دو شرکت بریتانیایی جگوار و لندروور و شرکت‎های ژاپنی تویوتا و ایسوزو از جمله شرکای سعودی‎ها برای توسعه صنعت خودرو به‎عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های توسعه صنعتی عربستان هستند. مذاکرات این کشور با شرکت پیشرو تسلا آمریکا برای خرید سهام و سرمایه‌گذاری نیز در همین راستا بوده است

به گزارش «اخبار خودرو​»، کلمه خاورمیانه عجین شده است با جنگ و تروریسم و همچنین حضور آمریکایی‌ها در این منطقه و درگیری‌های گاه‌وبی‌گاه بین کشورها و جنگ‌های داخلی.

جمعیت بسیاری در این منطقه زندگی می‌کنند و انواع مدل‎های خودرو از برندهای مختلف در این کشورها یافت می‎شود. به سبب وجود نفت و درآمدهای سرشار آن، خودروهای لوکس دنیا در این مناطق بسیار دیده می‌شود و از این جهت منطقه‌ای برای لوکس‎سواران محسوب می‌شود.

بیش از 10 کشور در این منطقه وجود دارد و در این میان سه کشور ایران، ترکیه و عربستان بیشترین آمار تولید یا بهتر بگوییم مونتاژ خودرو را از آن خود کرده‌اند. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران بسیاری پا به این منطقه گذاشته‌اند و رقابت برای جذب سرمایه‌گذار در این بخش بسیار بالا است. شاید اگر تحریم‌ها دوباره تکرار نمی‌شد، در سال‌های آینده نام ایران در بین 10کشور بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان دیده می‌شد. اما به‌نظر می‌‎رسد با کاهش تولید در ماه‌های گذشته سهم صنعت خودرو ایران در جهان کاهش پیدا کند. این در شرایطی است که در دو، سه سال اخیر و با رفع تحریم‌های صنعت خودرو، ایران به لحاظ تولید و بزرگی بازار به سطحی برابر یا بالاتر از بازارهای بزرگ اروپایی نظیر بریتانیا، فرانسه و ایتالیا رسیده بود اما حالا بازهم در حال عقب‌گرد و کاهش تولید است.

تغییر احتمالی در آینده صنعت خودرو در خاورمیانه

کشورهای رقیب ایران در منطقه با برنامه‌ریزی و همکاری با شرکت‌ها و کشورهای مختلف سعی در افزایش تولید خودرو و به‌دست آوردن جایگاه بالاتر دارند. در همین زمینه، مذاکرات عربستان با شرکت پیشرو تسلا آمریکا برای خرید سهام و سرمایه‌گذاری یکی از اهداف این کشور محسوب می‌شود.

ایران درحال‎حاضر به‌عنوان دارنده رتبه دوم بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در خاورمیانه شناخته می‌شود، جایگاهی که شاید در آینده‌ای نزدیک توسط عربستان که به شدت در حال سرمایه‌گذاری در این بخش است، تهدید ‌شود.

 ترکیه صدرنشین در خاورمیانه، پنجمین در اروپا

از اواسط سال 2000 میلادی بازار خودرو ترکیه به‌طور چشم‌گیری افزایش تولید به خود دید و تولید و فروش برندهای مختلف خودرویی در این کشور افزایش پیدا کرد. روند افزایش تولید خودرو در این کشور سال به سال افزایش پیدا کرد، به‎طوری‎که از سال 2015 سالانه بیش از یک‎میلیون و 300هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید شده است.

همچنین ترکیه در سال 2017 بیش از یک‎میلیون و 690هزار دستگاه خودرو تولید کرده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2018 به بیش از یک‎میلیون و 800هزار دستگاه خودرو برسد.

به لحاظ صادرات خودرو و قطعه، ترکیه جزو کشورهای مطرح به‌شمار می‌آید و سالانه بیش از نیمی از خودروهای تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر می‎کند و قصد دارد این رقم را افزایش دهد.

صادرات خودرو ترکیه در سال 2017 با افزایش 21‌درصدی به 26.5میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 2018، رشد بیشتری داشته باشد و تقریبا از هر 10 خودرو، 8 خودرو صادر شود. ضمن این‎که هزینه نگه‌داری خودرو و قیمت سوخت در ترکیه بسیار بالاتر از کشورمان است و همین باعث شده تا فروش خودرو در این کشور نسبت‌به کشورمان پایین‌تر و در مقابل صادرات آن چشمگیر باشد.

عربستان و چشم‌انداز افزایش تولید خودرو

عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد. در سال‌های اخیر اما این کشور به سمت تولید خودرو حرکت کرده و همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیا برای تولید خودرو را کلید زده است. دو شرکت بریتانیایی جگوار و لندروور و شرکت‎های ژاپنی تویوتا و ایسوزو از جمله شرکای سعودی‎ها برای توسعه صنعت خودرو به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های توسعه صنعتی این کشور هستند.

هرچند آمار تولید خودرو در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل آن در این کشور کاهش داشته اما برنامه‌های توسعه‌ای این کشور از افزایش تولید برای سال‌های آینده حکایت دارد. این کشور در سه سال گذشته به‌طور متوسط بیش از 600هزار دستگاه خودرو در سال تولید کرده است.

عربستان درحال‎حاضر به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان خودرو هم به حساب می‌آید. در سال 2016 این کشور بیش از یک‎میلیون دستگاه انوع خودرو سبک و سنگین را وارد کرده است. حال عربستان قصد دارد تا با توسعه صنعت خودرو، به ایجاد اشتغال دست بزند.

در همین راستا، این کشور در سال گذشته با یک شرکت مالزیایی برای راه‌اندازی کارخانه و تولید خودرو به توافق رسیده است. در گام اول این شرکت برای بیش از 2هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد. کشورهای چین، کره، ژاپن و آلمان نیز در این پروژه همکاری خواهند داشت. این مجموعه قرار است سالانه 300هزار دستگاه خودرو تولید کند تا تیراژ تولید این کشور با یک جهش 50درصدی به 900هزار دستگاه در سال برسد و به تیراژ یک‎میلیون دستگاهی مورد نظر سعودی‎ها نزدیک شود. 

 ادامه فروش خودرو در خاورمیانه در هر شرایط

فروش خودرو در منطقه خاورمیانه همواره روندی فزاینده داشته و به‎رغم مشکلات، جنگ و مسائل سیاسی در سال‌های اخیر نیز با رشد همراه بوده است. در سال 2017 فروش خودرو در خاورمیانه چیزی حدود 18میلیارد دلار بوده است. در این مدت بسیاری از کشورها با افزایش فروش همراه بوده‌اند و پیش‎بینی‌ها برای سال 2018 افزایش فروش 3درصدی برای بسیاری از کشورهای این منطقه را نشان می‎دهد. ضمن این‎که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2022 میزان فروش خودرو در خاورمیانه به بیش از 28میلیارد دلار برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =