شاسی‌ بلند‌های جمع‌ و جور

براساس پیش‌ بینی‌ های انجام‌ شده بازار شاسی‌ بلندهای جمع‌ و جور در اروپا پس از سال‌ ها رشد با رقم فروش اندکی بیش از دومیلیون‌ دستگاه ثابت خواهد ماند.

به گزارش «اخبار خودرو»، به‌اعتقاد کارشناسان دلیل این رکود تعویض مدل‌های کلیدی توسط خودروسازان و همچنین چرخش این بخش از بازار از مدل‌های دیزلی به‌الکتریکی است.

هرچند کارشناسان موسسه تحقیقات خودرویی «LMC» براین باورند که فروش این بخش از بازار درسال ۲۰۲۱ به ۲.۴ میلیون‌دستگاه خواهد رسید و در اواسط دهه نیز از رقم ۲.۸ میلیون‌دستگاه خواهد گذشت. شاسی‌بلندهای جمع‌وجور برای برندهایی همچون نیسان، فورد و پژو به‌خاطر تقاضای بالا برای مدل‌هایی همچون قشقایی، کوگا و ۳۰۰۸ همچون شاهرگی حیاتی عمل می‌کنند. 

انتظار برای جایگزین‌ ها

براساس آمار فروش موسسه تحقیقاتی «JATO» فروش فزاینده شاسی‌بلندهای جمع‌وجور، این بخش بازار را با دربر گرفتن ۱۳ درصد از سهم کل بازار خودرو اروپا به‌چهارمین سگمنت پرفروش بدل کرده و درسال گذشته فروش این بخش به‌بیش از دومیلیون‌دستگاه رسید. سهم این بخش از بازار از سال ۲۰۱۴ تاکنون تقریبا دوبرابر شده است.

درسال گذشته فروش فولکس‌واگن تیگوان با افزایشی چهاردرصدی از نیسان قشقایی عبور کرد تا به‌پرفروش‌ترین مدل در این بخش بدل شود. درجایگاه سوم نیز پژو ۳۰۰۸ قرار گرفت.

براساس پیش‌بینی‌های «LMC» اختلال موقت درسال ۲۰۲۰ دراین بازار تا حدودی به‌خاطر جایگزینی قشقایی درادامه سال و همچنین از راه رسیدن نسخه جدیدی از کوگاست. درنتیجه طبق پیش‌بینی کارشناسان موسسه «LMC» فروش مدل‌های شاسی‌بلند جمع‌وجور درسال ۲۰۲۰ به‌فروش این بخش بازار درسال ۲۰۱۹ یعنی رقم ۲.۲ میلیون‌دستگاه نزدیک خواهد بود.

موسسه «LMC» همچنان به‌این اشاره کرده که عدم‌رشد فروش این سگمنت درسال جاری میلادی می‌تواند به‌انتظار مشتریان برای از راه رسیدن جانشین‌های هیوندای توسان و کیا اسپورتیج درسال ۲۰۲۱ مربوط باشد. 

مانع بزرگ

بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه شرکت‌های عرضه‌کننده شاسی‌بلندهای جمع‌وجور قرار دارد، تغییر جهت بازار از مدل‌های دیزل به‌مدل‌های الکتریکی به‌منظور هماهنگ شدن با قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا و خواسته‌های مشتریان است. 

با اینکه سهم بازار مدل‌های دیزل برای شاسی‌بلندهای جمع‌وجور از ۷۳ درصد درسال ۲۰۱۵ به ۴۴ درصد درسال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرد، براساس گزارش‌ موسسه «JATO» بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال گذشته نسبت فروش دیزل‌ها درمقایسه با سایر پیشرانه‌ها کمتر بود.

فولکس‌واگن تیگوان دومین‌مدل دیزل پرفروش در اروپا بود و طی ۱۰ ماهه نخست سال قبل، ۳۰۰۸ نیز به‌عنوان یک شاسی‌بلند جمع‌وجور دیگر رکورد چهارمین‌خودرو دیزل اروپا را شکست. دراین میان خودروسازان ژاپنی با روی آوردن به‌مدل‌های هیبرید درتلاش برای گریز از جریمه‌های مربوط به‌آلایندگی خودروها هستند.

دربازار هیبریدها شاسی‌بلند جمع‌وجور تویوتا «CH-R» توانست با فروش ۱۲۱ هزار و ۴۱۸ دستگاه به‌رتبه ششم دست پیدا کند. راوفور نیز با پیشی گرفتن از  اوپل/واکسهال «گرندلند X» رتبه‌ دهم فروش را به‌خود اختصاص داد. درمجموع در سال ۲۰۱۹ نسخه‌های هیبرید ۸۹ درصد از فروش «CH-R» و ۶۷ درصد فروش راوفور را به‌خود اختصاص دادند.

هوندا نیز با کاهش فروش نسخه‌های دیزل درتلاش برای افزایش فروش مدل جدید هیبرید «CR-V» است. هرچند به‌باور کارشناسان تاثیر اصلی را از سال آینده و زمانی که نسخه هیبرید نیسان قشقایی عرضه شود، شاهد خواهیم بود.

به‌ سوی پلاگین‌ ها

دیگر خودروسازان بزرگی که دربازار شاسی‌بلندهای جمع‌وجور تاثیرگذار هستند، عرضه هیبریدها را به‌تعویق انداخته‌اند تا بتوانند نسخه‌های پلاگین‌-هیبرید را عرضه کنند که درمقایسه با هیبریدهای معمولی میزان بیشتری از آلایندگی‌های کربنی را کاهش می‌دهند؛ هرچند به‌خاطر افزایش سایز باتری‌ها با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند.

برندهای زیرمجموعه گروه PSA قبلا نسخه پلاگین-هیبرید برخی از شاسی‌بلندهای جمع‌وجور خود را عرضه کرده‌اند که میانگین آلایندگی کربنی آن‌ها ۲۹ گرم در هر کیلومتر است.

فورد نیز درشرف عرضه کوگا با فناوری پلاگین-هیبرید است و نیسان نیز با عاریه گرفتن این فناوری از شریک تجاری خود، یعنی میتسوبیشی قصد دارد نسخه پلاگین-هیبرید قشقایی را عرضه کند.

مشخص است که سازندگان شاسی‌بلندهای جمع‌وجور با علم بر محبوبیت این خودروها مشغول آماده‌سازی نسل‌های جدید آن‌ها برای عرضه درسال‌های آینده هستند و رکود احتمالی در بازار آن‌ها موقتی و گذرا خواهد بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =