کد خبر: 203779
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲

سناریوی سوم این است که واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی آزاد شود. اما در این حالت تعرفه برای تمام‌ خودروها به‌صورت پلکانی محاسبه خواهد شد

به گزارش اخبار خودرو ، در‌حالی‌که همه فعالان بازار خودرو منتظر اعلام آیین‌نامه و قانون جدید واردات هستند، یکی از بخش‌های مهم این قانون که در مورد آن حرف و حدیث‌های فراوانی شنیده می‌شود‌، رفع ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور۲۵۰۰ سی‌سی به بالاست‌‌.

[caption id="attachment_203755" align="aligncenter" width="519"]سایه روشن تغییر معیار لوکس‌ها تعرفه پلکانی برای واردات خودروهای لوکس[/caption]

اصولا در سال ۱۳۹۲ وقتی واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا ممنوع شد، وزارت صمت وقت این موضوع را به جهت جلوگیری از خروج بیش از اندازه ارز به‌دلیل واردات خودروهای لوکس اعلام کرد و در نتیجه واردات این دسته از خودروها مسدود شد‌.

اما در عمل این اتفاق نیفتاد و به‌دلیل عقب ماندن قانون‌گذاران از اخبار و رویداد‌های صنعت خودروی جهان، طولی نکشید که واردات خودروهای لوکس با موتور‌های توربو به حالت اول خود بازگشت.

در واقع بیشتر خودروهایی که تا قبل از این با موتورهای شش و هشت سیلندر به کشور وارد می‌شدند، حال با موتورهای ۴سیلندر توربو به بازار بازگشتند و تنها در این میان واردات پورشه و مازراتی، متوقف و واردات انواع ب‌ام‌و، مرسدس و لکسوس با موتورهای توربوی ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ سی‌سی جایگزین مدل‌های شش‌سیلندر شده است.

در عمل حتی خودروهای سوپراسپرتی همچون ب‌ام‌و آی ۸ نیز مجوز واردات را پیدا کردند و توانستند جای خالی سوپر‌اسپرت‌هایی همانند پورشه ۹۱۱ یا مازارتی گرن‌توریسمو را پر کنند‌.

حال در روزهایی که بازار خودرو و فعالان بخش واردات، منتظر ابلاغ و اجرایی‌شدن آیین‌نامه جدید واردات خودرو هستند، یکی از بحث‌های داغ، باز شدن واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی است‌.

می‌توان گفت سه سناریوی مختلف برای خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا قبل پیش‌بینی خواهد بود‌.

در سناریوی اول واردات این خودروها آزاد نخواهد شد و اوضاع مانند گذشته ادامه می‌یابد، همچنین افرادی که علاقه‌مند به خودروهای شش و هشت سیلندر هستند، باید از بازار دست‌دوم اقدام به خرید خودرو کنند‌.

در حالت دوم و بعید، احتمالا واردات خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی باز خواهد شد اما طبق برخی شنیده‌ها و شایعات، در‌صد تعرفه آن‌ها به‌طور پلکانی افزایش خواهد یافت‌.

این افزایش تعرفه براساس قیمت خودروها بالا خواهد رفت و درنهایت خودروهای لوکس برند‌های ژاپنی یا آلمانی با افزایش تعرفه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد روبه‌رو خواهند شد‌.

در این صورت باز هم خرید خودروهای لوکس با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی به‌صرفه و منطقی‌تر خواهد بود‌.

سناریوی سوم این است که واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی آزاد شود. اما در این حالت تعرفه برای تمام‌ خودروها به‌صورت پلکانی محاسبه خواهد شد و دیگر تعرفه خودروها با حجم موتور تا ۲۰۰۰ سی‌سی، معادل ۴۰ درصد و از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۵۵ درصد محاسبه نخواهد شد.

در این حالت تعرفه ۴۰ درصدی تعرفه پایه خواهد بود و احتمالا با هر ۱۰هزار دلار افزایش در قیمت خام خودرو، تعرفه معادل ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت‌. مثلا تعرفه خودروهای تا ۲۰ هزار دلار معادل ۴۰ درصد خواهد بود، تعرفه خودروهای ۲۰ تا ۳۰ هزار دلاری معادل ۵۰ درصد، تعرفه خودروهای ۳۰ تا ۴۰هزار دلاری نیز معادل ۶۰ درصد، این روند ادامه خواهد داشت تا تعرفه خودروهای با قیمت ۱۰۰ هزار دلار که معادل ۱۲۰ درصد شود.

در این صورت قیمت خودروهای لوکس از برندهای لکسوس‌، مرسدس‌بنز‌، ب‌ام‌و، پورشه و... افزایش شدیدی خواهند داشت زیرا دیگر معیار تعرفه حجم موتور نخواهد بود و قیمت بالای فوب این خودروهای باعث خواهد شد حداقل تعرفه ۷۰ تا بالاتر از ۱۰۰ درصد را پرداخت کنند و این به معنی افزایش شدید قیمت خودروهای لوکس خواهد بود. باید منتظر ماند و دید آیا اساسا این سناریوها اجرا خواهد شد؟!

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن امانی ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    سلام واقعا خجالت آور شده ما نه توان اداره کردن همین کارخانه های مصادره ای را داریم نه توان ارتقا تکنولوژی را به همین دلیل برای تامین سود ... حاضریم جیب ملت را که حق دارند بعد چهل سال ماشین با کیفیت سوار شوند را دچار زحمت کرده وبه هر عنوان دست در جیبشان کنیم واقعا برای خودم واین ملت بیچاره متاسفم.
  • رضا ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    فقط سناریوی سوم منطقی است که حتی برای آن هم باید بین خودروی ۳۱۰۰۰ دلاری و ۳۹۰۰۰ دلاری تفاوت قائل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =