از آنجا که موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری بهره می‌گیرد و ماهیت این سیستم سوخت‌رسانی مکانیکی است، بنابراین باید موارد بسیاری بررسی شود. تاخیر در روشن شدن موتور در اوایل استارت و راه‌اندازی، سه‌علت اساسی دارد.

 موتورسیکلت باجاج پالس 135 LS مدل 92 دارم و بیش از سه روز است که صبح‌ها در زمان استارت موتور با تاخیر روشن می‌شود و هنگامی که در سراشیبی و سربالایی‌ها حرکت می‌کنم، موتورسیکلتم کشش لازم را ندارد و کم می‌آورد و پس از آن افت قدرت و سرعت برای موتور به‌وجود می‌آید. علاوه بر این از قسمت عقب موتورسیکلت، جایی که زنجیر قرار گرفته، صدایی جیرجیرمانند به‌گوش می‌رسد و گاهی هنگام حرکت صدایی مشابه نیز از جلو موتور تولید می‌شود؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو​»،از آنجا که موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری بهره می‌گیرد و ماهیت این سیستم سوخت‌رسانی مکانیکی است، بنابراین باید موارد بسیاری بررسی شود. تاخیر در روشن شدن موتور در اوایل استارت و راه‌اندازی، سه‌علت اساسی دارد. 1- از آنجا که شما به‌نحوه استارت زدن و روشن کردن موتور اشاره‌ای نکردید، اگر باتری توان لازم و کافی را برای استارت زدن نداشته باشد، این حالت رخ می‌دهد که برای رفع مشکل باید باتری تعویض شود. 
اما اگر باتری سالم باشد و توان لازم را برای استارت زدن داشته باشد، باید قطعه استارت مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا اگر این قطعه معیوب شده باشد، توان لازم را برای به‌گردش درآوردن فلایویل و راه‌اندازی موتور ندارد و بنابراین موتور با تاخیر روشن می‌شود. 2- از دیگر سیستم‌های مهم در راستای راه‌اندازی موتور می‌توان به‌سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد. اگر یکی از قطعات این سیستم با اشکال مواجه شده باشد، تاثیر منفی بر راه‌اندازی و استارت موتور خواهد داشت. به‌عبارتی اگر شمع و پلاتین موتورسیکلت شما معیوب شده باشد یا روی سطح بالایی شمع دوده و رسوبات بیش از حد به‌وجود آمده باشد، کیفیت جرقه را کاهش داده و سبب افت قدرت این قطعه الکتریکی می‌شود.
 بنابراین برای رفع مشکل باید شمع را تعویض کنید. اما اگر شمع موتور سالم باشد، باید در مرحله بعد فاصله میان پیکاپ و فلایویل و همچنین بوبین مربوطه بررسی شود که درصورت اشکال در هر کدام از این قطعات برای رفع مشکل آن قطعه تعویض شود. 3- یکی از بخش‌های بسیار مهم در پیشرانه‌های احتراق داخلی، سیستم سوخت‌رسانی است. به‌بیان دیگر اگر سیستم سوخت‌رسانی به‌درستی عمل نکند یا از تنظیمات خود خارج شده باشد، سوخت مورد نیاز سیلندر را تامین نکرده و منجربه دیر روشن شدن موتور می‌شود. 
باتوجه به‌اینکه سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری برپایه قطعات مکانیکی شکل گرفته و با مکانیزم مکانیکی سوخت را به‌سیلندر ارسال می‌کند، بر این اساس متعلقات این سیستم اگر معیوب شود در روشن شدن موتور و حتی حرکت تاثیر گذار خواهد بود. درواقع سوزن ژیگلور کاربراتور موتورسیکلت شما به اصطلاح گرفته است که باید شست‌وشو داده شود. همچنین این احتمال وجود دارد که سوزن ژیگلور به‌دلیل کارکرد بیش از حد معیوب شده باشد که دراین صورت نیاز به‌تعویض دارد. 
اما کُندی حرکت در سربالایی و افت سرعت و قدرت تنها به‌سیستم سوخت‌رسانی منوط می‌شود. باتوجه به‌اینکه این مشکل تنها در زمان حرکت در سربالایی‌ها برای موتورسیکلت شما به‌وجود می‌آید، باید شناورهای پیاله‌سوخت کاربراتور را بررسی کنید. 
اگر شناورها تنظیم نباشند یا در آن روزنه‌ای به‌وجود آمده باشد که سوخت به‌درون بالشتک‌ها ورود پیدا کند، منجربه‌عدم‌تنظیم سطح سوخت می‌شود که در زمان حرکت در سربالایی‌ها به‌دلیل شیب سطح، سوخت کافی به‌سیلندر ارسال نشده و افت سرعت و قدرت را درپی خواهد داشت. تنها علت ایجاد صدای جیرجیر در بخش عقب موتورسیکلت، به‌خشک کارکردن زنجیر مربوط می‌شود که نیاز به روغن‌کاری دارد و همچنین صدای مشابه آن در محور جلو، با در نظر گرفتن این موضوع که سیستم ترمز موتورسیکلت‌ شما در جلو دارای دیسک بوده، بنابراین اگر فاصله میان لنت‌ها و دیسک کم باشد، اصطکاک بسیاری را به‌وجود می‌آورد و درنتیجه صدایی جیرجیرمانند از آن به‌گوش می‌رسد که برای رفع آن باید لنت‌ها تنظیم شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    3 0
    دوست عزیز تمام مشکلات موتور شما رو رو موتور خودم تجربه کردم پالس 135 داشتم دیر روشن شدن به احتمال خیلی زیاد کاربراتت مشکل داره کشش ضعیف بدون ریپ به احتمال خیلی زیاد سوپاپهات کیپ نیسن نشتی داره سر سیلندرت باید بره تراشکاری صدای جیر جیر از عقب هم لاستیک چارشاخ مشکل داره از جلو یا خار خورشیدی بریده یا سنگ گیر کرده همه اینا رو تجربه کردم رو موتورم یا علی
  • Alihamzeh IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    منم کاربرات پالس ۱۳۵ مشکل داشتم خیلی تعمیرگاه بردم نتونستن درست کنن یک ماهی درگیر بودم ، آخر سر بردم تعمیر گاه برادران خرمی پیش آقا محمد خرمی برام توی ده دقیقه تعمیر کرد ، کارش تو تعمیرات پالس عالیه ، آدرس هم روبه روی مسجد جامع افرسریه هست ، تو گوگل هم بزنید میاد ادرسش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =