تعویض روغن

 در نظر گرفتن سرویس‌های دوره‌ای رایگان یا اهدای سوخت به‌مدت محدود یکی از روش‌های جذب مشتری توسط خودروسازان  بوده است؛ اما درشرایط ویژه فعلی خودروسازان چینی برای فرار از بحران رکود بازار، ابتکار جدیدی به‌خرج داده‌اند و آن تعویض‌روغن رایگان است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، در نظر گرفتن سرویس‌های دوره‌ای رایگان یا اهدای سوخت به‌مدت محدود یکی از روش‌های جذب مشتری توسط خودروسازان  بوده است؛ اما درشرایط ویژه فعلی خودروسازان چینی برای فرار از بحران رکود بازار، ابتکار جدیدی به‌خرج داده‌اند و آن تعویض‌روغن رایگان است. 
به‌گزارش «رویترز» براساس تصمیمی که برخی نمایندگی‌‌های خودروسازان چینی گرفته‌اند، مشتریان جدیدی که پس از ماه مارس و فوریه اقدام به‌خرید خودرو می‌کنند، می‌توانند از ۱۰ بار تعویض‌روغن رایگان بهره‌مند شوند. البته دراکثر موارد این طرح ویژه باعث جلب‌نظر مشتری‌ها نیز شده است. چوی پنگ (CUIPENG) مدیر فروش جیلی در شرق شهر هانگژو گفت: «با اتخاذ این تصمیم فروش خودرو در هر نمایندگی طی ماه مارس نسبت به‌آوریل رشد ۳۰ درصدی پیدا کرد و امیدواریم این روند با رشد ۲۵ درصدی در ماه‌ می نیز تکرار شود.» 
بخش زیادی از این اتفاق را می‌توان ناشی از قرنطینه سراسری برای مهار ویروس کرونا دانست، اما فعالیت مجدد نمایندگی‌ها به‌گونه‌ای نبود که خودروسازان بتوانند همچون گذشته مشتری‌های خود را جذب کنند. به‌همین خاطر در پیشنهاد ویژه‌ای که ارزش ۳ هزار یوآنی (۴۲۰ دلار) دارد، افرادی که محصولات خاص و جدید جیلی همچون شاسی‌بلند بیویی (BINYUE) را انتخاب می‌کنند، تا ۱۰ بار سرویس تعویض‌روغن برایشان رایگان خواهد بود. 
پنگ ادامه داد: «باوجود اینکه طرح‌هایی از این دست تا به‌حال سابقه نداشته است، اما قیمت خودروها نیز درشرایط فعلی برای مشتری‌ها چندان معقول نیست. بنابراین ما ترجیح دادیم طرح‌های خدماتی را برای مشتری درنظر بگیریم که در کوتاه‌مدت فشار اقتصادی به‌ما وارد نکند و درواقع زمان درنظر گرفتن تخفیف برای ‌مشتری را به‌تعویق انداختیم.»‌
 نمایندگی تویوتاموتورز در نزدیکی شهر نینگبو نیز شرایط مشابهی را درنظر گرفته و به‌مشتری‌های خود از ابتدای ماه آوریل پیشنهاد ۱۰ بار تعویض‌روغن رایگان را ارائه می‌کند. همین تصمیم باعث شده شرایط فروش این نمایندگی به‌گفته مدیرانش تا ۱۰ درصد نسبت به‌ماه قبل رشد داشته باشد. البته این پیشنهاد بیشتر شامل محصولات برند لکسوس یا نسخه‌های عریض‌تر از سدان‌های تویوتا می‌شود. به‌عنوان سومین نمونه می‌توان به‌برخی از نمایندگی‌های GAC و جوینت‌ونچرهای این شرکت با تویوتا و هوندا اشاره کرد. فنگ‌زنگیا (FENGXINGYA) مدیرعامل« GAC» بیان کرده که این شیوه می‌تواند در جنگ قیمتی که با سایر خودروسازان چینی در بازار پساقرنطینه ایجاد شده، به‌عنوان یک کارت طلایی شناخته شود. درواقع باتوجه به‌اینکه حتی در زمان پساکرونا نیز کارکرد خودروها کمتر از میزان سابق خواهد بود، این خودروسازان به‌صورت هوشمندانه‌ای طرح‌های تشویقی را ارائه می‌کنند و قرار است هزینه‌های آن حتی تا چندسال بعد از واریز وجه خودرو به‌مشتری ارائه شود. 
این استراتژی درست درمقابل شیوه قیمت‌گذاری است که برخی از خودروسازان همچون گریت‌وال درنظر گرفته‌اند که براساس آن خریداران پساکرونایی از تخفیف‌های عجیب ۱۰ الی ۲۵ درصدی بهره‌مند می‌شوند که بدون هیچ‌شکی به‌ضرر خودروساز تمام می‌شود و تنها فایده آن خالی شدن پارکینگ نمایندگی‌هاست. 
لازم به‌ذکر است تمام نمایندگی‌های این خودروسازان به‌افزایش حساسیت مشتری نسبت به‌خرید اشاره کرده‌اند. درهمین‌راستا آلان کینگ، مدیرارشد موسسه تحقیقات بازار« LMC» درباره شرایط بازار خودرو چین می‌گوید: «پیشنهاد تخفیف و هدایا تنها راه برای برون‌رفت از شرایط کاهش شدید تقاضاست.» 
همچنین او پیش‌بینی کرده که درآینده، خودروسازان بیشتری به‌جمع ارائه‌کنندگان این طرح‌ها می‌پیوندند. کینگ باور دارد که در نیمه دوم سال جاری میلادی فروش خودرو درچین درمجموع رشد چندانی نخواهد داشت یا نهایتا رشد بسیار محدودی خواهد کرد. حتی به‌گفته او بسیاری از مشتری‌ها منتظر خواهند ماند تا خودروسازان طرح‌های ویژه‌تری را برای ترغیب آن‌ها به‌خرید درنظر بگیرند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =