تصمیم گروه خودروسازی فیات-کرایسلر برای عدم‌بازپرداخت سود سهام سرمایه‌گذاران نشانه جدیدی بر مشکلات به‌وجودآمده در برنامه‌های هلدینگ اکسور است؛ یعنی مالک فیات-کرایسلر که به‌خانواده آنی‌یلی تعلق دارد.

 به گزارش «اخبار خودرو​»،تصمیم گروه خودروسازی فیات-کرایسلر برای عدم‌بازپرداخت سود سهام سرمایه‌گذاران نشانه جدیدی بر مشکلات به‌وجودآمده در برنامه‌های هلدینگ اکسور است؛ یعنی مالک فیات-کرایسلر که به‌خانواده آنی‌یلی تعلق دارد. اکسور هفته گذشته نیز اعلام کرده بود که می‌خواهد واحد بیمه خود با نام پارتنز آر-‌ای را به‌قیمت 9 میلیارد دلار به‌فروش برساند. فیات-کرایسلر و PSA که پیش‌تر درباره یک ادغام بزرگ برای پدید آوردن چهارمین گروه خودروسازی بزرگ جهان به‌توافق رسیدند چهارشنبه گذشته اعلام کردند که هر دو گروه خودروسازی امسال از پرداخت سود سهام صرف‌نظر خواهند کرد. این اقدام به‌آن‌ها کمک می‌کند تا در بحران پدیدآمده توسط ویروس کرونا چیزی حدود 2/1 میلیارددلار پس‌انداز کنند.  

 تغییر و تحولات اکسور
اکسور که توسط جان الکان از وارثان آنی‌یلی اداره می‌شود و کنترل 9/28 درصد از سهام فیات-کرایسلر را در اختیار دارد، با تغییر وضعیت توافق ادغام یا به‌تعویق افتادن آن حدود 320 میلیون‌یورو از دست خواهد داد. تا اینجای کار بحران ویروس کرونا شرکت CNH اینداستریال را که از دیگر زیرشاخه‌های هلدینگ اکسور است و در زمینه تولید تجهیزات خودرویی فعالیت می‌کند وادار کرده که برنامه خود را برای انشعاب و همچنین عرضه سهام واحد تولید موتورهای کامیون و اتوبوس خود تا آخر سال 2021 یا فراتر از آن به‌عقب بیندازد. حالا همه چشم‌ها به‌توافق 50 میلیارددلاری ادغام فیات-کرایسلر و PSA دوخته شده است. 
چهارشنبه گذشته این دو خودروساز اعلام کردند که آمادگی خوبی برای ادغام 50-50 وجود دارد و طبق برنامه‌ریزی‌ها این ادغام تا پیش از پایان سه‌ماهه نخست سال میلادی آتی، نهایی خواهد شد. 

 پیام الکان به PSA
پس از آنکه اکسور در برابر خرید پارتنر آر-ای توسط شرکت بیمه فرانسوی کوویا مقاومت کرد و اجازه خرید را به‌آن نداد (زیرا این شرکت فرانسوی قصد پایین آوردن قیمت را داشت) برخی کارشناسان آن را به‌منزله هشداری برای PSA قلمداد کردند و به‌این نتیجه رسیدند که PSA نباید از تاکتیک‌های مشابه برای معامله با فیات-کرایسلر که آن هم تحت کنترل جان الکان است، استفاده کند.  
یکی از کارشناسان فعال در یک بانک سرمایه‌گذاری که نخواسته نامی از وی برده شود، در گفت‌وگو با «رویترز» دراین‌باره گفته است: «الکان با تصمیم‌گیری درخصوص زیر بار تخفیف نرفتن در فروش پارتنز آر-ای پیام واضحی را برای PSA و مدیرعامل آن کارلوس‌تاوارس فرستاده است. پیام او این است که انتظار نداشته باشید شروط ما 
در رابطه با ادغام فیات-کایسلر و PSA تغییری داشته باشد.» 

 نظر تحلیل‌گران
تغییر رویه در تصمیم‌گیری درخصوص پرداخت سود سهام عادی که پیش‌تر در ماه دسامبر توسط هر دو طرف قرارداد اعلام شده بود، شرایط توافق را برای این دو شرکت که هر دو دست به‌اقدامی مشابه زده‌اند تغییر نداده است. هرچند تحلیل‌گران همچنان برپرداخت سود سهام ویژه‌5/5 میلیاردیورویی که فیات-کرایسلر قصد دارد پیش از نهایی شدن توافق به‌سرمایه‌گذاران خود پرداخت کند، متمرکز هستند. مونیکا بوسوآ، تحلیل‌گر موسسه «انتساسانپولو» دراین‌باره گفته که به‌باور او فیات-کرایسلر این سود را پرداخت خواهد کرد. به‌گفته بوسوآ این اقدام تقدیر از کسانی است که به‌جایگاه کنونی فیات-کرایسلر و بالا رفتن ارزش برندهایی مانند جیپ، رم و مازراتی کمک کرده‌اند. 
مارکو اوپیپاری، تحلیل‌گر موسسه «فیدنتیس» نیز براین باور است که ادغام برای رقابت‌پذیری هر دو گروه خودروسازی در بلندمدت، خصوصا با توجه به‌سناریو جدیدی که در برابرشان قرار گرفته، واجب بوده است؛ اما این احتمال را نیز درنظر می‌گیرد که دربرخی شروط توافق بازنگری‌ صورت گیرد. به گفته اوپیپاری «یکی از راه‌حل‌های خردمندانه می‌تواند کاهش پرداخت سودسهام ویژه توسط فیات-کرایسلر به 3 میلیارد دلار باشد.» از سوی دیگر به باور او PSA می‌تواند برنامه خود را برای کنترل سهام شرکت فورشیا که تامین‌کننده قطعات است، کنار بگذارد. شیوع ویروس کرونا شدیدا ارزش دارایی‌های دو شرکت را کاهش داده و پرسش‌هایی را درباره شرایط توافقی مطرح کرده که پیش از فراگیر شدن این ویروس شوم در سراسر جهان به‌نتیجه رسیده بود. ارزش سهام هر دو گروه خودروسازی فیات-کرایسلر و PSA در این مدت 45 درصد کاهش پیدا کرده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =