کد خبر: 227914
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
سیتروئن «C3 ایرکراس»

بازار کراس‌اوورهای جمع‌وجور هاچ‌بک به‌لحاظ راهبردی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در کل بازار جهانی خودرو به‌شمار می‌رود. درحالی‌که بخش‌های سنتی‌تر روند نزولی را تجربه کرده‌اند، این بخش از بازار طی دهه گذشته رشدی ثابت داشته است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار کراس‌اوورهای جمع‌وجور هاچ‌بک به‌لحاظ راهبردی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در کل بازار جهانی خودرو به‌شمار می‌رود. درحالی‌که بخش‌های سنتی‌تر روند نزولی را تجربه کرده‌اند، این بخش از بازار طی دهه گذشته رشدی ثابت داشته است. 
چرا که بسیاری از مشتریان پی برده‌اند که یک سوپرمینی بلندقامت‌، فضا و راحتی مورد نظر آن‌ها را در کنار جمع‌وجوری و قیمت مناسب فراهم می‌کند.  به‌علاوه بسیاری از این خودروها جذابیت‌های بیشتری درزمینه راحتی، آسودگی و البته طراحی نسبت به‌هاچ‌بک‌های خانوادگی قدیمی‌تر دارند. در این‌جا به 10 مدل برتر از کراس‌اوورهای جمع‌وجور موجود در بازار نگاهی می‌اندازیم. 

فولکس‌واگن «تی‌کراس»

فولکس‌واگن به‌خوبی عملکرد رقبایی را که برای ورود به‌این بخش از بازار عجله داشتند رصد کرده و با حوصله و دقت زیاد محصولی مناسب را راهی بازار کراس‌اوورهای جمع‌وجور کرده است. از بررسی مشخصات تی‌کراس می‌توان به این نتیجه رسید که این ماشین از جمله مدل‌هایی است که با دقت و مراقبت فراوان ساخته شده است. تی‌کراس به‌لحاظ قیمت و همچنین به‌لحاظ سایز درست درمیانه کلاس خود قرار می‌گیرد و نکته قابل توجه آنکه نسبت به‌سایر رقبا قد بلندتری دارد و ظاهر آن نیز بیشتر از بقیه به‌شاسی‌بلندها نزدیک است. این خودرو با یک موتور یک‌لیتری توربوشارژشده و یک موتور ۱.۶ لیتری دیزل عرضه می‌شود. 

فورد پوما

فورد نیز پیش از شیرجه زدن در بازار کراس‌اوورهای جمع‌وجور، همه‌چیز را حسابی مورد بررسی قرار داده و هرچند با اکواسپرت نتوانست دراین بخش از بازار جای چندانی برای خود باز کند، اما شکی نیست که پوما قرار نیست به‌سرنوشت آن دچار شود. این خودرو زیبا و جذاب با پیشرانه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود و از جمله یک موتور یک‌لیتری توربوشارژشده بنزین‌سوز درکنار فناوری هیبرید با باتری ۴۸ ولتی که قادر است ۱۵۲ اسب‌بخار نیرو را در اختیار راننده قرار دهد. فورد پوما از پلت‌فرم مشترکی با سوپرمینی فیه‌ستا استفاده می‌کند و دربسیاری دیگر از ویژگی‌های پویا و جذاب با آن مشترک است. درآخر اینکه خطوط منحنی، زیبایی فوق‌العاده‌ای به‌این خودرو آمریکایی بخشیده است.  

سئات آرونا

سئات آرونا که زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شود، موفق شد در برخی از بازارها مانند بریتانیا از تی‌کراس پیشی بگیرد. هرچند به‌باور بسیاری، آسودگی عرضه‌شده در کابین تی‌کراس بیشتر است و همچنین تجربه رانندگی آرونا نیز به‌خوبی عموزاده‌ آلمانی‌اش نیست. گرچه کابین و سواری آرونا به‌خوبی برخی دیگر از مدل‌های اسپرتی‌تر سئات نیست، اما نباید این نکته را از قلم انداخت که این کراس‌اوور جمع‌وجور اسپانیایی درمقایسه با بسیاری از رقبای خود از کابین و فرمان‌پذیری بهتری برخوردار است. نکته قابل‌توجه درآرونا این است که به‌خاطر عرضه سیستم اینفومنت پیشرفته، این خودرو تا حدی از متوسط قیمت خودروهای موجود در این کلاس گران‌تر عرضه می‌شود.

رنو کپچر

  نسل دوم رنو کپچر به‌دلایل بسیار زیاد از همتا و عموزاده ژاپنی‌اش یعنی نیسان جوک پیشی می‌گیرد. کپچر از کابین جادارتر و انعطاف‌پذیرتری برخوردار است و صندلی‌های عقب آن نیز کشویی است. کیفیت کابین آن نیز به‌شکل شگفت‌آوری از پرستیژ بالاتری برخوردار است و امکانات زیادی که در آن وجود دارد، این خودرو را در سال 2019 به‌پرفروش‌ترین مدل در اروپا بدل کرد. طراحی زیبا و کیفیت بالای سواری ویژگی‌هایی هستند که از نسل اول با کپچر همراه بوده‌اند و درنسل دوم نیز با آن باقی مانده‌اند. تیپ اولیه این خودرو با یک‌موتور بنزین‌سوز یک‌لیتری توروبوشارژشده عرضه می‌شود. تیپ‌های دیگر آن شامل موتور بنزین‌سوز ۱.۳ لیتری TCE، موتور دیزل و البته یک نسخه پلاگین‌-هیبرید نیز می‌شود. 
 

نیسان جوک

نسخه اولیه نیسان جوک دلیلی است که ما امروزه کلاسی برای کراس‌اوورهای جمع‌وجور داریم. موفقیت دیرپای این مدل نشان داد که در بازار علاقه‌مندی و تقاضایی برای سوپرمینی‌هایی با ظاهر شاسی‌بلند وجود دارد و به‌رغم حضور رقبای متفاوت و گوناگون جوک توانست به‌موفقیت خود در بازار ادامه دهد. نسل دوم جوک اصلی‌ترین نقص‌های نسل اول را برطرف کرد و توانست ظاهر متفاوت و غریب این ماشین را احیا کند؛ هرچند این خودرو آن‌قدر خوب نیست که در رده‌های بالای این بخش از بازار قرار گیرد. حس و حال رانندگی جوک اسپرتی‌تر از بسیاری از همتایانش است و فرمان‌پذیری آن گرچه تاحدی خشک، اما قابل اغماض است. این خودرو درحال‌حاضر تنها با یک موتور یک‌لیتری با ۱۱۵ اسب‌بخار نیرو عرضه می‌شود. 

مزدا «CX-3»

کراس‌اوور جمع‌وجور مزدا یکی از بهترین فرمان‌پذیری‌ها را در میان همنوعان خود دارد؛ اما به‌لحاظ فضای داخل کابین- هم در قسمت صندوق و هم در ردیف عقب- با محدودیت نسبی روبه‌رو است. به‌علاوه قیمت این خودرو نیز نسبت به‌سایر رقبا که با راهبردهای عمل‌گرایانه‌تری مشتریان را هدف خود قرار داده‌اند، بالاتر است. مزدا «CX-3» از نظر طراحی یکی از زیباترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور در بازار به‌شمار می‌رود. نسخه دیزل این خودرو فرمان‌پذیری تمیز و مرتب مدل‌ بنزین‌سوز آن را ندارد؛ اما به‌هرحال دراین بخش از بازار بیشتر نسخه‌های بنزین‌سوز به‌فروش می‌روند. فروش این خودرو نسبت به‌سایر رقبا تا حدی کمتر است؛ اما این باعث نمی‌شود که مزدا «CX-3» جزو بهترین‌های این بخش از بازار نباشد.   

آئودی «Q2»

آئودی نخستین برند لوکس آلمانی بوده که در رینگ مبارزه کراس‌اوورهای جمع‌وجور پا گذاشته و تا اینجای کار با مدل «Q2» توانسته عملکردی بسیار متقاعدکننده‌تر از رقبای اصلی خود یعنی مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و داشته باشد. البته این مدل آئودی چندان به‌درد آفرود نمی‌خورد و درواقع این کلاس برای رانندگی آفرود طراحی نشده و تنها مدل‌های انگشت‌شماری از کراس‌اوورهای جمع‌وجور به‌صورت دودیفرانسیل عرضه می‌شوند. درمجموع آئودی با کابین مجهز و جادار، ظاهر متفاوت و جذاب و البته فرمان‌پذیری فوق‌العاده‌اش دل بسیاری از طرفداران خود را برده است. شاید از نظر برخی تنها مدلی که بتواند به‌لحاظ ظاهری از «Q2» پیشی بگیرد، مینی کانتری‌من باشد. «Q2» گرچه بسیار گران‌تر از باقی کراس‌اوورهای جمع‌وجور است، اما از مدل‌های دیگر برندهای لوکس ارزان‌تر است. 
 

سیتروئن «C3 ایرکراس»

بعد از  تغییر و تحولاتی که در سیتروئن رخ داد «C3 ایرکراس» در گستره محصولات این خودروساز فرانسوی جایگزین «C3 پیکاسو» شد و بدین‌ترتیب یک مدل شاسی‌بلند جای یک مدل چندمنظوره (MPV) را گرفت. ایرکراس یکی از کراس‌اوورهای جمع‌وجوری است که نسبت به‌قیمتش بسیار می‌ارزد و البته جزو راحت‌ترین‌ خودروهای موجود دراین بخش از بازار نیز هست. کابین «C3  ایرکراس» بسیار مجهز است و اصلا به‌نظر نمی‌رسد که از برند غیرلوکسی همچون سیتروئن بتوان انتظار چنین فضای داخلی مطلوبی را داشت. متاسفانه فرمان‌پذیری این خودرو چندان تعریفی ندارد و جزئیات مربوط به‌پویایی و کیفیت جعبه‌دنده نیز جزو مواردی است که به‌نظر می‌رسد سیتروئن باید بیشتر به‌آن توجه کند. 
 

«DS3» کراس‌بک

جدیدترین مدل لوکسی که به‌کلاس کراس‌اوورهای جمع‌وجور افزوده شده، نخستین‌مدلی است که از پلت‌فرم CMP ساخت گروه خودروسازی «PSA» بهره برده است و همچنین قرار است اولین‌مدلی باشد که نسخه‌ای تمام‌الکتریکی را به‌این بخش از بازار وارد می‌کند. «DS3» کراس‌بک به‌طور تقریبی یک خودرو سایز متوسط است که هرچند قیمت بالای آن اندکی از جذابیت‌های فراوانش کم می‌کند، اما کابین این خودرو با مواداولیه با کیفیت ساخته و تزئین شده و مانند سایر مدل‌های DS لوازم با کیفیت اتاق حس‌وحال بسیار لوکسی به‌کابین این مدل داده است. بخش عمده‌ای از این خودرو با موتور ۱.۲ لیتری بنزین‌سوز و توربوشارژشده عرضه می‌شود که تا ۱۵۳ اسب‌بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد. 
 

داچیاداستر

اهمیت داچیاداستر به‌عنوان ارزان‌ترین شاسی‌بلند بسیار زیاد است. این خودرو که اتفاقا قابلیت آفرود را نیز دارد، یک خودرو خانوادگی تمام‌عیار نیز محسوب می‌شود؛ هرچند پویایی آن تعریف چندانی ندارد و ایمنی‌اش دربرابر تصادفات پایین‌تر از سایر رقبایش است. نسخه اصلی این خودرو با موتور بنزین‌سوز عرضه می‌شود و نسخه دیزلی آن گران‌تر است. یکی از نکاتی که بسیاری از کارشناسان به‌آن اشاره کرده‌اند، سروصدای نسبی این کراس‌اوور جمع‌وجور است که البته با توجه به‌قیمت نسبتا پایین آن، نمی‌توان انتظار چندان زیادی نیز از آن داشت. درنهایت با توجه به‌فضای کابینی که دراختیار سرنشینان قرار می‌دهد و البته قابلیت‌هایی که دارد، می‌توان داچیاداستر را به‌عنوان یکی از مدل‌های موفق این کلاس معرفی کرد. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =