شرکت ملی نفتکش

روز دوشنبه هفته پیش معاملات نفتی بزرگ‌ترین سقوط خود را از زمان جنگ خلیج‌فارس در ژانویه ۱۹۹۱ درحالی تجربه کرد که روسیه و عربستان به‌منظور آوردن قیمت نفت به‌ پایین‌ترین میزان ممکن طی چهار سال گذشته، جنگ قیمتی جدیدی را راه‌اندازی کردند.

به گزارش «اخبار خودرو​»،روز دوشنبه هفته پیش معاملات نفتی بزرگ‌ترین سقوط خود را از زمان جنگ خلیج‌فارس در ژانویه ۱۹۹۱ درحالی تجربه کرد که روسیه و عربستان به‌منظور آوردن قیمت نفت به‌ پایین‌ترین میزان ممکن طی چهار سال گذشته، جنگ قیمتی جدیدی را راه‌اندازی کردند. به‌این ترتیب ارزش نفت‌خام دریای برنت در ماه می برای هربشکه ۲۴ درصد یا ۱۰ دلار و ۹۱ سنت کاهش پیدا کرد تا به‌رقم ۳۴ دلار و ۳۶ سنت برسد. به‌همین‌خاطر در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی شده است برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۹ تا به‌امروز بازار نفت شرایط انقباضی را طی یک سال آتی تجربه خواهد کرد.

  ویروسی که تقاضای نفت را کاهش داد
براساس جدیدترین پیش‌بینی بازار آژانس بین‌المللی انرژی، درسال ۲۰۲۰ با توجه به‌کاهش مسافرت‌ها و به‌طور کلی فعالیت اقتصادی در سطح جهان، قیمت نفت هم کاهش پیدا خواهد کرد. باتوجه به‌خارجی بودن علل این کاهش تقاضا، مشخص نیست این شرایط تا چه‌زمانی ادامه پیدا کند و به‌خاطر همین شرایط عدم‌اطمینان، به‌نظر می‌رسد تقاضا برای مصرف میعانات نفتی پس از گذشت ۲۰ سال از بحران سال ۲۰۰۹، مجددا به‌خواب رود. فتیج بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «بحران ویروس کرونا تاثیر گسترده‌ای روی بازار انرژی می‌گذارد؛ از جمله روی ذغال‌سنگ، گاز و سوخت‌های تجدیدپذیر؛ اما بیشترین تاثیر روی نفت احساس خواهد شد؛ چرا که بحران فعلی باعث شده حمل کالا کاهش پیدا کند و از سوی دیگر تقاضا برای سوخت حمل‌ونقل نیز کاهش پیدا کند.»

  چین؛ مبدأ روند نزولی ارزش نفت
این شرایط با شدت بسیار بیشتری در چین دیده می‌شود؛ رشد تقاضای چین که بیشترین میزان مصرف انرژی درجهان را داشت، سال گذشته در بازار نفت نسبت به ۲۰۱۸ برابر با ۸۰ درصد بود. بنابراین شیوع ویروس کرونا تاثیر زیادی روی مصرف انرژی در سطح دنیا داشته است. از سوی دیگر با انتشار این بیماری درسطح جهان، این شرایط درسایر نقاط دنیا نیز دیده شد.
   شرایط نزولی تا چه‌زمانی ادامه خواهد داشت؟
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده تقاضای روزانه نفت از متوسط ۹۹ میلیون و ۹۰۰هزار بشکه درسال ۲۰۱۹ با کاهش ۹۰ هزار بشکه‌ای در روز مواجه شده است. این افت شدید باعث شده تمام پیش‌بینی‌های این سازمان از ماه فوریه تغییر پیدا کند. به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار نفت درنهایت به‌نحوه واکنش دولت‌ها به این ویروس بستگی داشته باشد. اما این سازمان دو سناریو را برای آینده بازار نفت متصور شده است. 
در بدبینانه‌ترین حالت اقدامات جهانی مانع از شیوع بیماری نخواهد شد و درنهایت متوسط تقاضای سال ۲۰۲۰ تا ۷۳۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد. اما اگر اقدامات موثر واقع شد و موفق به‌توقف شیوع ویروس شویم، بازار سال ۲۰۲۰ با رشد ۴۸۰ هزار بشکه‌ای در روز بسته خواهد شد.

  چشم انداز میان‌مدت آژانس بین‌المللی
این آژانس چشم‌انداز میان‌مدتی را نیز تا سال ۲۰۲۵ ترسیم کرده که در تحلیل آن می‌توان شاهد کاهش تقاضا طی پنج‌سال آینده بود. دلیل آن به‌کاهش مصرف‌سوخت در ناوگان حمل‌ونقل برمی‌گردد که مجهز به‌پیشرانه‌هایی شده‌اند که به‌صورت بهینه‌تری از سوخت استفاده می‌کند. براساس این گزارش بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ تقاضای جهانی نفت به‌طور متوسط سالانه کمتر از یک‌ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. 
طی این زمان درمجموع تقاضا ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد و در این میان بیشترین سهم از افزایش تقاضا توسط دو کشور چین و هند ایجاد می‌شود. این درحالی‌است که محاسبات از افزایش ظرفیت تولید تا ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه درسال خبر می‌دهد و همین حجم اضافی باعث خواهد شد قیمت نفت به‌صورت کنترل‌شده‌ای در جریان باشد. البته سه‌چهارم از این افزایش حجم توسط کشورهای خارج از OPEC و ایالات‌متحده دنبال خواهد شد. بنابراین این کشورها سعی خواهند کرد با وجود افزایش ظرفیت تولید، به‌صورت کنترل‌شده‌ای اقدام به‌عرضه کنند. 
بیرول درنهایت گفت: «ویروس کرونا باعث شد بیشتر از گذشته عدم قطعیت در صنعت جهانی نفت را درک کنیم؛ نکته‌ای که سرمایه‌گذارها و تجار باید خیلی بیشتر به‌آن توجه داشته باشند. نوع چالش شرکت‌های نفتی درحال تغییر است و آن‌ها باید نشان دهند که تامین انرژی تنها برای رشد اقتصادی مفید نیست و حتی می‌تواند به‌کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از تغییرات اقلیمی نیز به‌طور غیرمستقیم کمک کند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =