خدمات پس از فروش

وضعیت حال و آینده خدمات پس‌از فروش خودروهای وارداتی، دغدغه این روزهای خارجی‎سواران است. درحالی که شرکت‌های نمایندگی به مشتریان خود تعهد 10ساله برای ارائه خدمات و تامین لوازم یدکی دارند، ممنوعیت واردات قطعات شرایط را برای همه بسیار سخت کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو​»،  گرچه از نظر توجیه اقتصادی، ارائه خدمات به تعداد محدودی خودرو وارداتی از سوی نمایندگی‌ها مقرون‌به صرفه نیست، اما این امر به خودی خود قراردادهای خدماتی نمایندگی‎های رسمی واردات خودرو را فسخ نمی‎کند. تا پیش از اعمال ممنوعیت‎های دوره‎ای برای واردات خودرو در سال گذشته و سال جاری، هر ساله به‌طور میانگین حدود 70هزار خودرو وارد کشور می‌شد، حال با کاهش شدید میزان واردات خودرو، معادلات این حوزه کسب‎وکار نیز به هم ریخته و توجیه اقتصادی فعالیت‎های این بخش تحت‎الشعاع تصمیمات ناگهانی دولت قرار گرفته است. این در حالی است که هنوز 20هزار خودرو ثبت‌سفارش شده از سوی نمایندگی‌های رسمی در پشت درهای گمرک بلاتکلیف مانده و عرضه نشدن این خودروها به بازار، برنامه‎ریزی نمایندگی‎ها برای ارائه خدمات پس از فروش از قبیل سرویس‎های دوره‎ای و تعمیرات را بر هم زده است.
  ممنوعیت واردات؛ از خودرو تا لوازم یدکی 
وهاب عقیقی، کارشناس صنعت و بازار خودرو درخصوص خودروهای مانده در گمرک می‌گوید: «باتوجه‌به انباشت تقاضای مشتریان در بازار، انتظار تغییر شرایط با ترخیص این خودروها نمی‌رود. این خودروها مانند بارش ابر بهاری می‌توانند کمی به اوضاع التیام بخشند اما نمی‌توانند مشکلات بازار مصرف و خدمات را که ناشی از ممنوعیت واردات است، حل کنند.» وی درخصوص تاثیرات ممنوعیت واردات خودرو و قطعات بر روی خدمات پس از فروش شرکت‌های نمایندگی رسمی گفت: «این روزها وضعیت صنعت و بازار خودرو بسیار متلاطم شده است و حتی نمی‌توان پیش‌بینی کرد فردا چه اتفاقی برای این صنعت رقم می‌خورد اما از منظر اقتصاد که برپایه سود و زیان است باید گفت خدمات پس‌از فروش حتی با رفع ممنوعیت واردات لوازم یدکی برای شرکت‌های نمایندگی توجیه اقتصادی نخواهد داشت.»

  موجودی محدود وارداتی‎ها؛ مانع بزرگ ارائه خدمات مطلوب
به گفته این کارشناس صنعت و بازار خودرو، تعداد محدود برخی خودروهای وارداتی در کشور مانع بزرگی برای خدمات مطلوب از نظر کیفی بر سر راه شرکت‌های نمایندگی‌ است و تنها با ورود محصولات جدید به بازار شرکت‌ها می‌توان نیازهای تعمیراتی و تامین قطعات مصرف‎کنندگان را مرتفع کرد. عقیقی معتقد است: «در صورتی که دولت اجازه واردات خودروهای در گمرک مانده را هم صادر کند، نمی‌تواند نبض بازار را در دست بگیرد. 
برای کنترل نوسانات بازار و بازگرداندن آرامش، نیاز به مشارکت‌ همگانی درون کشور داریم. نمی‌توان از شرکت‌های نمایندگی خواست که از سهم 5 درصدی خود از بازار صرف نظر کنند اما در مقابل شرکت‌های داخلی ساز با سهم 95در صدی مورد حمایت وزارت صنعت قرار بگیرند.» وی در ادامه تاکید کرد: «برای عبور از شرایط پیش‌رو کشور همان‎طور که همه سهیم هستند، باید قبول زحمت کنند و به یک اندازه از سود خود گذشت کنند.»
  تعدیل نیرو در بخش فروش و بازاریابی
عقیقی در خصوص آغاز تعدیل نیرو در شرکت‌های نمایندگی گفت: «تعدیل نیرو درحال‎حاضر اجتناب‌ناپذیر است و شرکت‌های نمایندگی با توجه به ضرورت و اولویت خود، ابتدا در بخش‌های فروش و پس از آن در واحدهای بازاریابی اقدام به تعدیل نیروهای متخصص خود کرده‌اند که این امر زنگ خطری برای بیکاری‌های گسترده در بخش خدمات پس از فروش خواهد بود.» وی در ادامه گفت: «بیکاری نیروهای بخش واردات خودرو به دلیل نبود بازار کار مشابه برای آنان در کشور، بسیار نگران‌کننده است. درحالی که شرکت‌های نمایندگی برای به‌دست‌آوردن یا آموزش پرسنل متبحر خود هزینه‌هایی کرده‌اند که در حال حاضر بی بازگشت قلمداد می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =