زمانی که خودرو در سرازیری با دنده خلاص در حرکت است، درصورت احساس خطر یا مانع، راننده در انتخاب دنده صحیح و دورموتور مناسب دچار مشکل شده و نمی‌تواند موتور را با چرخ‌ها درگیر کند که درادامه باعث ایجاد استرس و انجام عکس‌العمل اشتباه در رانندگی می‌شود. 

به گزارش «اخبار خودرو​»، به هیچ‌عنوان نباید با خودرو درحالت خلاص در سرازیری‌ها حرکت کرد؛ زیرا این کار ایمنی خودرو را کاهش می‌دهد. خلاص کردن در سرازیری‌ها باعث گرم شدن بیش از حد سیستم ترمز (دیسک‌ها، کاسه‌چرخ‌ها و لنت‌های ترمز) می‌شود و این حرارت باعث کاهش اصطکاک در قدرت ترمزگیری شده و درعین‌حال باعث تشکیل حباب هوا در سیال ترمز می‌شود که بسیار خطرناک بوده و در ترمزگیری‌های بعدی مشکل‌ساز می‌شود. 
ضمنا این حرارت می‌تواند سبب سوختن قطعات لاستیکی ترمز نیز بشود. از سوی دیگر زمانی که خودرو در سرازیری با دنده خلاص در حرکت است، درصورت احساس خطر یا مانع، راننده در انتخاب دنده صحیح و دورموتور مناسب دچار مشکل شده و نمی‌تواند موتور را با چرخ‌ها درگیر کند که درادامه باعث ایجاد استرس و انجام عکس‌العمل اشتباه در رانندگی می‌شود. 
درپاسخ به‌قسمت دوم سوال شما نیز باید گفت حرکت با دنده خلاص در سرازیری‌ها استهلاک و خرابی گیربکس را افزایش می‌دهد. در گیربکس دنده‌برنجی‌ها (هماهنگ‌کننده‌ها) برای هماهنگ کردن دور کم یعنی از هزار تا دو هزار مشکلی ندارند؛ اما زمانی که قرار باشد بین 4 تا 5 هزار یا بیشتر هماهنگ کنند، از عهده آن برنمی‌آیند و گیربکس در این قسمت دچار فرسایش شدید می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =