پیشنهاد افزایش ۸ درصدی تعرفه واردات تایر توسط سازمان توسعه و تجارت

تعداد اتوبوس‌های بین‌شهری فعال در ناوگان را 15هزار دستگاه اعلام کرد که بسته به میزان کارکرد، نوع مسیر و کیفیت تایر به سالانه 30تا 40هزار حلقه لاستیک نیاز دارند.

با خروج برندهای صاحب‌نام از ایران و خالی شدن بازار تایرهای اتوبوسی از محصولات میشلن و بریجستون، وزارت صمت و انجمن واردکنندگان لاستیک محصول باکیفیتی را برای جایگزینی با این دو برند معرفی کنند. میشلن فرانسه و بریجستون ژاپن مدتی است که به خانه‌های خود برگشته‌اند و به این زودی‌ها هم قصد ندارند به ایران برگردند. این دو لاستیک‌ساز بزرگ که سال‌هاست امتحان خود را در حمل‌ونقل جاده‌ای ایران پس داده‌اند، به انتخاب اول راننده‌های اتوبوس و کارشناسان فنی تعاونی‌های مسافربری تبدیل شده‌اند.

اما خروج این دو برند از بازار ایران،‌ کار را برای فعالان صنعت حمل‌ونقل کمی سخت کرده است. تاآنجاکه محسن حاجی‌اسماعیلی، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری کشور درگفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» ‌کمبود این دو برند را در بازار لاستیک‌های اتوبوسی مشکل بزرگی توصیف می‌کند و می‌گوید: در نبود این دو تایرساز خارجی،‌ جا دارد وزارت صمت و انجمن واردکنندگان لاستیک نسبت‌به شناسایی و معرفی تایر جایگزین به‌ویژه برای محور جلوی اتوبوس‌های بین‌شهری اقدام کنند.  

حاجی‌اسماعیلی با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر با توزیع مستقیم تایرهای باری-اتوبوسی در پایانه‌های بزرگ کشور، ‌مشکل راننده‌های کامیون و تریلی در زمینه تامین تایر برطرف شده است، می‌گوید: روند توزیع تایر در پایانه‌ها رضایت‌بخش است و توزیع مستقیم تایر در پایانه‌ها باعث شده جهش قیمتی ایجادشده در این گروه محصول از تایر شکسته شود و برخی از فعالان حوزه تایر که پیش‌از این با انبار کردن لاستیک‌های باری-اتوبوسی باعث برهم خوردن قیمت‌ها در بازارشده بودند، کالای خود را به بازار عرضه کردند.

وی مشکل کنونی حمل‌ونقل بار و مسافر را کمبود تایرهای 315میشلن و بریجستون می‌داند و معتقد است: تنها راه برون‌رفت از این مشکل،  معرفی یک جایگزین باکیفیت توسط وزارت صمت و انجمن واردکنندگان لاستیک است.

وی از وزارت صنعت‌،معدن‌وتجارت و انجمن واردکنندگان لاستیک خواست پیش از خالی شدن انبار تایرهای اتوبوسی باکیفیت،‌ جایگزینی مناسب را از بین برندهایی که امکان واردات دارند، معرفی کنند.

حاجی‌اسماعیلی تعداد اتوبوس‌های بین‌شهری فعال در ناوگان را 15هزار دستگاه اعلام کرد که بسته به میزان کارکرد، نوع مسیر و کیفیت تایر به سالانه 30تا 40هزار حلقه لاستیک نیاز دارند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =