تراکتور رباتیک «یانمار»

تراکتورهای رباتیک و تراکتورهای نیمه‎خودکار یانمار گونه‌ای طراحی شده‌اند که نه‎تنها نیاز به کار انسان بلکه نیاز به رانندگان آموزش‎دیده را کاهش دهند. زیرا اپراتورهای انسانی نباید لزوما در کابین تراکتور حضور داشته باشند. در عوض، یک تبلت 10اینچی ضدآب، امکان کنترل دو تراکتور را به صورت همزمان فراهم می‌کند

به گزارش «اخبار خودرو»، تکنولوژی خودروهای خودران چندی است که سروصدای بسیاری در صنعت خودرو به پا کرده و توجه خودروسازان و شرکت‌های بسیاری را به خود جلب کرده است. حتی خودروسازان سنگین و نیمه‌سنگین نیز به‌دنبال ورود این تکنولوژی به محصولات خود هستند تا با توسعه آن در سال‌های آینده، از رقبای خود بازنمانند.  از آن‎جا که در دنیای خودروهای کاروتجاری، می توان دایملر را پیشتاز ورود به تکنولوژی‌های جدید دانست، این شرکت در سال‌های گذشته کشنده خودران خود را در معرض نمایش گذاشت و از تولید آن تا سال 2025 خبر داد. در این میان اما به‌تازگی شرکت ژاپنی یانمار (Yanmar) اعلام کرد این تکنولوژی‌ را به یکی دیگر از سگمنت‌های کاروتجاری وارد کرده است و به زودی با تراکتورهای این تولیدکننده، شاهد ورود این خودروها به مزارع کشاورزی خواهیم بود. گرچه تراکتورها پیش‌از این در نسخه‌های الکتریکی و هیبرید روانه بازار کار شده‌ بودند اما ساخت تراکتور خودکار یانمار را می‌توان نخستین استقبال این سگمنت از خودران‌ها دانست. پیش‌از تولیدکنندگان مطرحی مانند جان‌دیر، از تراکتور تمام‌الکتریکی و سبز خود رونمایی کرده بود.

این تراکتورها که در حالت خودکار و خطی عمل می‎کنند، در سال آینده به بازار می‎آیند

تراکتور خودکار یانمار

شرکت ژاپنی یانمار اعلام کرده است قصد دارد تراکتورهای خودکار خود را برای کار در مزارع کشاورزی ارائه دهد. این تراکتور که طبق اعلام یانمار به تراکتور رباتیک مشهور است، قرار است در نخستین روز اکتبر توسط این شرکت رونمایی شود. یانمار قرار است تراکتورهای خود را در دو سری عرضه کند که این مدل‌ها به سیستم کنترل خودکار و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مجهز خواهند بود و این امکانات به تراکتورها امکان راندن در حالت‌های خودکار و نیمه‌خودکار را می‌دهند.

به‌گفته شرکت یانمار، تراکتورهای رباتیک و تراکتورهای نیمه‎خودکار گونه‌ای طراحی شده‌اند که نه‎تنها نیاز به کار انسان بلکه نیاز به رانندگان آموزش‎دیده را کاهش دهند. این تراکتورها می‌توانند در حالت خودکار و خطی عمل کنند.

عملکرد در دو حالت خودکار و خطی

درحالت‌خودکار، دسته‌های رباتیک تراکتور، همه عملیات رانندگی را با استفاده از GPS کنترل می‌کنند. درحالت‌خطی نیز دسته‌های تراکتور در طول مراحل کشاورزی، حرکت به عقب و جلو را کنترل می‌کنند و یک اپراتور (انسان) با مانورهای دشوارتری مانند گردش در فضاهای محدود سروکار دارد.

ضمنا، سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات، با استفاده از یک شبکه حسگر، داده‌هایی درباره مدیریت مزرعه گردآوری می‌کنند. بدین ترتیب، اپراتورهای انسانی نباید لزوما در کابین تراکتور حضور داشته باشند.

در عوض، یک تبلت 10اینچی ضدآب، امکان کنترل دو تراکتور را به‌صورت هم‌زمان فراهم می‌کند. تبلت می‌تواند مسیرهای رانندگی را برنامه‌ریزی و دستگاه‌ها را به صورت مستقل کنترل کند. همچنین، یک سیستم گسترده ایمنی برای دوری از تصادفات و توقف‌های ضروری وجود دارد. شرکت یانمار، زمان فروش تراکتورهای خودران را سال آینده پیش‌بینی کرده است.

شرکت یانمار در یک نگاه

شرکت یانمار یکی از تولیدکنندگان ژاپنی است که در سال 1912 فعالیت خود را آغاز کرد. قسمت عمده‌ای از فعالیت این شرکت ژاپنی طراحی و تولید موتورهای دیزلی است که بیش‌از همه روی تجهیزات عمرانی، کشاورزی و ژنراتورها به کار گرفته می‌شود. در کنار مجموعه‌ موتورهای دیزلی، یانمار به تولید قایق‌های تفریحی کوچک و تراکتورها، کمباین و خودروهای حفاری می‌پردازد.

این شرکت همچنین موتورهای مربوط به تراکتورهای جان‌دیر را هم تولید می‌کند. یانمار، تراکتورهای خود را به منظور استفاده در فضاهای مختلفی ازجمله مزارع، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی تولید می‌کند.

پیش‌از این ماشین‌آلات کشاورزی یانمار از موتورهای دیزلی برخوردار بود که قدرت بالا را در کنار مصرف سوخت پایین به همراه داشتند. یانمار همچنین در بخش خودروهای عمرانی دو سری از مدل‌های VIO و SV را روی خط تولید دارد که در کلاس 0.8 تا 10تن گسترده هستند.

یانمار ورود خود را به بخش خودروهای عمرانی از سال 1971 رقم زد و در آن زمان به پیشگام این صنعت تبدیل شده بود. این شرکت ژاپنی در سال‌های فعالیت خود توانست از نظر تکنولوژی و توسعه صنعت موفق عمل کند و خود را به‌روز نگه‌دارد که تولید تراکتور خودران گواه بر این موضوع است.

تراکتور تمام‎الکتریکی جان‌دیر

در سال 2016 نیز برند معروف جان‌دیر از کانسپت تراکتور کاملا الکتریکی خود رونمایی کرد که تحولی در محصولات این شرکت به حساب می‌آمد. این تراکتور که Sesam نام دارد، بر پایه یکی دیگر از محصولات این شرکت با نام R6 طراحی شده است.

این تراکتور با برخورداری از دو پیشرانه الکتریکی در کنار مجموعه بزرگی ازباتری‌های لیتیوم-یونی که جایگزین پیشرانه دیزلی عادی شده است، می‌تواند 174 اسب‌بخار قدرت تولید کند. ازجمله مزایای این تراکتور آلایندگی‌ صفر آن و همچنین برخورداری از انرژی تامین‌شده پایدار است که آن را در میان محصولات مشابه به یکی از خاص‌ترین‌های این بازار تبدیل می‌کند.

این دو پیشرانه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بنابر نیازهای قدرتی، تراکتور را به حرکت در می‌آورند.  تمام این تغییرات از سوی جان‌دیر در حالی اعمال شده است که این تراکتور از قابلیت‌های مشابه تراکتور سنتی بهره می‌برد.

با وجود گشتاور مناسبی که فورا در دسترس قرار می‌گیرد، پیشرانه‌های الکتریکی به‌خوبی مناسب کارهای سنگین هستند. تنها صدایی که تراکتور تولید می‌کند به ناله‌ پیشرانه‌های الکتریکی مربوط می‌شود و حتی وقتی راننده تراکتور را متوقف می‌کند این صدا نیز قطع می‌شود. جان دیر از سال 1837 کار خود را در یکی از ایالات آمریکا و در زمینه تولید ماشین‌آلات کشاورزی آغاز کرد.

این شرکت در مقایسه با یانمار، 75 سال زودتر کار خود را آغاز کرد و درحال‌حاضر به‌عنوان یکی‌از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی در جهان شناخته می‌شود. این تولیدکنندگان آمریکایی در سبد محصولات خود در کنار ماشین‌آلات ساخت‌وساز، موتورهای دیزل و تجهیزات ماشین‌آلات سنگین مانند اکسل و گیربکس، طیف گسترده‌ای از ماشین‌آلات ازجمله تراکتور، بیل‌مکانیکی، لودر، بولدوزر، گریدر و تراک‌لودرکمباین و خودروهای همه‌جارو را گنجانده است.

تراکتور برقی Fendt

شرکت Fendt آلمان نیز سال گذشته از ساخت تراکتور برقی خبر داد و اعلام کرد این تراکتور با باتری لیتیومی کار می‌کند و با یک‌بار شارژ می‌تواند تا 5ساعت فعالیت خود را ادامه دهد. شاید نگهداری 5‌ساعته شارژ برای استفاده در مزارع مناسب نباشد اما نمی‌توان از اهمیت ورود تکنولوژی‌های روز به خودروهای کشاورزی غافل ماند.

تراکتور الکتریکی Fendt با نام تجاری e100 Vario قابلیت تولید قدرتی معادل ۶۸ اسب‌بخار (۵۰ کیلووات) را دارد. همچنین ماشین مذکور مجهز به باتری لیتیوم یونی ۶۵۰ولتی با ظرفیت ۱۰۰کیلووات ساعت برق است و باتری آن نیز در ۴۰دقیقه، ۸۰درصد شارژ می‌شود. به‌گفته شرکت تولیدکننده e100 Vario قدرت رقابت با نمونه‌های هیدرولیکی موجود را دارد. همچنین هزینه‌های استفاده و نگهداری آن بسیار کمتر از تراکتورهای بنزینی است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =