ایجاد‌شده در بازار مبنی‌بر ورود نمایندگی‌های جدید نظیر کرمان‌موتور و همچنین محدوده قیمتی مناسب موجب اقبال بیشتر در بازار برای این برند و در نتیجه افزایش قیمت آن شده است‌.

در همین حال افزایش تقاضا در سطح قیمتی این برند با ادامه محدودیت‌های مختلف وارداتی برای خودروهای هیوندای و رشد قیمت بیشتر آنها دور از ذهن نیست.

همچنین برندهای دیگری مانند کیا و تویوتا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به‌همین دلیل شاهد افزایش قیمت در برخی مدل‌های این برندها نیز بوده‌ایم. از سوی دیگر در گروه خودروهای لوکس این معادلات تقریبا روند عکس را طی کرد، اغلب این خودروها تمایل به کاهش قیمت‌ داشته‌اند یا در بهترین حالت ثابت مانده‌اند بیشتر مشتریان در این کلاس تمایل به تعویض خودروی خود دارند و چون به‌دلیل شرایط نامناسب تجاری و کاهش درآمدها استقبال در این بازار کاهش یافته است، قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به گذشته برای خودروی کارکرده پیشنهاد می‌شود و همین مساله فروش آن را غیرمنطقی و تمایل به عدم فروش را بیشتر کرده است.

نتیجه آنکه با عدم فروش خودروی کارکرده، خرید خودروی جدید نیز با حبس تفاضا روبه‌رو شده است‌. در واقع مشتریان زیادی در این بازار حضور دارند که خودروی خریداری‌شده توسط آنها در ماه‌های اخیر که گاهی هنوز صفر کیلومتر هستند، با افت قیمت حدود یک‌صد میلیون مجبور به‌فروش شده‌اند.

با توجه به شرایط رکود بازار بعید است بتوان در آینده حتی با اعمال محدودیت‌های وارداتی دیگری که از گوشه کنار به‌گوش می‌رسند بتوان افزایش قیمت مجددی را برای گروه خودروهای لوکس متصور شد.

اما در گروه خودروهای غیر‌لوکس و محدوده قیمتی زیر ۳۰۰ میلیون تومان هنوز هم توانایی برای خرید‌و‌فروش دیده می‌شود و درواقع این بازار با تاثیر از دلایل عنوان‌شده فوق، می‌تواند حرکت صعودی قیمت را همچنان ایجاد کند. البته تا جایی که منطق حاکم است و از محدوده قیمت عنوان‌شده فراتر نرود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =