سند همکاری های مشترک بين وزراي دفاع و صنعت

طی هفته گذشته شمار زیادی از قطعات داخلی‌ سازی‌شده توسط صنایع دفاع در گروه صنعتی ایران‌ خودرو رونمایی شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، طی هفته گذشته شمار زیادی از قطعات داخلی‌سازی‌شده توسط صنایع دفاع در گروه صنعتی ایران‌خودرو رونمایی شد. درهمین‌راستا، بسیاری از قطعه‌سازان نگران شدند فعالیت این صنایع برای نجات صنعت خودرو با داخلی‌سازی کردن قطعات «های‌تک» به همین‌جا محدود نشود و فعالیت قطعه‌سازان داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد. در این خصوص چه نظری دارید؟
بله، از ابتدای ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه باتوجه به توان و امکاناتی که در دسترس آن‌هاست، این نگرانی هم در بین قطعه‌سازان ایجاد شد که در آینده دامنه فعالیت آن‌ها از تولید قطعات «های‌تک» همچون چاشنی انفجاری ایربگ توسعه یابد و به قطعاتی که توان تولید آن در بخش خصوصی وجود دارد برسد.
از همین رو، از ابتدا  از مسئولان به‌خصوص وزیر دفاع درخواست داشتیم و داریم با نظارت خوب خود از موازی‌کاری در صنعت قطعه پیشگیری کنند. چراکه قطعه‌سازان بعد از تحمل نبود نقدینگی برای مدت طولانی دیگر تحمل یک چالش دیگر را ندارند.
 اما گفته می‌شود با بازگشت تحریم‌ها، بخش خصوصی توان تولید قطعاتی را که در گذشته از طریق واردات تامین می‌شد، نداشت و وزارت دفاع به‌ناچار به این بخش ورود کرده است...
امکان تامین برخی قطعات با تشکیل میزهای تعمیق ساخت داخل ایجاد شد، اما بازهم قطعه‌سازان بخش خصوصی به این دلیل که برخی مواداولیه و آلیاژهای به‌کاررفته در بعضی قطعات در صنایع نظامی کاربرد دارند، به این مواد دسترسی ندارند. از همین رو، قرار شد تولید مواردی همچون چاشنی ایربگ، برخی سنسورها، قطعات الکترونیکی و الکتریکی خاص ازسوی وزارت دفاع و سازمان‌های تابعه آن انجام شود.

 با این تفاصیل، ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه تاکنون به معنای موازی‌کاری با این بخش نبوده، درست است؟
نه؛ خوشبختانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. اما باتوجه به این‌که آن‌ها از تجهیزات و دانش مناسب برای فعالیت‌های خود برخوردارند و خودروسازان از ورود آن‌ها استقبال خوبی حتی برای ورود به بخش‌های دیگر می‌کنند، بیم آن می‌رود روزی دامنه فعالیت‌های آن‌ها افزایش یابد و اشتغال و فعالیت‌های شکل‌گرفته در بخش خصوصی تحت‌تاثیر قرار بگیرد. 
البته باید به این نکته هم اشاره کنم در برخی قطعات هم وزارت دفاع ورود پیدا کرده که‌ همزمان قطعه‌سازان داخلی هم برای داخلی‌سازی آن‌ها اقدام کرده‌اند.

 به‌عنوان کسی که در صنعت قطعه فعال هستید، چه درخواستی از مسئولان درراستای جلوگیری از موازی‌کاری در این بخش و استفاده از دانش و تکنولوژی وزارت دفاع برای ادامه فعالیت دارید؟
قطعه‌سازان از ورود وزارت دفاع به این بخش و کمک به رونق تولید استقبال می‌کنند، اما تنها درخواست ما این است که از موازی‌کاری و اقدام به تولید قطعاتی که توان داخلی تولید آن در قطعه‌سازان وجود دارد، جلوگیری کنند. همچنین درصورتی‌که بخش خصوصی به دانش تولید برخی قطعات (بدون درنظرگرفتن قطعاتی که مواد اولیه آن فقط در دسترس بخش‌های نظامی است) دسترسی ندارد و وزارت دفاع با ورود به آن قصد کمک به صنعت خودرو را دارد، نیاز است بعد از ورود دانش و تکنولوژی به کشور ادامه کار به قطعه‌سازان داخلی سپرده شود. چراکه در غیر این صورت، ادامه تولید برای قطعه‌سازان با مشکلات بسیاری همراه خواهد شد. 
همچنین انگیزه و رغبت از قطعه‌سازان برای نوآوری در تولید گرفته خواهد شد، به‌خصوص که تازه قطعه‌سازان با افزایش فعالیت و استفاده از  ته‌مانده منابع مالی‌شان با کمک به خودروسازان توانسته‌اند افزایش تیراژ تولید خودرو را در این شرایط دشوار رقم بزنند. 
بنابراین، در چنین شرایطی درست نیست نگرانی جدیدی برای این بخش ایجاد شود. هرچند وزیر دفاع و وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحبت‌هایشان به این نکته که قرار نیست فعالیت صنایع دفاع موازی فعالیت قطعه‌سازان باشد، اشاره کرده‌اند. 

 باتوجه به این‌که قطعه‌سازان در شرایطی دست به افزایش تولید زده‌اند و شرایط برای افزایش تیراژ خودروسازان را فراهم کرده‌اند که با مشکل کمبود نقدینگی هم مواجه بودند، آیا هنوز هم خبری از تخصیص تسهیلات 5هزار میلیارد تومانی نیست؟
متاسفانه هنوز خبری از اجرای مصوبه شورای پول‌واعتبار نیست و قطعه‌سازان با مشکلات بسیاری تولید را ادامه می‌دهند. بنابراین، اگر می‌خواهیم رونق تولید در سال حمایت از تولید داخل ادامه یابد، هم باید محدوده فعالیت صنایع دفاع در صنعت قطعه رعایت شود و هم مصوبه‌های مالی به مرحله تخصیص نزدیک شوند.  در غیر این صورت، تعطیلی قطعه‌سازان و بیکار شدن یک‌هزار نفر در این صنعت دور از انتظار نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =