امیر متین جم

صنعت خودرو در دنیا به دنبال این است که مقدار حرارت و صدا را کنترل کند، این کنترل به‌وسیله عایق‌های حرارتی و صوتی انجام می‌شود. بنابراین درصورتی که خودروسازان بخواهند محصول مشتری‌پسندتری بسازند باید توسعه این محصولات را در برنامه کاری خود قرار دهند؛ چرا که یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های موردنظر مشتریان همین موضوع است.

به گزارش «اخبار خودرو​»، صنعت خودرو در دنیا به دنبال این است که مقدار حرارت و صدا را کنترل کند، این کنترل به‌وسیله عایق‌های حرارتی و صوتی انجام می‌شود. بنابراین درصورتی که خودروسازان بخواهند محصول مشتری‌پسندتری بسازند باید توسعه این محصولات را در برنامه کاری خود قرار دهند؛ چرا که یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های موردنظر مشتریان همین موضوع است. فارغ از این مباحث داخلی‌سازی این قطعات نیز سبب توسعه و پیشرفت صنعت پتروشیمی می‌شود و می‌تواند زنجیره تامین قوی‌تری را برای خودروسازان شکل دهند. هرچند این قطعه به ظاهر ساده است اما ازجمله قطعات مهم خودرو به حساب می‌آید. از همین رو شرکت «پروزن» با حدود 17 سال سابقه فعالیت مداوم در تولید لایه‌های سنگین پلیمری، نمدهای صنعتی، موکت و منسوجات نبافته، انواع قطعات تزیینات داخلی خودرو سعی در توسعه دانش تولید این محصولات دارد. برای دستیابی به این هدف هم با آوردن تکنولوژی روز اروپا توانسته است نه تنها تولید این محصولات را داخلی‌سازی بلکه بومی‌سازی شده آن را به کشورهای دیگر هم صادر کند. در این خصوص امیر متین جم، مدیرعامل شرکت پروزن در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» در مورد چالش‌های تولید، دستاوردها و برنامه‌های آینده این شرکت توضیح می‌دهد.

به‌عنوان سوال اول درباره تاریخچه فعالیت شرکت پروزن برایمان بگویید و بفرمایید عمده محصولات تولیدی چیست؟
شرکت تولیدی صنعتی پروزن، تولیدکننده لایه‌های سنگین پلیمری، نمدهای صنعتی، موکت و منسوجات نبافته، انواع قطعات تزئینات داخلی خودرو و برخی قطعات لوازم خانگی، درسال 1381 تاسیس و در  مهرماه سال 1383 در مساحتی بیش‌از 36هزارمتر مربع در شهرک صنعتی سپهر واقع در نظرآباد کرج به دست وزیر صنایع و معادن وقت و در حضور سفرای ایران و اسپانیا رسما افتتاح شد و درراستای اجرای پروژه‌های توسعه و تکمیل محصولات تولیدی خود در سال 1390 تولید نمدهای رزین فلت را آغاز و در سال 1391 خط تولید موکت و نانوون را راه اندازی کرد.

قطعاتی که تولید می‌کنید عمدتا برای OEM  هستند یا افتر مارکت (AM)؟
عمده تولیدات این شرکت به صورت OEM  برای خودروسازهای کشور است. ولی در بازار افتر مارکت با توجه به رقبای داخلی و محصولات مشابه در حال توسعه فروش هستیم. سعی داریم محصولات باکیفیت خود را برای مشتریان آن بازار نیز عرضه کنیم تا نیازهای آن‌ها را مرتفع سازیم. 

چرا درپوش‌های موتور خودروها صدای اضافه تولید می‌کند؟
متاسفانه چنین نظری درخصوص این قطعه اشتباه بوده و اغلب به‌دلیل ناآگاهی مصرف‌کننده چنین تصوری ایجاد می‌شود. ماهیت اصلی این قطعه، عایق حرارتی و صوتی برای پیشرانه است . البته هنگام تولید خودرو ازسوی خودروسازان سفارش داده می‌شود و در زمان استفاده توسط استانداردهای سختگیرانه تولید، کنترل می‌شود. 

 تکنولوژی ساخت محصولات شما متعلق به کجا است؟
این شرکت دارای تاییدیه محصولات دانش‌بنیان است. ابتدا دانش‌فنی در محصولات لایه سنگین را از اسپانیا خریداری و به کشور منتقل کردیم. پس از بومی‌سازی این دانش موفق شدیم، آن را به کشور ترکیه صادر کنیم. بنابراین تمام تکنولوژی محصولات متعلق به شرکت پروزن است و در این راستا اقدام به تولید محصولات جدید منطبق با خواسته مشتریان می‌کنیم. 

باتوجه به این که قطعات تولیدی شما بیشتر پلیمری هستند، مواد اولیه آن‌ها را از کجا تامین می‌کنید؟ آیا چالشی در تامین دارید؟
در پاسخ به این سوال باید گفت پلیمرهای پایه را از پتروشیمی‌های داخلی تهیه می‌کنیم. اما  در موارد خاص به صورت مستقیم از کشورهای مالزی، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه تامین می‌کنیم. همچنین در برخی موارد با واسطه مواد اولیه را تامین می‌کنیم. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، از مهم‌ترین مشکلات می‌توان به تامین و انتقال ارز از طریق سیستم بانکی به‌دلیل تحریم‌های بانکی که منجربه افزایش هزینه‌ تامین و زمان تحویل می‌شود، اشاره داشت. البته باتوجه به اینکه در زمینه صادرات فعال هستیم می‌توانیم بخشی از ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه را از این طریق تامین وکوتاژ (مرحله ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات در گمرک) صادراتی را در اختیار سایرین نیز قرار دهیم.

در شرکت شما چه محصولاتی برای صنعت خودرو و با چه ظرفیتی در سال تولید می‌شود؟  
در شرکت پروزن پنج محصول متفاوت تولید می‌شود که این تولیدات نیز شامل موارد متعددی می‌شود. تولید لایه سنگین سالانه 15 هزار تن بوده، تولید منسوجات بی بافت سالانه 6 هزار تن، تولید نمد بی بافت سالانه 10 هزار تن، تولید عایق در موتور سالانه یک‌میلیون و نهایتا تولید کف‌پوش‌ها سالانه 300 هزار ست است.

باتوجه به اینکه سال 98 در حال اتمام است، برای سال جدید چه برنامه‌هایی را در دست دارید؟ آیا تولید محصولات جدید و توسعه محصولات را در لیست کارهای سال آینده‌تان دارید؟
بله برای عایق‌ خودروهای جدید خودروسازان طرح‌های نوینی را در دست داریم که هم از نظر نقشه و هم مواداولیه به سمت داخلی‌سازی پیش رفته‌ایم. همچنین در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه‌های کشور درجهت ایجاد دانش فنی همراه با تئوری‌های مربوطه ایجاد کرده‌ایم. 

در گذشته خودروهای داخلی مجهز به عایق باتری بودند، اما در دو سال اخیر شاهد حذف آن هستیم. دلیل این ماجرا چیست؟
هرچند در شرکت پروزن پوشش عایق باتری که تاثیر بسیاری در افزایش عمرمفید این قطعه دارد، طراحی و تولید شده، اما باتوجه به این که خودروسازان سیاست کاهش هزینه تولید را در پیش گرفتند، این عایق و برخی دیگر از محصولات از روی خودروهای فعلی حذف شده است. 

چرا با گذشت زمان تقریبا ۸۰هزار کیلومتراز کارکرد خودرو، عایق موتور و نمد کاپوت مقاومت و استحکام خود را در جای نصـــب شده از دست می‌دهند؟
دلیل اصلی این ایراد متوجه عدم مونتاژ صحیح و کیفیت نامناسب پین‌ها و خارهای نگهدارنده بعداز پیمایش 80 هزار کیلومتری است. 
معمولا پس از گذشت این زمان تمام پین‌ها از نمد کاپوت جدا شده و سبب خرابی قطعه می‌شود. عمرمفیداین محصول توسط واحد کنترل کیفیت خودروساز به صورت مداوم در حال کنترل و بررسی است. 

گاهی تصور می‌شود پوشش‌ها و عایق‌های نصب‌شده روی پیشرانه و کاپوت، سبب افزایش دمای موتور می‌شوند، از همین رو مالکان اقدام به باز کردن آن می‌کنند، نظر شما در این باره چیست؟
چنین تصوری به‌دلیل ناآگاهی مشتریان از عملکرد عایق‌های حرارتی به وجود می‌آید. نحوه عملکرد فعلی موتورها به صورت آب خنک است که در هر شرایط آب‌وهوایی کشورهای بازار هدف راندمان و عملکرد مناسب دارد. از همین رو درخصوص عملکرد عایق‌های مربوطه باید توسط خودروسازان اطلاع‌رسانی مناسب انجام شود. باید به این نکته اشاره کنم که ذات این محصول درجهت بالا بردن عمر مفید موتور و کاهش ورود صدا برای افزایش آسایش سرنشینان کابین خودرو است.

باتوجه به اینکه از ابتدای سال ازسوی وزیرصمت سیاست کاهش ارزبری صنعت خودرو با داخلی‌سازی قطعات مورد توجه قرار گرفت، شرکت شما چه قطعاتی را خودکفا و ساخت داخل کرده است؟
برای نیل به این هدف شرکت ما در سال جاری تمام عایق‌های صوتی و حرارتی ، کفپوش‌ها برای خودروهایی مانند پژو 301 ،پژو 2008 ، هایما S5 ، هایما S7، جک j5  و جک S5  و... را به صورت کامل داخلی‌سازی کردیم.

شما به‌عنوان یک تولیدکننده قطعات مورد نیاز خودرو با چه موانع و مشکلاتی در تولید روبه‌رو هستید؟
مهم‌ترین مشکلی که ما قطعه‌سازان در سال جاری با آن مواجه هستیم دریافت مطالبات خود از خودروسازان است که به‌تبع آن در تامین مواد اولیه با معضل مواجه شده‌ایم؛ همین موضوع باعث کاهش چشمگیر تولیدات صنعت قطعه می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه US ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    سلام وقت بخیر چطور می تونم با مدیریت شرکت صحبت کنم ممنون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =