کد خبر: 228009
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

در حالی قرار است طرح فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از جمله در کلانشهر پایتخت اجرا شود که انبوه مسافر در روزهای بعد تعطیلات نوروز در مترو و اتوبوس کمر این ناوگان را خم کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو​» به نقل از ایرنا،در حالی قرار است طرح فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از جمله در کلانشهر پایتخت اجرا شود که انبوه مسافر در روزهای بعد تعطیلات نوروز در مترو و اتوبوس کمر این ناوگان را خم کرده است.

 نخستین و اساسی ترین سوالی که در ذهن هر شهروندی پس از انتشار تصاویری در شبکه های اجتماعی از شلوغی مترو و اتوبوس های پایتخت بعد از تعطیلات نوروز نقش می بندد این است که این طرح چگونه قرار است اجرا شود؛ گو اینکه ظرف چند روز گذشته مدیران حمل و نقل عمومی پایتخت نیز بر غیرعملی بودن اجرای این طرح در کلانشهر تهران تاکید می کنند.

از سوی دیگر تعطیل نشدن ادارات و برخی مشاغل موجب شده تا مسافران مترو، اتوبوس و حتی ناوگان تاکسیرانی چندین برابر شده و طرح فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی را دست نیافتنی تر کند.

رشد ۳ برابری مسافران مترو در پایتخت

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط عادی و قبل از شیوع کرونا این ناوگان روزانه یک میلیون و 800 هزار نفر را جابجا می کرد که این آمار در ایام نوروز به 80 هزار نفر کاهش یافت.

«فرنوش نوبخت» افزود: از روز 16 فروردین ماه جمعیت مسافران 2 تا 3 برابر افزایش یافت و شاهد افزایش مسافران در ناوگان مترو بودیم.

وی تصریح کرد: فاصله گذاری اجتماعی تنها لفظ ادبی است و باید به موضوع فیزیکی این مساله توجه داشته همچنین این طرح در حوزه های مختلف به اشکال متفاوت اجرا شده است.

نوبخت ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی امروزه جزو الزامات زندگی افراد شده و باید تعریف های مختلفی را در این زمینه در نظر گرفته، ما در قطارهای مترو علاوه بر اینکه توصیه هایی را در نظر گرفته‌ایم در حال برنامه‌ریزی هستیم که چگونه می توان اقدامات موثری را انجام داد تا از انتقال کرونا ویشگیری کرد ولی باید توجه داشت که مترو وسیله حمل و نقل انبوه‌بر است و شرایط آن با سایر وسایل حمل و نقل عمومی کاملاً متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

تعداد مسافران در اتوبوس های بی آرتی کم نیست

همچنین مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره شلوغی اتوبوس‌های پایتخت نیز گفت: تا زمانی که ممانعت خروج از منازل وجود نداشته باشد و شهروندان پروتکلی برای تردد در سطح شهر نداشته باشند استفاده از اتوبوس انجام می‌گیرد و تعداد مسافران نیز اندک نیست.

«محمود ترفع» افزود:‌ عکس‌ها و فیلم‌ها که از شلوغی اتوبوس‌ها منتشر شده،‌ نشان می‌دهد متاسفانه شهروندان به تعداد اندک استفاده از ماسک و دستکش را مدنظر قرار داده‌اند، بنابراین علاوه بر اینکه ما تمهیداتی جهت مقابله با کرونا در اتوبوس‌های شرکت واحد در نظر گرفته‌ایم ولی رعایت موضوعات بهداشتی توسط مردم هم بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد:‌ در حال تدوین طرح فاصله گذاری اجتماعی اتوبوس‌ها در پایتخت هستیم که برخی اقدامات این طرح آغاز شده و بنا داریم نحوه چیدمان اتوبوس‌ها و محل ایستادن مسافران را به صورتی طراحی کنیم که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال برخی صندلی‌ها با علامت ضربدر نشانه گذاری می‌شود تا مسافران بر روی آن ننشینند و فاصله با مسافر دیگر رعایت شود، همچنین در محل ایستادن مسافران علامت‌هایی درج می‌شود که تنها در این نقاط بایستند و به یکدیگر نزدیک نشوند.

سوار کردن ۳ مسافر در صندلی عقب تاکسی ممنوع شد

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم درباره موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌های پایتخت نیز اعلام کرد: این موضوع از هفته آخر اسفند سال ۹۸ در سازمان تاکسیرانی مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس این مساله را به تاکسیرانان اعلام کردیم.

«علیرضا قنادان» افزود: رانندگان تاکسی مجاز هستند جهت پیشگیری از کرونا تنها دو مسافر را در صندلی عقب سوار کنند و کرایه تاکسی برای مسافران مشابه قبل در نظر گرفته شده و تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی به همه تاکسی‌های خطوط مختلف پایتخت ابلاغ و اعلام شده، افزود: تاکسیران‌ها موظفند مبالغ درج شده بر روی برچسب نرخ را از مسافران بگیرند و هیچگونه افزایش نرخی پیش از طی شدن روال قانونی مجاز نیست.

فاصله گذاری اجتماعی در محیط های خلوت قابلبت اجرا دارد

همچنین در آخرین اظهار نظر، سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی در محیط‌های خلوت قابل اجرا دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران در هفته آینده بیشتر باشد، ما نمی‌توانیم مانع سوار شدن مسافران به مترو شویم یا برای این موضوع مامور پیش‌بینی کنیم، بنابراین بسیار منطقی است که اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مترو امکان پذیر نباشد.

«یوسف حجت» افزود: در روزهای اخیر از محیط‌هایی که تراکم جمعیت در متروها داشتیم ایستگاه‌های تقاطعی است به طور مثال مسافران که از کرج به سمت تهران می‌آیند در خط دو و ایستگاه صادقیه جمعیت زیادی وجودی دارد. ولی دوباره در مسیرها کمی از ازدحام جمعیت کاسته می‌شود، این موضوع برای ایستگاه امام خمینی (ره) که تقاطعی است، صدق می‌کند و در ساعاتی تراکم در مترو واقعا غیرقابل قبول است.

وی خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم از اتوبوس‌های کمکی جهت کاهش تراکم جمعیت در مترو در ایستگاه‌های تقاطعی استفاده کنیم، به طور مثال مسافرانی که از کرج به صادقیه می‌آیند در ایستگاه صادقیه آنها را راهنمایی کنیم که سوار اتوبوس شوند و از این طریق این افراد را به متروی آزادی منتقل کنیم و از آنجا ادامه تردد برایشان انجام گیرد. با این راهکار ترافیک غیرقابل قبول را می‌توان در نقاطی که گلوگاه مترو است تا حدودی کنترل کنیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران خاطرنشان کرد:‌اگر متقاضی مترو افزایش یابد باید چاره‌ای اندیشید البته کارهای فرهنگی را ما در این زمینه انجام داده‌ایم و توصیه شده مردم برای حفظ سلامت خود و دیگران در خانه بمانند ولی برخی از افراد چاره‌ای برای استفاده از مترو ندارند.

وی تاکید کرد: حدود 20 درصد مسافران اکنون با مترو سفر می‌کنند، حال تصور کنید این رقم به بیش از 50 درصد برسد، بنابراین باید راهکار اساسی در این زمینه داشت.

به نظر می رسد با این شلوغی در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت طرح فاصله اجتماعی قابلیت اجرا نداشته باشد و برای اجرایی شدن این طرح، چاره ای جز خلوت کردن این اماکن وجود ندارد.

یادمان باشد که هم اکنونتعدادی از رانندگان اتوبوس و تاکسی و همچنین راهبران قطارهای مترو تهران به دلیل بیماری کرونا در مراکز درمانی تحت درمان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =