منصور منصوری، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو)

شرکت ساپکو انتخاب گیربکس اتوماتیک 6دنده را انجام داده است. اولین خودرویی که با گیربکس اتوماتیک وارد بازار خواهد شد، دناپلاس است.

به گزارش «اخبار خودرو»، خط تولید خودرو همانا قطعه‌سازی است. از روز گذشته در شیراز هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو آغاز به‌کار کرد. همزمان با فعالیت این نمایشگاه، منصور منصوری، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) نیز در آن حضور یافت تا از نزدیک شاهد توانمندی‌های قطعه‌سازی استان فارس باشد. زیرا هدف اصلی نمایشگاه‌ها معرفی و شناسایی توانمندی شرکت‌هاست.

در جریان بازدید از این نمایشگاه، فرصتی مغتنم دست داد تا با وی گفت‌وگویی اختصاصی درخصوص حضور شرکت ساپکو و فعالیت‌هایشان در صنعت خودرو داشته باشیم که در ادامه بخشی از آن به اختصار آمده است.

ساپکو با چه هدفی در هجدهمین نمایشگاه قطعات خودرو حضور یافته است؟ 

در یک سال گذشته که موضوع تحریم‌های ظالمانه رخ داد، نیازهای گروه صنعتی ایران‌خودرو را در نمایشگاه‎ها در معرض دید عموم قرار دادیم. هدف ما از حضور در نمایشگاه‌های استانی، شناسایی قابلیت‌ها و توانمندی‌ها توام با بهره‌برداری از آن‌هاست.

از آن‎جایی که صنعت خودرو و قطعه‌سازی مورد تحریم قرار گرفته، باید با نگاه ویژه به توانمندی‌ها بدون در نظر گرفتن شهرها و استان‌ها از قابلیت‌هایشان استفاده کنیم. ما با یک طرح خاص در نمایشگاه‌ها حاضر شده‌ایم.

طرح ما نگاه فنی و مهندسی به موضوع داخلی‎سازی قطعات است. بنا داریم هرکدام از استان‌ها که توانمندی و قابلیت خاصی را در یک زمینه یا حوزه دارند شناسایی کنیم و با آن‎ها همکاری داشته باشیم.

از آن‎جا که استان فارس مهد قالب‌سازی پلاستیک است، قصد داریم با شرکت‌هایی که در شیراز از این توانایی برخوردارند، وارد همکاری شویم. البته باید ذکر کرد این همکاری در راستای تقویت آن‌ها برای توسعه و تامین زنجیره تولید انجام خواهد شد. 

با توجه به این‌که اخیرا خط تولید پژو 301 افتتاح شد، ساپکو چه برنامه‌ای برای تولید گیربکس اتوماتیک دارد؟

شرکت ساپکو انتخاب گیربکس اتوماتیک 6دنده را انجام داده است. اولین خودرویی که با گیربکس اتوماتیک وارد بازار خواهد شد، دناپلاس است. تعداد اندکی شرکت سازنده گیربکس در دنیا وجود دارد که در کشورهای ژاپن، آلمان، آمریکا و ... هستند. حتی کمپانی پژو برای محصولات خود از محصولات شرکت آیسین ژاپن استفاده می‌کند.

گیربکس انتخابی ما یک گیربکس 6دنده AT است که تکنولوژی آیسین را با خود به یدک کشیده و از قابلیت‌های مناسبی برخوردار است. تمام مسائل فنی، مهندسی و کوپل‎کردن آن با پیشرانه انجام شده است و اکنون در مرحله صحه‎گذاری و انجام آزمون‌هاست.

لازم به ذکر است بحث تولید دناپلاس اتوماتیک در آبان‌ماه عملیاتی خواهد شد که بعد از آن تولید پژو 301 با گیربکس اتوماتیک انجام خواهد شد.

ساپکو برای تولید قطعات ‌‎تک مانند ECU، فرمان برقی و... چه برنامه‌ای دارد؟ 

برای انجام این مهم، لیستی از قطعات های‎تک خودروهای جاری و محصول جدید آماده کرده‌ و با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها نیز تفاهمنامه‌ای در خصوص طراحی و تولید آن‌ها داشته‌ایم. تاکنون نیز پیشرفت‌های مناسبی حاصل شده است. پس در آینده نه‎چندان دور منتظر باشید تا در زمان‌های مشخص و خاص اعلام کنیم که به توانمندی بومی‎سازی هر یک از آن‌ها دست یافته‌ایم.

باتوجه به شرایط ویژه صنعت خودرو و تحریم‌ها، آیا کیفیت خودروها و قطعات دچار نزول شده است؟ 

ما مجبور هستیم حساسیت‌ها و نظارت‌هایمان را بیشتر کنیم. زیرا با توجه به شرایط تحریم، قیمت برخی از مواد اولیه و قطعات دچار افزایش شده است. بنابراین ما هریک مواد اولیه یا قطعات را که از منابع داخلی یا خارجی دریافت می‌کنیم، تمام روند صحه‎گذاری و تست‌ها را برای هریک از آن‌ها مجدد تکرار می‌کنیم.

از آنجایی که روند صحه‌گذاری و ارزیابی در گروه صنعتی ایران‌خودرو نهادینه شده است، هیچگاه کیفیت خودروها یا قطعات آن‌ها دچار نزول نخواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که هرگز بنا نبوده با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و شرایط تحریم، ما کیفیت محصولی را کاهش دهیم.

برای اثبات این مدعی می‌توان به گزارش‌های کیفی مربوط به برخی از محصولات ما که افزایش ستاره کیفی را در چندماه گذشته داشته، استناد کرد. این مورد بیانگر نظارت بیشتر ما بر خودروهای تولیدی است.

آیا ما توانایی تولید توربوشارژر را در داخل کشور داریم؟

هفته گذشته با یکی از شرکت‌های صنایع دفاع قرارداد مربوط به این موضوع را بستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =