SAFT-NERSAC-ACC

روند روبه‌ رشد استقبال از خودروهای برقی از یک‌ سو و پیش‌ بینی کاهش حجم فروش روغن‌ موتور درسطح دنیا باعث شد غول‌ های نفتی همچون توتال به‌ سمت تامین نیاز خودروهای برقی بروند.

به گزارش «اخبار خودرو»، شرکت سافت (saft) از سال ۲۰۱۶ تحت‌مالکیت توتال فرانسه فعالیت می‌کند و بیشتر در حوزه تولید باتری برای محصولات نظامی، صنعتی و قطارهای فوق سریع برقی فعالیت می‌کرد. اما هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد روزی خود توتال حاضر شود که برای پایان عمر خودروهایی با موتور درون‌سوز دست‌به‌کار شود. 

از سوی دیگر مشتری‌های اروپایی در برخی از بازارها علاقه‌ای به‌خرید خودروهای غیربرقی ندارند و تا چندصباح دیگر خودروسازان اروپایی برای تامین باتری این خودروها نیز دچار مشکل خواهند شد و سرمایه‌هایشان برای تامین باتری روانه کشورهای آسیایی همچون چین، ژاپن و کره به‌عنوان مطرح‌ترین تولیدکنندگان باتری خودرو خواهد شد. 

از این رو برای جلوگیری از این روند، بزرگ‌ترین خودروساز فرانسوی و سایر خودروسازان اروپایی برای احداث کارخانه‌های تولید باتری در کشورهای خود تلاش‌های زیادی کرده‌اند. درآخرین‌ اقدام، پژو-سیتروئن به‌سراغ توتال رفته است تا از ظرفیت‌های سافت به‌عنوان زیرمجموعه این گروه استفاده کند.

این همکاری درنهایت منجر به‌احداث کارخانه‌ بزرگی خواهد شد که به‌واسطه جوینت‌ونچر توتال و «PSA» (گروه‌خودروسازی پژو-سیتروئن) به‌نام کمپانی سلول‌های خودرویی یا «ACC» فعالیت خواهد کرد. 

رونمایی از این طرح بزرگ هم‌زمان با بازدید امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از سایت شرکت سافت درشهر آنگولم از نواحی جنوب‌غربی فرانسه انجام شد. در فاز نخست پروژه، مرکز تحقیق و توسعه مشترک این جوینت‌ونچر تا پایان سال جاری میلادی افتتاح خواهد شد که دراین مرکز به‌بررسی نیازی که به‌محصول نهایی از سوی خودروساز اعلام می‌شود، پرداخته خواهد شد. 

این روند باعث می‌شود تا در زمان شروع تولید باتری‌های این کارخانه که از سال ۲۰۲۳ تعیین شده، محصولاتی که مورد نیاز «PSA» است، تولید شود. 

برای فاز نخست این همکاری که همان احداث مرکز تحقیق و توسعه مشترک تا سال ۲۰۲۱ خواهد بود، سرمایه‌ای به ارزش ۲۰۰ میلیون‌یورو (معادل ۲۲۰ میلیون‌دلار) کنار گذاشته شده است.

پیش‌بینی می‌شود هنگام فعالیت این مرکز، حداقل ۲۰۰ نفر متخصص استخدام شوند. اما فازهای بعدی کارخانه‌ای را شامل می‌شود که در ابتدا توان تولید هشت گیگاوات‌ ساعت از انواع باتری در همان ابتدای فعالیت تا پایان سال ۲۰۲۳ را خواهد داشت و در زمان تکمیل ظرفیت کارخانه تا سال ۲۰۳۰ میلادی، این ظرفیت به ۴۸ گیگاوات‌ساعت درهرسال خواهد رسید. 

این حجم از تولید حدود ۱۵ درصد از نیاز بازار جهانی را تامین خواهد کرد و برای اجرایی کردن آن نیاز به‌بودجه‌ای به میزان 5/5 میلیارددلار است. 

برای تامین این بودجه دوشرکت فرانسوی از اتحادیه‌اروپا نیز کمک خواهند گرفت که قرار است 5/1 میلیارددلار (یک‌میلیاردو ۳۰۰ میلیون یورو) در اختیار این پروژه بگذارد.

پاتریک پویان، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره توتال گفت: «در سال ۲۰۱۵ ما اقدام به‌همکاری با کمپانی سافت کردیم؛ چراکه تولید باتری را بخشی از حوزه تامین انرژی می‌دانستیم؛ اما رشد سریع خودروهای برقی باعث شده ما نیز علاقه‌مند به تولید باتری برای این خودروها شویم و از ظرفیت‌های سافت برای رشد اقتصادی خود استفاده کنیم. با حمایت فرانسه، آلمان و سایر اعضای اتحادیه‌اروپا می‌توانیم بهترین تجربیات خود در زمینه تولید باتری را در کنار گروه PSA به‌کار گیریم تا از اتحادیه‌اروپا یک رقیب در صنعت تولید باتری بسازیم.»

کارلوس تاوارس، رئیس‌ هیات‌ مدیره گروه پژو-سیتروئن فرانسه اضافه کرد: «هدف ما پیشنهاد گزینه‌ای برای حمل‌ونقل پاک، ایمن و اقتصادی است. من کاملا به این پروژه امید دارم؛ چرا که همکاران ما در توتال قصد دارند به‌یک بازیگر اصلی در صنعت تولید سلول باتری برای خودرو تبدیل شوند. همچنین از مقامات فرانسه و آلمان نیز تشکر می‌کنم که علاوه‌بر در اختیار گذاشتن زمین برای احداث این کارخانه، از حمایت‌های مالی و معنوی خودشان دریغ نکردند؛ این امر باعث خواهد شد قابلیت‌های رقابتی کسب‌وکار ما به‌طور مشترک افزایش پیدا کند.»

این جوینت‌ونچر به‌صورت ۵۰-۵۰ بین گروه خودروسازی پژو-سیتروئن و توتال ایجاد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =