کد خبر: 214429
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

باآنکه تاکسی‏های آنلاین مجوزهای لازم برای کسب‌و‌کار را باتوجه به شیوه کارشان دارند اما ساختار سنتی آنها را به رسمیت نمی‏شناسد. به‌همین‌دلیل اکنون هیچ سهمی از طرح‌ ترافیک ندارند، با آن‌که سهم‌شان را در حمل‌و‌نقل ایفا می‏کنند

طرح‌ترافیک جدید از ابتدای طراحی قرارش بر شکستن ساختارهای گذشته بود اما کمی گران این ساختارها را شکست. در این طرح، 15هزار آرم طرح‌ترافیک برای آژانس‏ها در نظر گرفته شد که چندان هم از آن استقبال نکردند، زیرا تفاوت قیمت قابل توجهی نسبت‌به سال گذشته داشت. طرح 600هزارتومانی سال گذشته، برای سال97 کمی بیشتر از 4میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. این قیمت‌گذاری و سهمیه اما فقط برای آژانس‌ها درنظرگرفته شد و سهم تاکسی‏های آنلاین از طرح‌ترافیک صفر بود. سازمان طرح‌ترافیک اعلام کرد آنها یا باید به‌صورت آزاد طرح خریداری کنند یا مجوز آژانس بگیرند. بازار آزاد مانند همه راننده ‏ها تنها سهم آنها از طرح است.

[caption id="attachment_214431" align="aligncenter" width="644"]اسنپ اسنپ[/caption]

به گزارش «اخبار خودرو» ، دنیای رقابتی و سرعت را اگرچه همه زندگی می‏کنند و به‌عنوان یک اصل در دنیای امروز پذیرفته ‏اند اما پای منافع که به میان می‏آید، کمتر کسی حاضر‌به‌قبول آن است، آن هم به هزار دلیل و بهانه. نمونه ‏اش تاکسی‏های آنلاین و اینترنتی هستند که هنوز نیامده، بازار آژانس‏ها و دربستی‏ها را کساد کردند و صدای گله آن‌ها بلند شد. یک سو، روند کار آنها را تایید می‏کرد و سوی دیگر که سازمان تاکسیرانی بود، زیر بار این فعالیت نمی‏رفت، آن‌هم به‌این دلیل که تاکسی‏های جدید را زیر نظر خود بگیرد. موضوعی که تاکسی‏های آنلاین حاضر به قبول آن نیستند.

باآنکه تاکسی‏های آنلاین مجوزهای لازم برای کسب‌و‌کار را باتوجه به شیوه کارشان دارند اما ساختار سنتی آنها را به رسمیت نمی‏شناسد. به‌همین‌دلیل اکنون هیچ سهمی از طرح‌ترافیک ندارند، با آن‌که سهم‌شان را در حمل‌و‌نقل ایفا می‏کنند.

فرید شهابی، مدیر بخش‌تجاری‌ اسنپ در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو»، با تاکید بر این‌که اسنپ نقش بسیار مهمی در حمل‏ونقل تهران دارد و امروز به‌صورت موثر میلیون‏ها کاربر تهرانی از خدمات این سامانه برای رفت ‏و آمد در شهر استفاده می‏کنند، می‏گوید: «ماموریت اسنپ عرضه خدمات باکیفیت، همیشه در دسترس و با قیمت مناسب است و تلاش می‏کند به مناسب‏ترین راهکار حمل‏ و نقل شهری تبدیل شود. اکنون کسب‏ و کارهای کوچکی که در حمل ‏و نقل تهران نقش کوچکی دارند، مجوز طرح‌ترافیک شامل حالشان می‏شود اما چنین مجوزی به اسنپ تعلق نمی‏گیرد. در‌حالی‌که تعلق چنین طرحی به ناوگان اسنپ می‏تواند تاثیر بسزایی در بهبود خدمات حمل ‏و نقلی شهر تهران داشته باشد و همچنین تاثیر مهمی بر کاهش تعداد خودروهای تک‏ سرنشین خواهد گذاشت. طرح‌ترافیک، تنها رانندگان را دچار دردسر نکرده بلکه هزینه ‏های رفت‌و‌آمد را برای مسافران بالا برده است. رانندگانی که طرح را به قیمت آزاد می‏خرند. مشکلی که اسنپ حل آن را برعهده گرفته است.

شهابی می‏گوید:‏ «قیمت‏ گذاری در محدوده طرح‌ترافیک مانند تمام مناطق شهر تابع مواردی مثل زمان سفر، میزان ترافیک، آب‏ و هوا و غیره است. اما یک کاربر راننده برای حضور در محدوده طرح، ملزم به خرید مجوز ورود به طرح است. به‌همین‌دلیل اسنپ قیمت سفرهایی با مبدا یا مقصد طرح -در ساعات طرح‌ترافیک- را مقداری بالاتر در نظر می‏گیرد تا به این صورت هزینه اضافه‏ ای را که راننده پرداخت کرده است، جبران کند. برای اینکه مسافر متحمل همه هزینه طرح‌ترافیک نشود، اسنپ از رانندگانی که در این محدوده فعالیت می‏کنند، در ساعات طرح هیچ کمیسیونی دریافت نمی‏کند. به این ترتیب مسافر هزینه مناسبی پرداخت می‌کند و درآمد راننده نیز بالاتر است.»

سازمان تاکسیرانی در‌عین‌حال تاکید دارد فعالیت تاکسی‏های آنلاین باید زیر نظر این سازمان باشد، به‌همین‌دلیل مذاکرات مختلفی را با آنها شروع کرد.

به‌گفته شهابی، این جلسات پیش‌از راه ‏اندازی اسنپ بین مدیران این سامانه و مدیران تاکسیرانی برگزار شده و هدف آنها تعامل بهتر بین دو مجموعه برای عرضه خدمات بهتر به جامعه بوده است و نه اخذ مجوز از تاکسیرانی، چراکه اسنپ مجوز فعالیت خود را از اتحادیه کشوری کسب‏و کارهای اینترنتی دریافت کرده است و این مجوز در سراسر ایران سندیت دارد.

با وجود این، سازمان تاکسیرانی هم رقیبانی برای این دو نرم افزار طراحی کرد تا از بخش خصوصی عقب نماند.

یکی از دلایلی که موجب شده است فشار بر تاکسی‏های آنلاین بیشتر شود، عدم نظارت یک بخش خاص بر آنهاست. به‌گونه‌ای که در مواردی اعلام شده، علاوه‌بر آنکه هیچ نظارتی بر آلایندگی خودروهای تاکسی‌های آنلاین وجود ندارد، گزارش‌های بسیاری هم در مورد فرسودگی خودروهای آنها ثبت شده است.

مدیر‌بخش تجاری اسنپ می‏گوید: «اسنپ دو سیستم نظارتی مهم دارد. سیستم نظارتی جذب راننده که تمام مدارک را از شخص متفاضی دریافت می‏کند. طبق قوانین پلیس راهنمایی‏ و رانندگی، اگر سال ساخت خودرو متعلق به قبل از ۱۳۹۲ باشد، یکی از مدارکی که از راننده درخواست می‏شود، برگه معاینه‌فنی خودرو است. سه تیم متفاوت در اسنپ مسئول بررسی و تایید صحت و سقم اطلاعات متقاضی هستند. سیستم نظارتی دوم مسافران اسنپ هستند که از طریق ثبت گزارش در نرم‌افزار، تماس تلفنی با پیشتیبانی، ارسال گزارش در شبکه‏ های اجتماعی و ارسال ایمیل به اسنپ این نظارت را انجام می‏دهند. اگر در گزارش‏های ارسالی کاربران و امتیازهای ارسالی آن‏ها مشخص شود خودروی راننده کیفیت پایینی دارد، به‌صورت خودکار از سیستم کنار گذاشته می‏شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =