کابین خودرو

باتوجه به فضای داخلی خودرو شاید این سوال مطرح شود آیا کابین خودرو شخصی مکان امنی برای سرنشینان خواهد بود؟ در این مطلب به نکاتی شامل نظرات متخصصان، محققان و صاحــــــب‌نظرانی اشاره می‌کنیم که مدت‌هاست بر این مقوله متمرکز شده‌اند و راهکارهــــایی را برای مصون‌تر بودن سرنشینان خودرو ارائه کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو​»، تاچندی‌پیش استفاده از حمل‌ونقل عمومی در روند کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگر کمک بسزایی می‌کرد اما بیش‌از سه ماه است که با ورود مهمان ناخوانده این روزها یعنی کووید-19 و شیوع آن در جهان صنایع مختلف، حمل‌ونقل و خدمات با مشکلات متعددی مواجه شدند زیرا پیش‌از هر چیز حفاظت از سلامتی افراد در ارجحیت قرار دارد. به‌همین‌دلیل استفاده از خودرو شخصی ازجمله مواردی است که می‌تواند در کاهش روند انتقال سریع ویروس تاثیر چشمگیری داشته باشد. 
حال باتوجه به فضای داخلی خودرو شاید این سوال مطرح شود آیا کابین خودرو شخصی مکان امنی برای سرنشینان خواهد بود؟ در این مطلب به نکاتی شامل نظرات متخصصان، محققان و صاحــــــب‌نظرانی اشاره می‌کنیم که مدت‌هاست بر این مقوله متمرکز شده‌اند و راهکارهــــایی را برای مصون‌تر بودن سرنشینان خودرو ارائه کرده‌اند.

سوئیچ و متعلقات خودرو

نخستین پارامتری که  برای ورود به کابین با آن تماس دارید، سوئیچ یا ریموت است. براساس تحقیقات و برخی آمارها سوئیچ؛ نخستین گام انتقال ویروس به‌دلیل تماس مستقیم با دست‌هاست. بنابراین پیش‌از آنکه سراغ خودرویتان بروید، سوئیچ را با محلول‌های آنتی‌باکتریال یا ضدعفونی‌کننده‌ تمیز کنید. (توجه داشته باشید بخش فولادی سوئیچ را که برای برای استارت تعبیه شده، پس از اسپری کردن ماده ضدعفونی‌کننده با پارچه‌ تمیزی، پاک کنید تا رطوبت موجود در محلول باعث اکسید شدن بخش فولادی سوئیچ نشود. همچنین اگر خودرو مجهزبه سیستم کی‌لس است، جداره‌های ریموت را خشک کنید تا سیال به برد الکتریکی آن نفوذ نکند.) 
طبق بررسی‌های سازمان تحقیقات و نظارت‌بر ناوگان حمل‌ونقل استرالیا؛ غربیلک‌فرمان، دسته‌دنده، دستگیره‌های داخلی و بیرونی، رودری‌ها، قسمت کنسول و صفحه‌نمایشگرهای میانی و  همچنین کمربندهای ایمنی محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند و درواقع از آلوده‌ترین نقاط در کابین به شمار می‌آیند. 

سرویس‌های خودرو را انجام دهیم؟
درصورتی‌که خودرویتان نیاز به سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر دارد (به‌گفته انجمن بازرگانی خودرو استرالیا) اگر از تامین قطعات و روند انجام تعمیر توسط تکنسین و مکانیک آگاه هستید، جای نگرانی نیست. اما اگر مطمئن نیستید، باید از طریق اپلیکیشن‌هایی که برای این کار طراحی شده‌اند، قطعات را تهیه کنید. البته هنگام مراجعه به نمایندگی‌ها یا مراکز تعمیر با حفظ فاصله استاندارد اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی نگرانی جدی پیش نخواهد آمد. همچنین محققان اتفاق‌نظر دارند پس از ورود خودرو به مکانی که تردد در آن بیش‌از حد استاندارد است، باید بدنه خودرو با مواد ضدعفونی به همراه آب گرم شست‌وشو شود. 
 

چگونه سوخت‌گیری کنیم؟

مطالعات نشان می‌دهند پمپ‌بنزین‌ها ممکن است تا 11هزار و 835 برابر از آلوده‌ترین جسم در جهان، آلوده‌تر و مملو از میکروب باشند. دکتر آویشه فروزش؛ متخصص بیماری‌های عفونی و متخصص بهداشت و میکروب‌شناسی عمومی از دانشگاه آریزونا در این باره گفت: «در صورت امکان پس از سوخت‌گیری از روش‌های پرداخت الکترونیک یا بدون تماس دست‌ها، استفاده کنید.» بسیای از کارشناسان و محققان وزارت بهداشت استرالیا توصیه کرده‌اند از دستکش استفاده و فاصله استاندارد با اشخاص حاضر در محل سوخت‌گیری نیز رعایت شود. از لمس کردن صورت خودداری کنید و پس‌از تماس دست‌ها با نازل سوخت، به‌سرعت دست‌هایتان را بشوئید.

تعداد حاضران در کابین 

اگر با اعضای خانواده سوار خودرو شوید به گشت‌وگذار بروید، تا حدی ایمن است. اما اگر شخص دیگری وارد فضای بسته خودرویتان شود، باید فاصله‌ معینی را با شخص دوم رعایت کنید. طبق آنچه کارشناسان وزارت بهداشت استرالیا منتشر کرده‌اند، فاصله ایده‌آل در کابین خودرو 1.5متر است و باید از تماس فیزیکی خودداری کرد. هرچند می‌دانیم برای رعایت چنین فاصله‌ای نیاز به خودرویی دارید که کنسول میانی آن 1.5 متر باشد که می‌توان فورد F-350 را پیشنهاد داد. اما این موضوع نباید موجب نگرانی شود. برای حفظ فاصله ایمن می‌توانید به شخص دیگری که می‌خواهد وارد کابین خودرو شود، پیشنهاد کنید در صندلی عقب بنشیند. علاوه‌بر این موارد پس از خروج‌ وی باید از تماس با سطوحی که با آن در ارتباط بوده، خودداری و در صورت نیاز آن نقاط را ضدعفونی کنید. البته دستان خود را قبل و بعد از ورود به خودرو بشوید. ازسوی‌دیگر اگر عطسه یا سرفه کردید، باید از یک بافت نخی برای جلوگیری از انتقال آلودگی به شخص دوم استفاده کنید. در این زمینه محقق ارشد میکروب‌شناسی دانشگاه آریزونا؛ چارلزپ پی‌.‌جِربا (Charles P. Gerba) گفت: « اگر فقط خودتان در کابین خودرو باشید، جای نگرانی نیست اما حضور کودکان و سرنشینان دیگر مساله را پیچیده‌تر خواهد کرد. در تحقیقاتی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم ون‌ها به‌دلیل اینکه مسافران بیشتری را جابه‌جا می‌کنند، عامل اصلی گسترش میکروب هستند.» 

فضای پاکیزه و عاری از آلودگی
همانطور که اشاره شد بخش‌های داخل کابین قسمت‌هایی مانند غربیلک فرمان، دسته‌دنده، دستگیره‌های داخلی و بیرونی، رودری‌ها، قسمت کنسول و صفحه‌نمایشگرهای میانی و  همچنین کمربندهای ایمنی محل مناسبی برای تجمیع میکروب‌ها هستند و باید به‌طور مرتب ضدعفونی شوند. دکتر فروزش در این‌باره افزود: «‌هر زمان وارد خودرو یا  از آن خارج می‌شوید، از تماس با بخش‌هایی که احتمال لمس کردن آن‌ها بیشتر است، خودداری و آنها را به‌طور مرتب ضدعفونی کنید» چارلز پی‌.جربا اذعان کرد: «اگر بخش‌هایی از کابین بیش‌از دیگر قسمت‌ها در تماس با شخص دیگر یا حتی خودتان بود، آن نقاط را به صورت کامل ضدعفونی کنید. ازجمله داشبورد که سطح بسیار مناسبی برای رشد عوامل بیماری‌زا در خودرو است. زیرا به‌دلیل عبور و گردش هوا، باد بیشتری در سطوح بالایی داشبورد جریان دارد، بنابراین تاثیرگذارترین بخش برای باکتری‌هاست.»  
دکتر فروزش درخصوص پایین آوردن شیشه‌های خودرو به مدت زمان بسیار کوتاه بیان کرد: «برخی مطالعات نشان می‌دهند احتمال دارد ویروس کووید-19 تا سه‌ساعت در هوا زنده بماند، بنابراین می‌توانید هنگام روز شیشه‌های خودرو را زمان کوتاهی (کمتر از5دقیقه) باز کنید. این کار ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد»  این نکته را نیز فراموش نکنید هنگام استفاده از سیستم تهویه،  باید گردش هوا در وضعیت «گردش‌هوای‌داخل» باشد (متاسفانه در کشور ما این مورد دیده نمی‌شود). 
همچنین سیستم تهویه‌مطبوع بازبینی و فیلتر مربوط‌به کابین پس از زمان کوتاهی تعویض شود. ماهیت سیستم تهویه مطبوع خودرو (به‌اصطلاح روند ورود جریان هوا) به صورت مدار باز است، زیرا هوا از طریق سیستم HVAC  وارد کابین می‌شود و از آنجا که ماهیت سیال هوا؛ ورود به مکان با فشار کمتر است، بنابراین زمانی که به کانال‌های سیستم تهویه مطبوع می‌رسد، تمام ذرات مــــــعلق و آلودگی‌های میکروسکوپی را با خود به همراه دارد و نهایتا آنها را وارد فضــــــای داخــــلی می‌کند. 
باآنکه وضعیت‌های مختلف برای سیستم تهویه مطبوع و نوع گردش هوا در آن در نظر گرفته شده اما باید جریان هوا به‌صورت گردش‌داخل باشد تا ورود هرگونه آلودگی ویروسی و میکروبی به داخل کابین به حداقل برسد. درراستای ضدعفونی ادوات داخلی باید از موادی استفاده کنید که پایه‌الکل نباشند. 
بنابراین از محلول‌های آنتی‌باکتریال و شست‌وشودهنده‌های پایه‌آب استفاده کنید تا قطعات داخلی ازجمله غربیلک‌فرمان، دسته‌دنده و روکش چرمی صندلی‌ها آسیب نبیند. به‌این‌نکته نیز توجه داشته باشید از پارچه‌های نرم برای تمیز کردن محل اسپری مواد ضدعفونی استفاده کنید.


استفاده از حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌ها

دکتر آویشه فروزش درباره استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: «برای کاهش تعداد مبتلایان به کرونا، سعی کنید تجربه‌های خود درزمینه استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را به اشتراک بگذارید و استفاده از این مُد حمل‌ونقلی را به حداقل برسانید، مگر اینکه کاملا ضروری باشد.» همچنین چارلز پی‌.جربا افزود: «اگر به‌دلایلی نیازبه ‌استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را  دارید، بعد از پیاده شدن، از محلول ضدعفونی‌کننده برای دست‌هایتان استفاده کنید و به‌هیچ‌عنوان دست‌هایتان را به صورت نزنید. البته  تاکسی اینترنتی و همچنین ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای محافظت از جان مسافران و رانندگان خود باید از محلول ضدعفونی‌کننده دست را برای ارائه به مسافران در نظر گیرند و همچنین هر روز صندلی‌ها و به‌ویژه صندلی‌های عقب تاکسی‌ها ضدعفونی شود.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس بابایی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    0 0
    سلام به تیم حرفه ای روزنامه دنیای خودرو، بنده استاد دانشگاه رشته مهندسی شیمی هستم. حدود سه سال است روزنامه دنیای خودرو از شبکه های اجتماعی و پیش از ویروس کرونا نسخه چاپی آن را می خریدم و می خواندم واقعا عالی هستید به ویژه این مطلب خوب که کمتر رسانه ای چنین مطلب کامل و جامعی در خصوص تماس کرونا با ماشین دارد. واقعا ممنون بی نهایت سپاس فراوان، خسته نباشید ویژه خدمت تیم حرفه ای روزنامه دنیای خودرو و آقای حمید محمدی. در پناه حق متعال شاد و سلامت و موفق باشید.
  • محمدرضا الوندپور IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام، این مطلب خیلی خیلی خوب بود واقعا باید از چنین روزنامه خوب و نویسندگان خوبش تشکر ویژه کرد. اما ای کاش چنین مواردی در همه زمینه ها به خصوص رانندگان اتوبوس ها و تاکسی ها رعایت می کردند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =