بارانداز آپرین اسلامشهر

این تفاهم‌نامه به‌منظور تحقق بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام‌ معظم‌رهبری درخصوص اولویت‌ربخشی به‌توسعه حمل و نقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای زیرساخت‌ های حمل ریلی در محل ایستگاه راه‌آهن آپرین در منطقه اسلامشهر تهران منعقد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشورمان یکی از اولویت‌های دولت فعلی بوده و در این خصوص طی سال‌های اخیر اقدامات مهمی صورت گرفته است. رساندن ریل به‌صنایع بزرگی مانند صنایع فولادی، معدنی و همچنین پتروشیمی‌های بزرگ کشور یکی از اهداف راه‌آهن کشور است. طی سال‌های اخیر سعی شده صنایع بزرگ به‌ریل متصل شوند و در جدید‌ترین این موارد قرار است شرکت‌ ایران‌خودرو از زیرساخت‌های حمل ریلی که راه‌آهن در اختیار آن‌ها می‌گذارد، استفاده کند. براساس تفاهم‌نامه منعقدشده میان ایران‌خودرو و راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران، زیرساخت های مورد نیاز ایران‌خودرو در حمل بار ریلی توسعه می‌یابد. این تفاهم‌نامه توسعه همکاری با حضور وزیر راه‌وشهرسازی میان مدیران عامل ایران‌خودرو و راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران منعقد شد.

توسعه حمل ریلی براساس سیاست‌ های کلی برنامه ششم توسعه

این تفاهم‌نامه به‌منظور تحقق بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام‌ معظم‌رهبری درخصوص اولویت‌ربخشی به‌توسعه حمل و نقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای زیرساخت‌های حمل ریلی در محل ایستگاه راه‌آهن آپرین در منطقه اسلامشهر تهران منعقد شد.

براساس بند ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، اولویت ‌بخش ریلی در توسعه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن در دستور کار قرار گرفته است. ایجاد حمل ارزان برای شرکت‌ های خودروسازی درکاهش هزینه‌های تولید آن‌ها نقش خواهد داشت.

از این منظر توسعه فعالیت‌های حمل ریلی برای شرکت‌های خودروساز بسیار اهمیت دارد. همچنین براساس بند ۲۵ توسعه حمل‌ونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار مدنظر قرارگرفته است. 

تامین واگن و افزایش سهم حمل ریلی ایران‌ خودرویی‌ ها

موضوع این تفاهم‌نامه درخصوص افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی ایران‌خودرو، تامین واگن به‌منظور حمل و راه‌اندازی قطار برنامه‌ای و توسعه خطوط فرعی راه‌آهن است. تفاهم‌نامه منعقدشده چارچوب همکاری طرفین در دو حوزه حمل داخلی و خارجی را تعیین کرده است. به‌این ترتیب می‌توان امیدوار بود که بااتصال ایران‌خودرویی‌ها به‌حمل ریلی هزینه‌های حمل این شرکت  به‌صورت چشمگیری کاهش یابد.

بهره‌ برداری از فاز نخست سایت لجستیکی و بارانداز آپرین

فاز نخست سایت لجستیکی و باراندازآپرین جهت انبار و پخش مویرگی ۲۵۰ هزار تن انواع ورق به‌سازندگان و سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو به‌بهره برداری رسید. ایران‌خودرو  هدف از راه‌اندازی فاز نخست این بارانداز را کاهش هزینه‌های لجستیک و قیمت تمام‌شده محصول عنوان کرده است. ضمن اینکه باافتتاح فاز دوم، ظرفیت پخش مویرگی انواع ورق فولادی در این بار انداز از ۲۵۰ هزارتن به ۳۵۰ هزارتن افزایش خواهد یافت. 

کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های لجستیک ایران‌ خودرو 

اهمیت اتصال ایران‌خودرو به شبکه ریلی به‌حدی است که پیش‌بینی می‌شود تا ۱۵ درصد از هزینه‌های مربوط به لجستیک و حمل‌ونقل این شرکت با بهره‌برداری از این بارانداز کاهش پیدا کند. به‌همین‌ترتیب با راه‌اندازی فاز دوم این سایت لجستیکی تا ۱۰ درصد دیگر از هزینه‌های این بخش کاهش پیدا خواهد کرد.

در همین‌ زمینه حسن وفادار، نایب‌رئیس هیات‌مدیره ایران‌خودرو بااشاره به‌نقش مهم هزینه‌های لجستیک درقیمت تمام‌شده محصول  می‌گوید: «‌حدود ۱۵ درصد قیمت تمام‌شده مربوط به‌هزینه‌های لجستیک است. هدف ایران‌خودرو از راه‌اندازی بارانداز آپرین کاهش هزینه‌های لجستیکی و قیمت تمام‌شده محصول نهایی است.»

نایب‌ رئیس هیات‌مدیره ایران‌خودرو همچنین اظهار می‌کند: «نیاز مصرفی ایران‌خودرو به‌ورق فولادی سالانه ۴۰۰ هزارتن است که قرار است از این میزان ۲۵۰ هزارتن آن از طریق این بارانداز صورت گیرد.»

پخش مویرگی محموله‌ های فلزی ایران‌ خودرو

به‌این ترتیب از این پس ایران‌خودرویی‌ها به‌منظور تامین ورق مورد نیاز خود احتیاجی به‌حمل جاده‌ای در فواصل بسیار دور نخواهند داشت و به‌راحتی و با فاصله کمی از مرکز تهران می‌توانند نسبت به‌تامین ورق مورد نیاز خود اقدام کنند. ضمن اینکه تجمیع محموله‌های فلزی ایران‌خودرو و پخش مویرگی آن نیز قرار است از این بارانداز انجام شود.

توسلی‌ مهر، مدیرعامل ایسیکو نیز ضمن ارائه گزارشی از اجرای فاز نخست بارانداز آپرین گفت:‌ «با افتتاح فاز دوم تمامی محموله‌های فلزی گروه صنعتی ایران‌ خودرو در بارانداز لجستیک آپرین تجمیع و به‌‌صورت مویرگی پخش می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =