قطعه سازان

حداقل به دو میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات نیم‎ساخته، مواداولیه و ماشین‌آلات نیاز است اما تاکنون تنها کمتر از یک‎چهارم این مبلغ تامین شده است

افزایش قابل‌توجه نرخ ارز که در ماه‌های اخیر سرعت نیز یافته است، در اولویت چالش‌های موجود در مسیر تولید قطعه‌سازان قرار دارد. بحران مهمی که ایجاد آن به شکل‌گیری زنجیره‌ای از مشکلات در مسیر تولید منجر شده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، تخصیص نیافتن به‌موقع و مناسب ارز برای واردات مواداولیه‌ای که منشأ خارجی دارد، افزایش قیمت مواداولیه تولید داخل، توقف کار و تولید برخی از واحدهای قطعه‌سازی، کاهش تولید خودروسازان و ته‌نشین شدن درصدی از خودروها در کارخانه به دلیل تکمیل نشدن همه قطعات، تنها بخشی از مشکلاتی است که به دنبال افزایش نرخ ارز در صنعت خودرو ایجاد شده است.

تغییرات ایجادشده در صنعت، بی‌شک بازار را نیز به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است. تخصیص ارز به قطعه‌سازان یکی از راهکارهایی بود که برای تعدیل و کنترل چالش‌های ایجاد شده مطرح شد. با این حال به گفته برخی فعالان این صنعت، تا امروز کمتر از 15درصد قطعه‌سازان موفق به دریافت ارز دولتی شده‌اند و سایر قطعه‌سازان ناچار ارز موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند که این خود به افزایش فشار بر قطعه‌سازان و تشدید بحران‌های موجود در صنعت خودرو خواهد انجامید. 

شرکت‎های تولیدکننده قطعه دیگر توان پرداخت اعتباری به شرکت‎های خارجی فروشنده مواداولیه و قطعات نیم‎ساخته را ندارند

انباشت بدهی قطعه‎سازان به شرکای خارجی

رضا رضایی، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران معتقد است در این شرایط، قطعه‌سازانی که تابه‌حال به واسطه اعتبار خود با همکاران خارجی به خرید و فروش مواداولیه بدون انتقال ارز و به‌صورت اعتباری اقدام می‌کرده‌اند، امروز به دلیل مشکلات پیش آمده، به شرکای خارجی خود بدهکارند.

همچنین دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان با اشاره به این‎که حداقل به دو میلیارد دلار ارز برای واردکردن قطعات، مواد اولیه، لوازم یدکی و ماشین‌آلات نیاز است، گفت: «تاکنون نزدیک به یک‎چهارم این مبلغ تامین شده است. این درحالی است که صنعت خودرو کشور دچار افت و نبود قطعات اساسی برای تولید محصول است.»

این اظهارنظر آرش محبی‌نژاد در شرایطی است که فعالان صنعت خودرو پیش از این راهکار جلوگیری از کاهش تولید خودرو را خرید مواداولیه مورد نیاز به مقدار زیاد و دپوی آن اعلام کرده بودند تا در زمان تحریم‌ها دیگر امکان تامین مواداولیه و سایر ملزومات وجود نداشته باشد. این در حالی است که با وضعیت موجود در زمینه تخصیص ارز دولتی و حتی تامین ارز آزاد، انجام چنین کاری اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است.


 روند فزاینده تعدیل نیرو در شرکت‎های قطعه‎سازی

این مشکلات در حالی است که حتی اگر قطعه‌سازان بتوانند ارز موردنیاز خود را تامین کنند، باز با موانع دیگری در زمینه تولید مواجه می‌شوند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان استان البرز در این رابطه با بیان این‎که فشاری که به قطعه‌سازان تحمیل می‌شود آن‎ها را مجبور به تعدیل نیرو کرده است، اظهار کرد: «اگر برای این مشکلات فکری نشود، به زودی شاهد تعطیلی گسترده قطعه‌سازان خواهیم بود که این موضوع تبعات جدی به همراه خواهد داشت.»

علی فراهانی در ادامه گمرک و مشکلات موجود در این حوزه را به‌عنوان یکی از چالش‌های قطعه‌سازان دانست و تاکید کرد: «برخی از قطعه‌سازان از اواخر سال گذشته مواد و کالای موردنیاز تولید را وارد کرده‌اند، اما همه این‌ها در گمرک مانده و بدون دلیل مشخص، هنوز نتوانسته‌اند آن‌ها را ترخیص کنند.» 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    2 0
    کدام مواد اولیه؟ چرا در این مدت به فکر تولید داخل نیفتاده اید؟ نکنه مواد اولیه مورد ادعا از قطعات موشک حساس تر است که اروپا آنها را 120 سال می سازد ولی شما نمی توانید!!!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =