کد خبر: 228003
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
صنعت روغن‌موتور

بررسی سلامت فنی خودرو برای بسیاری از مالکان اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که هر گونه نقص و ایراد در این خصوص می‌تواند برای ایمنی سرنشینان خودرو تهدید جدی تلقی شود.

به گزارش «اخبار خودرو​»،ویژگی‌ها و مشخصات فنی هر خودرو بارزترین و اصلی‌ترین جنبه در خرید یا استفاده از یک خودرو به شمار می‌روند. چنانچه خودرو شما از بهترین طراحی ظاهری و داخلی برخوردار باشد، اما در ویژگی‌های فنی دارای نقص باشد، چندان ارزشی نخواهد داشت.به عنوان مثال، حتی اگر ماشین شما یک خودرو مدل بالا بوده، اما سیستم ترمز آن دچار نقص باشد، می‌تواند شما را به کام مرگ بکشاند. بنابراین ویژگی‌های فنی یک خودرو بر هر مورد دیگر کاملا ارجحیت دارد.

بررسی سلامت فنی خودرو برای بسیاری از مالکان اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که هر گونه نقص و ایراد در این خصوص می‌تواند برای ایمنی سرنشینان خودرو تهدید جدی تلقی شود. از طرفی برخی از نقص‌های فنی در ابتدا چندان مهم نیست و در صورتی که به موقع از آن اطلاع پیدا کرد به راحتی می‌توان آن را برطرف کرد. اما گذر زمان و عدم اطلاع از نقص موجود باعث می‌شود که به یکباره هزینه زیادی بر مالک خودرو تحمیل شود. به همین دلیل بررسی چک لیست سلامت فنی خودرو از جنبه‌های مختلف برای تمام افراد اهمیت زیادی دارد.

این چک لیست می‌تواند موارد متعددی در خصوص موتور، گیربکس، ترمز یا سایر موارد دیگر باشد. چک لیست سلامت فنی خودرو و بررسی آن در بسیاری از مواقع کاربرد دارد. از مهم‌ترین آنها می‌توان به خرید خودروهای دست دوم اشاره کرد.

 به گزارش همراه مکانیک از آنجا که این خودروها برای مدت قابل‌توجهی در دست فرد دیگری بوده‌اند، بنابراین سلامت فنی آنها غالبا محل تردید است. از این رو خریداران تلاش می‌کنند تا به روش‌های مختلف سلامت فنی خودرو را محک بزنند.

بررسی سلامت گیربکس

گیربکس در هر خودرویی نقشی اساسی بازی می‌کند و معیوب بودن آن می‌تواند کار دست شما بدهد. وظیفه گیربکس آن است که گشتاور تولیدی توسط موتور را به خطوط انتقال و همچنین میل گاردان برساند. به نوعی قدرت تولیدی در موتور برای تغییر سرعت و حرکت به وسیله گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود. بنابراین این قطعه وظیفه دارد تا بین سرعت موتور خودرو و همچنین سرعت ایجاد شده در چرخ‌های خودرو تعادل ایجاد کند.

 خرابی گیربکس در نهایت می‌تواند منجر به از کار افتادن خودرو شود.چرا که قدرت ایجاد شده در موتور را این وسیله به چرخ‌ها منتقل می‌کند. بنابراین همواره باید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

در خصوص گیربکس برخی مشکلات پرتکرار وجود دارند که در هنگام خرید خودرو دست دوم یا حتی برای اطمینان از سلامت فنی خودرو خود باید به آنها دقت کرد. از جمله این نقص‌ها می‌توان به نشت روغن گیربکس اشاره کرد. این روغن به رنگ قرمز روشن بوده و هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض کرد. نشت این روغن نشان از ناسالم بودن سیستم گیربکس دارد که باید بررسی شود.

نشت روغن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی دیگر از نشانه‌های ناسالم بودن سیستم گیربکس را می‌توان لغزش چرخ دنده‌های آن نام برد. این مشکل می‌تواند به شکل‌های مختلف مانند واکنش همراه با تاخیر در شتاب‌گیری خودرو و همچنین افزایش دور موتور به صورت غیرطبیعی است. همچنین تکان خوردن غیرطبیعی خودرو به هنگام تعویض دنده‌ها می‌تواند نشان از ناسالم بودن سیستم گیربکس خودرو باشد.

اطمینان از سالم بودن باطری

باطری خودرو نقش اساسی در روشن شدن ماشین، روشنایی چراغ‌ها، تهیه انرژی الکتریکی کافی برای سایر اقدامات دیگر دارد. باطری نیز از جمله مواردی است که در صورت خرابی می‌تواند شما را زمین‌گیر کند.

بارها در سطح شهر و اتوبان‌ها با موارد متعددی برخورد کرده‌ایم که به علت خرابی سیستم باطری افراد مجبور شده‌اند به روش‌های دیگر خودرو خود را روشن کنند. از این رو بررسی سلامت باطری چه در هنگام خرید خودرو و چه در موراد دیگر از نکات ضروری محسوب می‌شود.

بهتر است که هر چند وقت یکبار وضعیت باطری خودرو خود را مشاهده کنید. این کار از آن جهت اهمیت دارد که اطمینان از پر بودن الکترولیت‌ می‌تواند در از کار افتادن باطری جلوگیری کند. همچنین تمیز بودن سر باطری نیز اهمیت زیادی در کارایی آن دارد. غالبا مالکان خودرو به علت آنکه از بازدید باطری غافال می‌شوند، به یکباره با از کار افتادن آن روبرو خواهند شد. باطری از جمله قطعات مهم هر خودرو به شمار می‌رود که خرابی آن مستلزم صرف هزینه قابل‌توجه است.

موتور یا پیشرانه

موتور را می‌توان هسته اصلی هر خودرویی در نظر گرفت. هسته‌ای که در صورت نبود آن، فلسفه وجود خودرو نیز زیر سوال خواهد رفت چرا که خرابی موتور خودرو تقریبا مستلزم بیشترین میزان هزینه خواهد بود. از طرفی بیشترین دردسر نیز مربوط به خرابی موتور خودرو است. چرا که نقص در بسیاری از قطعات را می‌توان به نحوی پوشش داد، اما نقص موتور می‌تواند منجر به از کار افتادن خودرو شود.

یکی از راه‌های بررسی عملکرد موتور خروج دود آبی از اگزوز ماشین است. معمولا خودروهایی که موتور آنها دارای ایراد است، به هنگام استارت زدن دود آبی از اگزوز آنها خارج می‌شود. از طرفی، برای بررسی بهتر موتور می‌توان در هنگام روشن بودن خودرو، کاپوت را بالا زد و چنانچه دودی مشاهده شد، می‌توان آن را از نقص فنی موتور دانست.

چرا که مشاهده دود بعد از بالا زدن کاپوت خودرو نشان‌دهنده عملکرد نادرست سیلندرهای خودرو یا حتی رینگ‌های پیستون خودرو دارد.

از دیگر موارد مهم در خرابی موتور می‌توان به عدم کمپرس موتور، خرابی واشر سرسیلندر و واشر در سوپاپ اشاره کرد. همچنین در بسیاری از اوقات وجود صدای غیرطبیعی موتور نشان‌دهنده نقص فنی آن خواهد بود.

بنابراین می‌توان با گوش دادن با دقت به صدای موتور و مقایسه آن با حالت قبل یا با خودروهای مشابه، به این نقص پی برد. بررسی سیتم خنک‌کنندگی خودرو و اطمینان از کارکرد مناسب آن به همراه بازدید رادیاتور و بررسی نشتی آب از آن می‌تواند جزء مواردی بررسی فنی موتور خودرو باشد. به طور کل سیستم موتور خودرو چه در هنگام خرید و چه در مواقع استفاده شخصی از خودرو باید به دقت بررسی شود. چرا که هر گونه ایراد در این بخش می‌توان بخشی از خودرو را دچار نقص فنی کند.

روغن موتور

روغن موتور برای خودرو کارایی زیادی دارد و هر چند وقت یکبار باید تعویض شود. عدم تعویض به موقع آن به مرور زمان باعث خرابی موتور و ایجاد مشکلات اساسی برای خودرو می‌شود.  برای اطمینان از سالم بودن خودرو و خصوصا موتور آن می‌توان درب یا محفظه روغن را برداشت و چنانچه دود مشاهده شد، می‌توان گفت که موتور خودرو دارای ایراد است. روغن موتور در حالت طبیعی رنگی عسلی دارد. چنانچه رنگ روغن موتور سیاه باشد و همچنین بوی سوختگی بدهد، نشان از آن دارد که مالک نتوانسته به خوبی از خودرو خود نگهداری کند. در نتیجه ممکن است مشکلات دیگری نیز داشته باشد.

گاهی مواقع نیز ممکن است در داخل روغن موتور آب وجود داشته باشد که باعث می‌شود روغن به رنگ خاکستری دربیاید. در این حالت به احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو دچار مشکل شده است.

چرا که خرابی در این قطعه باعث چنین اتفاقی برای رنگ روغن می‌شود. تمامی این موارد می‌تواند نشان از ناسالم بودن موتور خودرو باشد و باید به آنها دقت کرد. روغن موتور هر چند که به ظاهر ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد، اما از آنجا که اکثر مالکان نسبت به تعویض به موقع آن خودداری می‌کنند، در نتیجه باعث ایجاد مشکلات دیگری خصوصا در ناحیه موتور خواهد شد.

سیستم ترمز

سیستم ترمزگیری خودرو نقش اساسی در ایمنی سرنشینان خواهد داشت. بسیاری از تصادفات روزانه به علت عملکرد نادرست این قطعه است. چک کردن سیستم ترمز هر چند وقت یکبار می‌تواند از سانحه‌ای ناگوار جلوگیری کند. همچنین در خرید خودروهای دست دوم نیز یکی از مهم‌ترین مواردی که باید بررسی شود سیستم ترمز و عملکرد مناسب آن خواهد بود. برای اطمینان از عملکرد مناسب سیستم ترمز می‌توان در مواقعی که خودرو خاموش است، آن را امتحان کرد.

در چنین مواقعی باید پدال ترمز کاملا سفت و نباید نرم باشد. در عوض به هنگام روشن بودن خودرو، پدال ترمز باید نرم باشد. به گونه‌ای که به راحتی بتوان آن را فشار داد.

همچنین تغییر جهت خودرو در هنگام ترمز گرفتن در سرعت‌های زیاد غالبا نشان از سیستم نامناسب ترمز دارد. از طرفی اگر خودرو به هنگام ترمزگیری دچار لرزش شود، معمولا ناشی از عملکرد نامناسب ترمز است.

منبع:عصرایران

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =