، این روزها بحث‌ها درباره احتمال افزایش تعرفه‌های واردات خودرو و قطعات یدکی به‌آمریکا و تاثیر احتمالی آن بر صنعت‌خودرو جهان بسیار داغ است و تقریبا تمام مدیران خودرویی در جهان چنین تصمیمی را مخرب و غیرقابل قبول می‌دانند.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها بحث‌ها درباره احتمال افزایش تعرفه‌های واردات خودرو و قطعات یدکی به‌آمریکا و تاثیر احتمالی آن بر صنعت‌ خودرو جهان بسیار داغ است و تقریبا تمام مدیران خودرویی در جهان چنین تصمیمی را مخرب و غیرقابل قبول می‌دانند. این درحالی‌است که به‌نظر می‌رسد مدیران خودرویی در ایالات‌متحده نظر متفاوتی داشته باشند. این موضوعی است که اخیرا توسط پژوهشی که توسط شرکت «لیوادیتا» منتشر شده، مطرح شده است.  لیوادیتا شرکتی است که خدمات کاربردی هوش مصنوعی را برای طراحی راهبردها و اقدامات پیش‌گیرانه ارائه می‌دهد. این شرکت با مطالعه نظرات ۱۰۰ مدیر ارشد آمریکایی که در زمینه تولید خودرو، فناوری و کالاهای مصرفی فعال هستند، به‌نتایج جالب توجهی رسیده است. طبق بررسی‌های این شرکت ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان به‌پرسش‌های این پژوهش سمت‌های بالای مدیریتی داشته‌اند. «راجش‌کالیدینی» بنیان‌گذار و مدیرعامل لیوادیتا درباره نتیجه این پژوهش توضیح داد: «نگرانی‌ درباره تعرفه‌ها به‌وضوح ذهن مدیران ارشد را دربخش تولید مشغول کرده است.» 
  پیش‌بینی رکود در سال ۲۰۲۰
بخش عمده‌ای از مدیران بخش تولید در ایالات‌متحده (۶۱ درصد) براین باورند که احتمال وقوع رکود در سال ۲۰۲۰ وجود دارد و همچنین ۷۰ درصد از آن‌ها معتقدند طولانی‌تر شدن جنگ تجاری رکودی جهانی را به‌بار خواهد آورد.  وقتی از شرکت‌کنندگان دراین پژوهش دراین‌باره سوال شده که به‌نظرشان چه‌مسائلی درسال ۲۰۲۰ بیشترین تاثیر را روی عملکرد شرکت‌شان خواهد گذاشت؟ آن‌ها موضوعاتی همچون محدودیت‌های تجاری (۴۲ درصد)، عدم‌ثبات جغرافیای سیاسی (۱۵ درصد)، بلایای طبیعی (۱۲ درصد) و عدم‌قطعیت درخصوص استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا (۱۱ درصد) را به‌عنوان اصلی‌ترین دغدغه‌های خود نام برده‌اند.  با وجود قطعی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه‌اروپا، برگزیت تنها برای هفت‌درصد از مدیران بخش تولید در آمریکا نگران‌کننده بود. به‌علاوه مدیران از این می‌ترسند که افزایش تعرفه‌ها به‌معنی افزایش هزینه برای کالا و خدمات (۴۸ درصد)، افزایش بهای قطعات‌یدکی (۴۷ درصد)، بدتر شدن رابطه میان ایالات‌متحده و چین (۴۳ درصد)، تعدیل نیرو (۴۴ درصد) و افزایش دستمزد کارگران (۳۱ درصد) باشد.   

  انتقال افزایش هزینه‌ به‌مشتریان
بخش چشمگیری از مدیرانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند (۸۹ درصد) با این موضوع موافقند که افزایش تعرفه‌های واردات به‌افزایش هزینه‌های تولید منجر خواهد شد. اکثر این مدیران معتقدند افزایش تعرفه‌ها می‌تواند ظرف یک‌سال به‌افزایش بهای ۱۰ تا ۲۰ درصدی کالاهای مختلف بیانجامد. بیش از دو-سوم مدیران نیز انتظار دارند که هم هزینه‌های تولید‌ (۷۱ درصد) و هم هزینه‌های مربوط به‌مواداولیه افزایش پیدا کند.  درنتیجه ۷۹ درصد از مدیران آمریکایی افزایش قیمت کالا و خدمات خود را محتمل می‌دانند.  درواقع هنگامی که از این مدیران پرسیده شد که درصورت افزایش هزینه‌های تولید از چه تاکتیکی استفاده خواهند کرد، انتقال هزینه به‌مشتریان پاسخ شماره اول اکثر آن‌ها بود.  از دیگر پاسخ‌های مدیران به‌این سوال می‌توان به جست‌وجو برای صرفه‌جویی در نقاط دیگر شرکت، کاهش حاشیه‌سود و مذاکره مجدد با تامین‌کنندگان قطعات اشاره کرد. به‌طور جداگانه درصنایع مختلف پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که به‌طور مشخص صنایع الکترونیک (۶۰ درصد)، صنعت‌خودرو (۴۲ درصد) و محصولات کشاورزی (۳۹ درصد) تحت‌تاثیر جنگ تجاری قرار گیرد. 

  فواید بلندمدت افزایش تعرفه‌ها
مدیران ارشد بخش تولید در آمریکا به‌طور کلی نظر خوش‌بینانه‌ای درباره نتایج بلندمدت جنگ تعرفه‌ها دارند. به‌طور کلی در پژوهش مورد بحث تنها ۲۲ درصد از مدیران بخش تولید از تعرفه‌هایی که جدیدا وضع شده است، اظهار ناخشنودی کردند. حدود ۳۲ درصد از مدیران با این تعرفه‌ها موافق بودند و ۴۶ درصد دیگر نیز درباره آن‌ها نظری خنثی داشتند. به‌علاوه ۶۵ درصد از این مدیران باور داشتند که افزایش تعرفه‌ها درنهایت به‌بهبود رویه‌ها در تجارت جهانی خواهد انجامید. ۴۰ درصد آنان نیز معتقد بودند که این تعرفه‌ها ظرف دو تا سه‌سال‌آینده بر بهبود روابط تجاری آمریکا و چین اثر خواهد گذاشت. ۴۷ درصد از شرکت‌کنندگان دراین پژوهش گفته‌اند افزایش تعرفه‌ها به‌رشد اقتصادی ایالات‌متحده خواهد انجامید؛ هرچند ۴۶ درصد آنان نیز معتقد بودند این رویه به‌رکود اقتصادی منجر خواهد شد. 

   اعتماد به‌ترامپ
بیش از یک‌‌-سوم (۳۷ درصد) از مدیران بخش تولید باور دارند ملاقات‌ها میان دونالدترامپ و رئیس‌جمهور چین کاهش تعرفه‌ها را به‌بار خواهد آورد. ۲۱ درصد دیگر از مدیران نیز معتقدند چین برای حذف تعرفه‌ها با اکثر خواسته‌های آمریکا موافقت خواهد کرد و ۱۵ درصد دیگر از آنان نیز تعلیق موقت اکثر تعرفه‌ها را پیش‌بینی می‌کنند. بیش از نیمی از مدیران (۵۸ درصد) احتمال استیضاح ترامپ را بعید می‌دانند. ۶۱ درصد نیز معتقدند درصورت اخراج ترامپ از کاخ سفید مایک‌پنس، معاون‌اول رئیس‌جمهور همچنان همین رویه را در تجارت با سایر کشورها دنبال خواهد کرد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =