بورس

روز گذشته تحت‌تاثیر افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، بورس دوباره صعودی شد، به‎طوری‎که شاخص‌کل با افزایش 3284واحدی نسبت‌به روز شنبه به رقم 163هزارو138واحد در روز یکشنبه رسید.

 به گزارش «اخبار خودرو»، برهمین‌مبنا، گروه خودرویی که اکثر قریب به اتفاق نمادهای آن در روزهای گذشته معاملاتی روندی نزولی را طی کردند، دیروز عملکرد مثبتی را از خود برجای گذاشت. در این گروه بورسی، نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، زامیاد، سایپاآذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، نیرومحرکه، گروه بهمن و سرمایه‎گذاری رنا مثبت شدند و درمقابل نمادهای موتورسازان تراکتورسازی ایران، تولید محورخودرو و ریخته‎گری تراکتورسازی ایران منفی خوردند. همچنین روز گذشته طی 19هزارو213 نوبت معاملاتی، 268میلیون‌و744هزار سهم به ارزش 37میلیاردو678میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 17هزارو153میلیاردتومان شد.

 چشم‎انداز کوتاه‎مدت افزایش قیمت خودرو
این روزها گروه خودرویی تحت‌تاثیر دوعامل قرار دارد که به حرکت این گروه در آینده جهت‎دهی می‎کنند. نخستین عامل، نرخ دلار است که در روزهای گذشته سیر نزولی به خود گرفته بود اما دیروز دوباره صعودی شد و به‌همین دلیل کلیت بازار سرمایه نیز به تبعیت از این امر رشد کرد و گروه خودرویی نیز هم‌راستا با بازار مثبت شد. دومین عامل، شایعه افزایش قیمت خودرو است که بسیار قوی در بازار به‌گوش می‎رسد و همه منتظر هستند تا دولت و ستاد تنظیم بازار رأی به افزایش قیمت‎ها بدهند. اگر چنین موضوعی عملی شود، می‎توان انتظار داشت حداقل در کوتاه‎مدت خودرویی‎ها عملکرد مثبتی از خود بر جای بگذارند.

 ضرورت تجدید نظر خودرویی‎ها در رویه‎های معمول
اما اگر بخواهیم تأثیر افزایش قیمت خودرو را در بلندمدت مورد ارزیابی قرار دهیم، باید گفت خودروسازان و قطعه‎سازان ناگزیر از تجدیدنظر در برخی عملکردهای خود هستند. در این رابطه، کاهش هزینه‎های سربار یکی از عواملی است که صنعت خودرو باید آن را سرلوحه فعالیت‎های خود قرار دهد، زیرا تا زمانی‎که نتوانند هزینه‎های تولید خود را به میزان معقولی کاهش دهند، با مشکلاتی که درحال‎حاضر با آن روبه‎رو هستند، همچنان دست‎وپنجه‌ نرم خواهند کرد و افزایش قیمت خودرو برای سهام آن‎ها در بورس فقط می‎تواند نقش یک مُسکن موقت را ایفا کند. حال باید دید آیا می‌توانند در رویه‎های معمول خود تجدیدنظر کنند یا همچنان به روندی که در حال طی کردن هستند، ادامه خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =