کد خبر: 225745
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
خودروهای وارداتی

در مورد فروش خودروهای وارداتی از سوی نمایندگان خارجی، پرواضح است که هنوز هم دو چالش اصلی دپو شدن خودروها در گمرک و ممنوعیت واردات، بازار خارجی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

سنت چندین ساله بازار خودرو حکایت از آن دارد که فصل تابستان همواره با شور و اشتیاق خریداران و فروشندگان گره خورده است. به‌ ویژه عرضه و تقاضای انبوه برای خرید یا فروش مدل‌های دست دوم. اما یکی دو سالی است که به دلیل بروز مشکلات عظیم داخلی و بین‌المللی در این حوزه، این فصل دیگر آن شور و هیجان قبل را ندارد. نمود بارز این کسادی را می‌توان به وضوح در بازار خودروهای وارداتی کارکرده جستجو کرد

کارشناسان بر این باورند که خرید خودرو در تابستان رابطه مستقیمی با ثبات نرخ عرضه و تقاضا در مابقی فصول سال دارد. به این معنا که تابستان تنها حکم افزایش‌دهنده سرعت و کمیت خرید و فروش‌ها را دارد. شرایطی که باید در بهار به کمال رسیده باشد. توسعه بازار خودرو در ابتدای سال نیز رابطه مستقیمی با افزایش حجم عرضه در فصول سرد سال دارد. به این ترتیب همانطور که مشاهده می‌شود از آنجایی که صنعت و بازار خودرو ایام خوبی را طی روزهای دیگر سال تجربه نکرده بود، بنابراین در تابستان نیز چندان رمقی به خود نمی‌بیند. حالا مشتریان به دو دسته تقسیم می‌شوند. نخست آن‌ها که قصد خرید دارند ولی دیگر با بودجه شش ماهه گذشته خودروی موردنظر را پیدا نمی‌کنند و دیگر فروشندگانی که منتظر افزایش هرچه بیشتر قیمت خودرو هستند. هر دو گروه از مشتریان آگاهانه و یا از روی ناآگاهی در حال دامن زدن به پدیده تورم انتظاری در بازار خودرو هستند.

چالش فروش خودروهای وارداتی

 

در مورد فروش خودروهای وارداتی از سوی نمایندگان خارجی، پرواضح است که هنوز هم دو چالش اصلی دپو شدن خودروها در گمرک و ممنوعیت واردات، بازار خارجی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. تقریباً یکی دو سالی می‌شود که خودروهای وارداتی در تنگنای قوانین و دستورالعمل‌های محدودکننده قرار گرفته‌اند. با عرضه قطره‌چکانی وارداتی‌های صفر کیلومتر طبیعی است که فضا برای عرض‌اندام مدل‌های دست دوم بیشتر و بیشتر می‌شود.

هزارتوی جستجوی قیمت خودروهای وارداتی

اغلب مشتریان محصولات وارداتی با جستجوی عبارت قیمت خودروهای خارجی در وبسایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی تمایل دارند خود را از این بلاتکلیفی قیمت‌گذاری خارج کنند. این یعنی هنوز هم مرجع و یا متولی مشخصی برای اعلام قیمت نهایی خودروهای وارداتی مشخص نشده است. این شرایط موجب آن می‌شود که قیمت‌گذاری در بازار وارداتی‌های دست دوم نیز به صورت سلیقه‌ای و تابع نظر واسطه‌ها و سفته‌بازان شود. کافی است در این فضای شکننده یک نسیم ساده مثل نوسان نرخ ارز وزیدن بگیرد تا همچون طوفانی همه‌چیز را درگیر خود کند.

فرصت طلایی بادآورده

حقیقت آن است که قیمت خودروهای وارداتی تنها بخش کوچکی از نرخ ارز را به خود اختصاص می‌دهد. این یعنی نظام تعرفه‌ای، نبود مرجع ناظر، سیاست‌های متغیر، بخشنامه و دستورالعمل‌های پیاپی و البته برخی از تخلف‌ها هم‌چنان بازیگر نقش اصلی در عدم ثبات قیمت‌ خودروهای وارداتی هستند. با خروج آمریکا از برجام آشفته بازار خارجی‌ها بیش از پیش تلخ شد. با خداحافظی برندهای کره‌ای، ژاپنی، آلمانی و حتی برخی از چینی‌ها حالا اندک مدل‌های مانده در بازار خودروهای دست‌دوم حکم طلا را پیدا کرده‌اند.

اقبال بلند نمایشگاهداران

این روزها به درستی نمی‌توان راهکاری برای کشف قیمت خودرو خارجی کارکرده به دست آورد. از یک سو سایت‌های خرید و فروش اینترنتی هستند که با فشارهای مختلف مجبور به حذف قیمت‌ها شده‌‌اند و از سوی دیگر نمایشگاه‌دارانی که از این آب گل آلود بهترین بهره را می‌برند و با ارائه قیمت‌هایی خارج از عرف سطح توقع را بالا می‌برند. قیمت این مدل از خودروها بیش از مدل‌های داخلی به سلامت فیزیکی و البته آپشن‌های آن‌ها بستگی دارد. اینکه خودروی وارداتی به صورت شرکتی و یا آزاد وارد کشور شده باشد هم در میزان ارزش نهایی آن موثر است. در بازار وارداتی‌های کارکرده، خودروهایی که هنوز هم گارانتی دارند با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شوند چراکه گارانتی آن‌ها قوت قلبی برای خریدار بعدی است.

یک راه مطمئن برای استعلام قیمت خودرو

یکی دیگر از راه‌های مشاهده قیمت خودرو وارداتی دست دوم، مراجعه حضوری به مراکز خرید و فروش خودرو معتبر است. محلی پرهیاهو که به راحتی می‌توان ارتباط مستقیم با فروشنده و یا خریدار برقرار کرد. مزیت عمده این شیوه بررسی دیگر مدل‌ها از نظر سال ساخت و یا سال ترخیص است. اینکه خودروهای وارداتی دیگر با چه آپشن‌هایی به چه قیمت‌هایی فروخته یا خریداری می‌شوند نیز یکی دیگر از دلایل برتری حضور در مراکز خرید و فروش خودروهای وارداتی است. البته همیشه به فروشندگان و خریداران خودروهای دست‌دوم وارداتی توصیه می‌شود که اصول خرید یا فروش خودروهای کارکرده به ویژه محصولات خارجی را رعایت کنند تا اسیر واسطه‌ها و یا کلاهبرداری‌های بعدی نشوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صندلی آمفی تئاتر IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    0 0
    بسیار عالی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =