واردات خودرو

این گمانه‌زنی‌ها بر سردرگمی و سرخوردگی واردکنندگان، نابسامانی و التهاب بازار و بلاتکلیفی و بی‌اعتمادی مشتریان افزوده است

به گزارش «اخبار خودرو»، توقف واردات خودرو در حالی به‌صورت واقعیتی محتوم وارد ششمین ماه خود می‌شود که تاکنون تبعاتی همچون موج بیکاری در بخش‌های مختلف شرکت‌های واردکننده خودرو و دعاوی بسیاری را میان مشتریان و گردانندگان این شرکت‌ها به راه انداخته است. در این میان، صحبت از لغو ممنوعیت واردات خودرو نیز حکم فریادهای چوپان دروغگو را پیدا کرده است.

این‌گونه صحبت‌ها که تاکنون در حد شایعات و گمانه‌زنی‌های بی‌اساس بوده، هم سردرگمی و سرخوردگی واردکنندگان را بیش‌تر کرده، هم به نابسامانی و التهاب بازار خودرو دامن زده و هم بر بلاتکلیفی و بی‌اعتمادی مشتریانی افزوده است که دائم پیگیر اخبار و شایعاتی درخصوص موعد تحویل خودروهای خود هستند. اما همه همین‌قدر اطمینان دارند که اگر شرکتی در واردات خودروهای پیش‌فروش‌شده موفق نباشد، در ارائه خدمات و ادامه فعالیت‌های تجاری خود هم دچار مشکل خواهد شد.

صرفه‌جویی ارزی یا دور سرمایه‌گذاری‌های پیشین؟

علی‌رضا قربانی‌نژاد، کارشناس بازار خودرو در این‌خصوص معتقد است: «تولیدکنندگان بزرگ جهان منتظر نمی‌مانند تا ببینند مسئولان در کشورمان چه تصمیمی درخصوص واردات می‌گیرند. واردات خودرو به کشور همان‌قدر که برای شرکت‌های خارجی سودآور بوده، برای مردم ایران هم مواهبی همچون اسقاط نیم‌میلیون خودرو فرسوده در سال و کاهش سهم خودروهای آلاینده، کمک به نوسازی ناوگان آمبولانس، اشتغال 15هزار نفری در بخش‌های مختلف واردات خودرو، ایجاد فضای رقابت در بازار خودرو و... را به ارمغان آورده است. بنابراین نباید به دلایل مختلف بادستورالعمل‌های شتاب‌زده سد راه آرامش و آسایش مردم شویم.»

وی در ادامه گفت: «ممنوعیت واردات خودرو به کشور در مقابله با شرایط تحریم‌های بین‌المللی و برای جلوگیری از خروج ارز تنظیم شد، اما باید مراقب بود که با ازدست‌رفتن فرصت‌های شغلی و هدررفت سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این بخش، نقض غرض نشود.»

قربانی‌نژاد افزود: «با توقف روند اسقاط خودروهای فرسوده، سهم خودروهای بسیار آلاینده در جاده‌ها و خیابان‌های کشور به 1.5میلیون دستگاه رسیده است، خودروهایی که علاوه‌بر آلایندگی بالا، نشاط را از چهره شهرها کم کرده‌اند.»

طرح ساماندهی منتظر مشخص‌شدن راه‌های انتقال ارز

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که شرکت‌های نمایندگی رسمی برای بقای خود دست به دامان رئیس دولت و معاون ایشان شده‌اند، اظهار داشت: «خروج از بن‌بست ممنوعیت واردات، نیروهای متخصص بیکارشده این شرکت‌ها را امیدوار به بازگشت می‌کند.»

وی درخصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز ابراز داشت: «این طرح می‌تواند هم به خودروسازی کشور و هم به واردات خودرو کمک شایانی کند و درصورتی‌که راه‌های انتقال ارز به کشور مشخص شود، نباید در تصویب این طرح در مجلس تعلل کرد.»

قربانی‌نژاد همچنین از کندی تصمیم‌گیری و عملکرد برخی مسئولان درخصوص خودروهای مانده در گمرک انتقاد کرد و گفت: «ترخیص این خودروها در سه‌ماهه دوم سال جاری می‌توانست از التهابات بازار بکاهد و آرامش نسبی در بازار به‌وجود آورد اما متاسفانه به دلیل تاخیر در تصمیم‌گیری در این خصوص توسط تیم مدیریتی وزیر سابق صمت، این امر تاکنون میسر نشده است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «قانون یک‌شبه منع واردات صاعقه‌وار این کسب‌وکار بزرگ را در کشور متوقف کرد و به دپوی حجم عظیمی از خودرو در گمرک انجامید. درحالی‌که قانون عطف به‌ماسبق ندارد و باید سازوکاری برای خروج خودروهای موجود در گمرک در نظر گرفته می‌شد.»

این کارشناس صنعت خودرو در پایان بیان کرد: «ایجاد شایعه و دلگرمی‌های پوشالی درخصوص رفع ممنوعیت واردات، جامعه را بدبین می‌کند. زیرا با گذشت زمان از وعده‌های یک‌هفته‌ای و یک‌ماهه، خریداران با مراجعه به شرکت‌های نمایندگی متوجه کذب‌بودن اخبار رفع ممنوعیت یا واردات خودروهای مانده در گمرک می‌شوند و این امر بر ذهن مشتریان تاثیرات منفی مخربی خواهد گذاشت.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    3 0
    واردات خودرو بدون تعرفه آزاد باید گردد
    • مهرداد IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      0 0
      کاملا حق با شماست چرا تعرفه چرا انحصار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =