موتورسیکلت

چند ماهی است که بازار خودرو با بحران جدی مواجه شده و افزایش‌قیمت‌ها قدرت خرید مردم را کاهش داده است. اما این آشفته‌بازار تنها به خودرو و قطعات آن ختم نمی‌شود و پای افزایش قیمت‌های نجومی را به بازار موتورسیکلت نیز باز کرده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،  شاید آغازگر افزایش قیمت‌ها در بازار وسایل مربوط به حمل‌ونقل، خودرو باشد، تاجایی‌که دلال‌ها توانسته‌اند در برخی مدل‌ها اختلاف قیمت دوبرابری را بین قیمت کارخانه و بازار رقم بزنند. اما بازار موتورسیکلت به‌دلیل قدرت خرید پایین جامعه هدف آن، سال‌هاست که با حضور کمرنگ دلال‌ها اداره می‌شد؛ بازاری که این روزها شاهد ورود دلال‌ها و قیمت‌گذاری‌های نجومی است. 
در بررسی علت افزایش قیمت موتورسیکلت‌ها در بازار با سه موضوع مهم مواجه می‌شویم. نخست نبود مواداولیه برای ساخت قطعه که این روزها بهانه خوبی برای قطعه‌سازان شده تا افزایش قیمت را تا حدی که مدنظر دارند، اعمال کنند. علت آن‌هم ماهیت یکسان خودرو و موتورسیکلت ازنظر فنی است که باعث شده قطعه‌سازان هر دو صنعت، مواد اولیه را دلیل موجهی برای افزایش قیمت‌های خود معرفی کنند. با بررسی‌ها و آمارهای دقیق از موتورسیکلت‌سازان مشخص می‌شود که آنها نیز سرنوشتی مشابه خودروسازان دارند. صنعتگرانی که این روزها در نبود قطعه مجبور به کاهش تولیدات خود شده‌اند. 
دومین دلیل نیز به وجود دلالان سودجویی برمی‌گردد که توانسته‌اند قیمت‌ها را به‌صورت نجومی افزایش دهند. این در حالی است که تا اواخر تیرماه موتورسیکلتی مانند آپاچی‌200 با قیمتی در حدود 12‌میلیون‌تومان در بازار خریدوفروش می‌شد و شرکت تولیدکننده این مدل را با قیمتی معادل 10‌میلیون‌تومان در بازار عرضه می‌کرد. حال اما باتوجه به رخنه کردن دلالان سودجو به بازار موتورسیکلت، تنها پس از گذشت کمتر از یک‌ماه شاهد قیمتی‌های باورنکردنی هستیم. 
این روزها همین موتورسیکلت باوجود فعالیت دلال‌ها در بازار، قیمتی در حدود 18‌میلیون‌تومان دارد. طولی نکشید که این موضوع به‌تمام برندها و مدل‌های موتورسیکلت نیز رسید و تمام قیمت‌ها غیرمنطقی شدند. ورود دلالان و از سوی دیگر عدم نظارت اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت منجر شد تا قیمت‌های این دوچرخ‌های محبوب سر به فلک بکشد.
نکته دیگر توزیع ضعیف برخی تولیدکنندگان است. در این شرایط بررسی‌ها از بازار موتورسیکلت حکایت از توقف طرح‌های فروش توسط شرکت‌های تولیدکننده دارد؛ اتفاقی که باعث می‌شود دست دلالان و عوامل فعال در بازار برای بالا بردن قیمت‌ها بازتر شود و محصولاتی را که از پیش خریداری کرده‌اند، با قیمت‌های سرسام‌آور به بازار عرضه کنند. 
بازار این روزها در نبود موتورسیکلت‌های به‌روز و خوش‌قیمت، رغبت بیشتری به خرید موتورهای کاربراتوری نشان داده است و کالاهایی که تا پیش‌ازاین تولیدکنندگان برای فروششان با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند این روزها با قیمت‌های بالا به‌دست مصرف‌کننده می‌رسند. 
در چنین شرایطی به‌دلیل اینکه انبارهای تولیدکنندگان از موتورهای کاربراتوری خالی است، قیمت کاربراتوری‌های اقتصادی در بازار سربه فلک کشیده است. تا جایی‌که اگر تا سه ماه قبل با 5میلیون‌تومان امکان خرید این موتورها وجود داشت،‌ در شرایط فعلی باید بالغ‌بر 8‌میلیون‌تومان هزینه‌کرد تا صاحب یک موتورسیکلت با سیستم قدیمی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =