پروجکت-وان

اگرچه در دنیای هیجان‌انگیز اسپرت‌سازان، کمپانی‌های بسیاری حرف‌هایی برای گفتن دارند اما وقتی نام بخش پرفورمنسی مرسدس‌بنز یعنی AMG به میان می‌آید، تکنولوژی منحصربه‌فرد آن جایگاه‌های بالا را تحت‌سیطره خود دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، اگرچه در دنیای هیجان‌انگیز اسپرت‌سازان، کمپانی‌های بسیاری حرف‌هایی برای گفتن دارند اما وقتی نام بخش پرفورمنسی مرسدس‌بنز یعنی AMG به میان می‌آید، تکنولوژی منحصربه‌فرد آن جایگاه‌های بالا را تحت‌سیطره خود دارد. به ویژه اگر پای هایپرکار آن یعنی پروجکت-وان وسط باشد، آن‌وقت مهندسی و محاسبات دقیق مرسدس را می‌توان بهتر درک کرد.  سال 2017پروجکت-وان در قالب کانسپت در نمایشگاه خودرو فرانکفورت معرفی شد. مرسدس‌بنز که پیش‌تر خبرهایی درباره طراحی و تولید این ابرخودرو رامنتشر کرده بود، با رونمایی از هایپرکار جدید AMG طرفداران پروپاقرص این کمپانی و اسپرت‌دوستان را شگفت‌زده کرد. البته استانداردهایی در زمینه آلایندگی‌ها و همچنین بازطراحی و بازنگری در بخش‌های فنی مهم این هایپرکار  باعث طولانی شدن زمان عرضه آن به بازار شد. اما چه رازی در طراحی و ساخت هایپرکار خاص AMG نهفته است که آن را نسبت به ابردودرهای دیگر متمایز می‌کند؟  

  طراحی بی‌نظیر استایل 
AMG درباره طراحی و استایل این هایپرکار می‌گوید: « طراحی پروجکت-وان مبتنی بر یک اصل ساده بوده و آن، جزئیات طراحی خاص بدنه درزمینه عملکرد خودرو است.» به‌عبارت‌دیگر اساس طراحی و شکل‌گیری این هایپرکار مرسدس‌بنز خودروهای فرمولاست البته باتوجه به محل قرارگرفتن موتور میانی، طراحان مرسدس با سود جستن از حجم‌های ماهیچه‌ای، کابین متمایل به جلو، ابعاد  بزرگ‌تر چرخ‌ها، پشت کشیده و متمایل به پایین با اسپویلری در امتداد انحنای خاص بدنه روبه‌عقب،  به پرفورمنس بالایی دست یافته‌اند. البته چنین طراحی، ساختار ظاهری آن را مشابه Airfoil(ایده‌آل‌ترین شکل آیرودینامیکی) می‌کند که با وجود اسپویلر بزرگ بهترین ضریب درگ را هم به ارمغان می‌آورد. 
آنچه در نمای جلو پروجکت-وان دیده می‌شود، برآمدگی‌های خاص روی گلگیرهای جلو، چراغ‌های LED، دریچه‌های فعال روی گلگیر، اسپویلر بزرگ فیبرکربن با ورودی‌های هوا در عرض خودرو و تورفتگی خاص روی دماغه است که چهره‌ای کاملا مرموز و تهاجمی را برای این هایپرکار فراهم کرده‌اند. اما در نمای عقب اسپویلری شبیه باله کوسه، اسپویلر بزرگ انتهای درِ موتور و دیفیوزر فیبرکربنی بزرگ با اگزوز کروی‌شکل، طراحی مشابه خودروهای فرمولا را به نمایش می‌گذارد. چنین طراحی کاربردی به این ابرخودرو AMG شخصیت برجسته و متمایز می‌بخشد که در کلاس خود بی‌نظیر است.

  آخرین فناوری ساخت پیشرانه هیبرید
با بررسی دقیق  طراحی و ساخت پیشرانه می‌بینیم تکنولوژی فرمول‌یک مرسدس‌‎بنز در پروجکت-وان به خوبی حفظ شده است. در واقع مهندسان AMG یک موتور شش‌سیلندر وی‌شکل به حجم 1.6لیتری برای آن نظر گرفته‌اند اما نکته مهم در ساختار این پیشرانه کم‌حجم، بهره‌گیری از توربوشارژهای الکتریکی با سوپاپ‌های منحصربه‌فرد است زیرا با نصب دو موتورالکتریکی روی چرخ‌های عقب درمجموع 670اسب‌بخار قدرت تولید می‌شود که دور موتور را به 11هزار آرپی‌ام می‌رساند، اما این تمام ماجرا نیست، زیرا دو موتور الکتریکی دیگر در محور جلو قرار گرفته‌اند و هر کدام 120کیلوات(161 اسب‌بخار) قدرت تولید می‌کنند. با کوپل شدن الکتروموتور و میل‌لنگ درمجموع قدرت خروجی به 1000اسب‌بخار می‌رسد و گیربکس 8سرعته اتوماتیک اسپیدشفت با سامانه فورماتیک پلاس متغیر AMG این قدرت بالا را به چهارچرخ انتقال می‌دهد. 
آنچه انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی را تامین می‌کند، باتری‌های لیتیوم-یونی ولتاژ بالای 800ولتی هستند که البته بخشی از انرژی خود را به‌وسیله سیستم بازبینی انرژی سرچرخ‌ها؛  هنگام حرکت و ایجاد گشتاور منفی دریافت می‌کنند. 
به ادعای AMG بیش از 80درصد انرژی حاصل از ترمز گرفتن به باتری‌ها می‌رسد تا منبع تغذیه خوبی برای الکتروموتورها باشد. درواقع مهندسان AMG با این کار مصرف سوخت را بهینه کرده و میزان راندمان را نیز  افزایش داده‌اند.برهمین اساس شتاب حالت سکون تا 200کیلومتر برساعت (که به نوعی شتاب ثانویه است) معادل 6ثانیه تخمین زده می‌شود که چنین عددی برای هایپرکار جدید AMG بی‌نظیر است. پروجکت- وان به صورت تمام‌الکتریکی  می‌تواند 25کیلومتر را بپیماید و حداکثر سرعت آن نیز در حالت هیبرید به 350‌کیلومتر برساعت می‌رسد. 
اما آنچه درحال‌حاضر روند عرضه این ابرخودرو هیبرید مرسدس را به تعویق انداخته، استانداردهای سختگیرانه WLTP (به‌دلیل آلایندگی) است زیرا تیم مهندسی  AMG به نصب سیستم‌های فوق پیشرفته کاهش آلاینده واداشته شد. به‌گفته توبیاس موئرز، مدیر این بخش نصب سیستم‌های پیشرفته کاهش آلاینده هیچ اثر منفی ‌بر 1000اسب‌بخار خروجی این هایپرکار ندارد.  بنابراین در سال‌های آینده باید منتظر ورود این ابرهیبرید مرسدس به خیابان‌ها بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =