خودروهای مانده در گمرک

زمزمه‎های امیدوارکننده تغییر وضعیت در گمرک‌های جنوبی کشور در حالی به گوش می‌رسد که هنوز فعالان بخش واردات خودرو خبری از پایان مراحل ترخیص خودروهای مانده در گمرک نمی‌دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»، برخی از مدیران شرکت‌های نمایندگی با ابراز نگرانی از تعلل‌های دولت درخصوص بلاتکلیفی این خودروها می‌گویند: «با امروز و فردا کردن‌های دولت در مقابل مشتریان خود چوپان دروغگو شده‌ایم و هیچکس حرف شرکت‌های نمایندگی رسمی درخصوص بدقولی‌های دولتی‌ها را باور نمی‌کند.»

حتی ضرب‌الاجل معاون رئیس‎جمهور برای وزارت صنعت و گمرکات کشور هم نتوانست اهرم فشاری برای خروج کالاهای رسوب‎کرده در گمرک شود. اکثر کارشناسان بخش واردات خودرو معتقد هستند سرعت کند دولتی‌ها در این خصوص التهابات بازار را تشدید می‌کند.

خودرو از معدود کالاهای رسوبی گمرک است

با تمام این تفاصیل، علیرضا دشتانی، ناظر گمرکات استان هرمزگان و رئیس‎کل گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس در گفت‎وگو با «دنیای خودرو» با بیان این‎که ترخیص کالا در گمرکات استان هرمزگان روان شده، گفته است: «به‎زودی هیچ کالای رسوبی در گمرک نخواهیم داشت. زیرا کالاها مدام در گمرک درحال ترخیص است. وقتی کشتی با کالایی وارد گمرک می‌شود، همزمان کشتی‌هایی از کالاهای دیگر هم بارگیری می‌شوند، بنابراین باید گفت در این مدت، در گمرک رسوب کالا نداشته‌ایم. وقفه‌ها در ترخیص برطرف شده و ترخیص همه کالاها درحال انجام است.» البته این ابراز نظر درخصوص کالاهای اساسی و مواد صنعتی و دارویی مطرح شده است و شامل کالاهایی مانند خودرو و قطعات آن نمی‎شود.

ابلاغ 30بخشنامه در 5ماه

دشتانی درخصوص مشکلاتی که با تغییرات دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ارزی برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک پیش آمده است، گفت: «شواهد میدانی نشان می‌دهد که در ۵ماه گذشته بیش‌از ۳۰دستورالعمل و بخشنامه ارزی داشته‌ایم و برای گمرک و مبادی گمرکی هم بخشنامه‌ها منعکس می‌شود و در مجموع در سیاست‌های ارزی و گمرکی بیش از ۱۸۰دستورالعمل و بخشنامه جدید داشته‌ایم. بخشنامه‌های ابلاغ‎شده در مرحله اجرا شاید فرایند را کندتر کرده‌اند و حجم گسترده اعتراضات واردکنندگان خودرو و فعالان اقتصادی قابل لمس است و نشان می‌دهد که گلوگاه یا رسوب کالا در گمرک ایجاد شده و اختلال جدی در روند ترخیص کالاها به‎وجود آمده است.»

باید پیش‌از وضع این مقررات با ذی‎نفعان مشورت می‎شد

ناظر گمرکات استان هرمزگان در ادامه تاکید کرد: «تعدد مقررات، دلیل اصلی وقفه در روند ترخیص کالا از گمرک است که خود ناشی‌از مشورت‎نکردن با ذی‎نفعان و گروه‎های صاحب تجربه است.

تمام رویه‎های دنیا براساس تجربه شکل گرفته است. ما موضوع پیمان‎سپاری را در دو مقطع تست کرده‎ایم اما با وجود جواب ندادن باز هم طی دو روز گذشته بانک مرکزی بخشنامه پیمان‎سپاری را برای صادرکنندگان فرستاده که موجب به حاشیه راندن صادرکنندگان خوشنام و بیش‎تر شدن فساد اداری می‎شود.»

وی افزود: «در رسوب کالا، شاید یک‎سوم کالاهای گمرک از پرداخت مابه‎التفاوت مستثنی شده‌اند اما بیشتر کالاها هنوز شامل مابه‎التفاوت هستند که به دلیل ناتوانی واردکننده از پرداخت مابه‎التفاوت در گمرک دپو می‎شوند.»

دشتانی در پایان گفت: «مجموعه‌ این اعتراضات طیف گسترده‌ای از واردکنندگان خودرو و قطعات را تشکیل می‌دهند که توان مالی پرداخت مابه‎التفاوت ارزی را ندارند و درصورت پرداخت آن قطعا ورشکست خواهند شد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mohamad US ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    0 0
    والا اینا که میخوان از مشتری بگیرن دیگه چه مرگشون بخدا
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    0 0
    خودرو ها را به کسانی که اخیرا خودرو گرفته اند ندهید با قیمت جهانی به کسانی که مثلا از سال 90 به بعد خودرو نداشته اند بفروشید آنهم به کسانی که گواهینامه دارند و هر خانواده 1 عدد تا دست دلالان از بازار این خودروها کوتاه شود و به دست خریدار واقعی که مصرف کننده است برسد باید وزیر صمت کمی کنترل و رسیدگی کند و تعرفه و مالیات خودرو را به نفع رفاه جامعه حذف کند قیمت کارخانه و بازار آزاد یکی باشد کسی حق ندارد دلالی کند و بالاتر بفروشد واقعا اگر وزرا دلشان به حال مردم می سوخت و اگر بخواهند می توانند برای رفاه مردم قدم بردارند
  • دارکوب IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    0 0
    باسلام ، بیش از یک سال است که از داتیس خودرو یک ولوو پیش خرید کردم، در ان زمان قیمت دلار۳۳۰۰ وتعرفه واردات ۴۰ درصد بود،امروز نرخ ارز نیمایی و ازاد چند برابر و تعرفه واردات۷۵ درصد است ،دولت و رسانه ها و واردکنندگان خبر از پرداخت مابه التفاوت ها توسط مشتری می دهند،من توان بیشتر از مبلع قرارداد را ندارم ، عملا ورشکسته ام ، دولت و داتیس خودرو مال و پول مرا تبدیل به ... کرده اند ، من از تقصیرات دولت و داتیس خودرو نمی گدرم .
  • سامک GB ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    0 0
    این همه خودروو ولوو وسانگ یانگ وتویوتا در گمرک است به مردم نمیدهند تا انها پولشان را پس بگیرند بعد ان خودرو ها را ترخیص میکنند وبا قیمت بالا در بازار میفروشند وزارت صمت هم که مجسمه است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =