کد خبر: 227700
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به منظور ارتقای بهتر باتری خودرو نانو ذرات سولفات باریم را به تولید صنعتی رسانده است.

 به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایسنا،یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو فناوری، در شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تولید مواد شیمیایی با بهره‌گیری از فناوری نانو تاسیس شد و در حال حاضر موفق به تولید سولفات باریم به صورت سنتزی و در مقیاس نانو در واحد نیمه‌صنعتی شده است.

سولفات باریم به عنوان افزودنی در صنایع رنگ، نفت، دارویی و باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته در برخی صنایع از سولفات باریم معدنی (طبیعی) استفاده می‌شود، اما در صنایع حساسی مانند صنعت باتری، در صورت استفاده از سولفات باریم معدنی، باتری تولید شده عملکرد مناسبی نخواهد داشت. بنابراین در این نوع از صنایع از سولفات باریم سنتزی استفاده می‌شود. در این راستا این شرکت با همت پژوهشگران داخلی و با روش تحقیق و توسعه به دانش فنی تولید سولفات باریم سنتزی با گرید باتری دست یافته است. 

باتری خودرو برخلاف بسیاری از باتری‌های رایج، قابل شارژ بوده و در طول کارکرد خودرو، به صورت متناوب شارژ می‌شود. الکترود و الکترولیت دو بخش بسیار مهم در باتری‌ها است که تماس پیوسته واکنش‌گرها با الکترود و الکترولیت نقش مهمی در عملکرد باتری دارد. محققان این شرکت تولیدی مواد شیمیایی، به منظور بهبود عملکرد باتری خودرو، اکسپندرهای باتری حاوی نانوذرات سولفات باریم تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. این نانومواد می‌توانند مساحت سطحی الکترودها را افزایش داده و در نهایت موجب بهبود کارایی باتری شوند.

این شرکت همکاری نزدیکی با شرکت صبا باتری داشته و طی سال‌های گذشته مواد مورد نیاز برای تولید باتری را در اختیار این شرکت قرار داده است. این شرکت  سال گذشته قراردادی برای فروش ۲۰ تن اکسپندر باتری حاوی نانوذرات سولفات باریم با شرکت صبا باتری منعقد کرده است.

این اکسپندرهای حاوی نانوذرات می‌توانند طول عمر باتری را ۱.۵ برابر افزایش داده، چرخه شارژ و دشارژ باتری را از ۱۰۰ به ۱۵۰۰ رسانده و در نهایت موجب کاهش مصرف مواد اولیه در تولید باتری شوند.

نانوذرات به دلیل مساحت سطحی بالا و در نتیجه مساحت تماس بالاتر الکترود/الکترولیت، میزان بالاتری از شارژ و دشارژ را نشان داده و مسیر کوتاهی برای انتقال سریع بار ایجاد می‌کنند. این محصول به‌طور قابل‌توجهی بهبود در پارامترهای کیفی را در مقایسه با اکسپندرهای مرسوم نشان می‌دهد.

از نانوذرات سولفات باریم علاوه بر صنعت باتری می‌توان در صنایع دیگر نیز استفاده کرد، به گونه‌ای که این نانو ذرات به عنوان پرکننده در پلاستیک‌ها قابل استفاده بوده و موجب تقویت ساختار پلاستیک و شفافیت محصول نهایی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =