خودروسازان کار و تجاری

بازار خودروهای تجاری اروپا باتوجه به آمارهایی که منتشر شده است، شرایط چندان مطلوبی را تجربه نمی‌کند. این بازار در نخستین ماه از سال 2020 به‌طور کلی با کاهش 11.5 درصدی نسبت به ماه مشابه خود در سال پیش از آن مواجه شد.

 به گزارش «اخبار خودرو​»،بازار خودروهای تجاری اروپا باتوجه به آمارهایی که منتشر شده است، شرایط چندان مطلوبی را تجربه نمی‌کند. این بازار در نخستین ماه از سال 2020 به‌طور کلی با کاهش 11.5 درصدی نسبت به ماه مشابه خود در سال پیش از آن مواجه شد. در این میان، تنها بازار اتوبوس‌ها و خودروهای مسافری کمی رضایت‌بخش بوده است و به‌نوعی یک استثنا در این قاره محسوب می‌شود. بازیگران اصلی این بازارها در اروپا چهار کشور اسپانیا، فرانسه، آلمان، و ایتالیا هستند که بیشترین نقش را در رقم‌زدن این کاهش ایفا کرده‌اند. آن‌ها به‌ترتیب با کاهش 19.3 درصدی، 9.1 درصدی، 7.6 درصدی و 2.9 درصدی در تقاضای خودروهای تجاری روبه‌رو بوده‌اند و حتی مثبت بودن ثبت اتوبوس هم نتوانست میانگین تقاضا را برای آن‌ها مثبت کند. در ادامه نگاهی به سگمنت‌های مختلف بازار خودروهای تجاری در قاره اروپا خواهیم داشت.

   خودروهای تجاری سبک تا 3.5 تن
خودروهای تجاری سبک شامل ون و پیکاپ در نخستین ماه سال جاری میلادی با کاهش 10.2 درصدی در ثبت تقاضای خود نسبت ‌به ماه مشابه سال 2019 روبه‌رو شدند. این در حالی است که این بازار در دسامبر سال گذشته با افزایش چشمگیری روبه‌رو بود و نشانگر چشم‌انداز خوبی برای ماه‌های آتی بود. سهم چهار کشور اصلی این بازارها به ترتیب کاهش 20.2درصدی برای اسپانیا، افت 9.2درصدی برای فرانسه، افت 3درصدی برای آلمان و کاهش 2.4درصدی برای ایتالیا بوده است. مقایسه تقاضا برای این بازار در یک سال گذشته نشانگر آن است که بیشترین تقاضا برای این بخش در مارچ سال گذشته به ثبت رسیده و عددی بیش از 160هزار دستگاه را نشان می‌داده، این در حالی است که کمترین تقاضا در این بخش نیز با عدد 120هزار دستگاهی مربوط به سپتامبر سال 2019 بوده است.

   کاهش 21.7درصدی تقاضای تجاری‌های سنگین
تقاضا برای خودروهای سنگین ازجمله کامیون و کشنده در بازار اروپا همچنین با کاهش 21.7 درصدی در ژانویه سال جاری روبه‌رو بود و هر چهار کشور اصلی نیز در این بخش با افت تقاضا مواجه بوده‌اند؛ آلمان 26درصد، اسپانیا 15.9 درصد و فرانسه 14.2درصد افت تقاضا در این سگمنت داشته‌اند. 
اعداد و ارقام به ثبت‌رسیده برای تقاضای این بخش نشان از آن دارد که آگوست سال 2019 تقاضای خودروهای سنگین در اروپا به کمترین میزان خود طی یک سال اخیر رسیده و رقمی کمتر از 15هزار دستگاه را نشان می‌دهد. این در حالی است که دو ماه پیش از آن یعنی در ژوئن 2019 ثبت تقاضا برای این گروه خودرویی از مرز 35هزار دستگاه نیز گذشته است.

   کاهش 19.2درصدی تجاری‌های نیمه‌سنگین
خودروهای نیمه‌سنگین تجاری نیز برای هفتمین ماه پیاپی دچار افت تولید شدند که این رقم در ژانویه به 19.2درصد رسید و آلمان با کاهش 20.5درصدی بیشترین سهم را داشت. این در حالی است که اسپانیا، فرانسه و ایتالیا نیز به ترتیب با افت 14.9درصدی، 12.4درصدی و 9.3درصدی مواجه شدند. نوسان تقاضا در بازار خودروهای نیمه‌سنگین ازجمله کامیونت‌ها و میدل‌باس‌ها در مقایسه با سایر بازار خودروهای سنگین بیشتر است. در یک سال اخیر اما بیشترین تقاضا در این بخش در ماه ژوئن سال 2019 رخ داده که سقف 48هزار دستگاه را هم رد کرده است. کمترین تقاضا نیز در این سگمنت مربوط به آگوست سال گذشته بود و تقاضا برای این خودرو به کمتر از 18هزار دستگاه رسیده است. در ژانویه سال جاری میلادی نیز این رقم حدود 18هزار دستگاه بود.

   افزایش 4.9 درصدی در بازار اتوبوس‌ها
بازار اتوبوس و سایر خودروهای مسافری سنگین و نیمه‌سنگین در ژانویه سال جاری افزایش 4.9درصدی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته مواجه بودند. فرانسه در این بازار با عدد 27.3درصد بیشترین تقاضا را به ثبت رسانده است. بعد از آن نیز ایتالیا با افزایش 17درصدی قرار دارد. درحالی‌که تقاضا در اسپانیا  3.4درصد کاهش و در آلمان 0.5درصد افزایش داشته است. ثبت تقاضا برای اتوبوس‌ها در نخستین ماه سال جاری به 32هزار دستگاه رسید، درحالی‌که کمترین رقم آن در یک سال گذشته در فوریه سال 2019 و حدود 2400دستگاه بوده است. بیشترین ثبت تقاضا برای اتوبوس و خودروهای مسافری اما در یک سال اخیر با عبور از مرز 4هزار دستگاهی در ماه ژوئن اتفاق افتاده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =