لنت‌ترمزهای وارداتی

تغییر در فرهنگ خرید لوازم‌ یدکی باید از سوی شرکت‌های خودرویی و تولیدکننده دنبال شود. عمرمفید قطعه، این روزها مهم‌ترین فاکتور و دغدغه اصلی مالکان خودروها هنگام خرید انتخابی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تغییر در فرهنگ خرید لوازم ‌یدکی باید از سوی شرکت‌های خودرویی و تولیدکننده دنبال شود. عمرمفید قطعه، این روزها مهم‌ترین فاکتور و دغدغه اصلی مالکان خودروها هنگام خرید انتخابی است. پارامتری که گاهی تحت‌تاثیر قدرت خرید مشتری، منجربه کاهش ایمنی و صدمات جبران‌ناپذیر می‌شود. بازار فعلی لوازم‌یدکی تحت‌تاثیر نوسانات قیمت که تابعی از مشکلات صنعتی و مالی شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده قطعات است، توان خرید مشتریان را به‌چالش می‌کشد. در این بازار نیز مشتری گاهی برای رفع نیاز مجبور به‌استفاده از قطعات کم‌کیفیت یا استوک می‌شود که درنهایت می‌تواند منجربه‌تحمیل هزینه‌های مالی هنگفت به‌وی شود. بنابراین بهتراست برای خرید قطعات مصرفی مانند لنت‌ترمز و کیت کلاچ توجهی به‌قیمت‌ها نداشته باشید و سعی کنید بهترین و باکیفیت‌ترین برند و محصول را انتخاب کنید. 

  حمایت از تولید، کاهش آمار تصادف
تولید قطعات در کشور به‌دلیل چالش‌های عدیده، به‌سختی صورت می‌گیرد و برخی قطعات و لوازم‌یدکی خودروها هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده، با زحمت فراوان حاصل می‌شود و درمجموع نایاب و کمیاب است. این کمبود نیز ناشی از عدم تامین مواداولیه و نقدینگی برای قطعه‌سازان است. هرچندکه گاهی شنیده می‌شود اوضاع مالی قطعه‌سازانی که لوازم‌یدکی مصرفی مانند لنت‌ترمز و... را تولید می‌کنند، نسبت به‌سایر قطعه‌سازان بهتر است؛ اما نقطه مشترک تمام تولیدکنندگان قطعات، نبود مواداولیه به‌دلیل عدم‌تخصیص ‌ارز و ناتوانی در واردات مواداولیه است. این مساله نه‌تنها باعث کمبود برخی از لوازم‌یدکی در بازار می‌شود، بلکه زمینه را برای فعالیت و ورود قطعات بی‌کیفیت یا اصطلاحا زیرپله‌ای به‌بازار فراهم می‌کند. قطعات زیرپله‌ای از دلایل اصلی خرابی پس از تعمیرات و کاهش ایمنی هستند؛ موردی که کمتر مسئولی به‌آن توجه دارد و مشتریان نیز در این میان همچنان متضرر خواهند شد. 

  تامین نیاز بازار
مساله نبود نقدینگی توام با موانع واردات، زمینه کمبود قطعه را در بازار فراهم خواهد کرد و شرکت‌های تولیدی و وارداتی لوازم‌یدکی به‌یک‌اندازه در این مساله متضرر خواهند شد و دچار بحران هستند. تا چندماه پیش و قبل از شیوع ویروس کرونا درجهان، حدود 30 درصد از نیاز بازار به‌لنت‌ترمز از طریق واردات تامین می‌شد؛ اما درشرایط فعلی نیاز بازار علاوه‌بر شرکت‌های تولیدی یا وارداتی معتبر ممکن است توسط افراد سودجویی تامین شود که روی محصولات ارائه‌شده از سوی آن‌ها هیچ‌گونه تست و نظارتی نباشد و سبب تحمیل هزینه‌های هنگفت ناشی از تصادفات به‌دولت شود. قربانی این مساله نیز متاسفانه مالکان خودروها و عابرین‌پیاده خواهند بود که بااطمینان خاطر از کالای مصرفی اقدام به‌استفاده از آن می‌کنند. گفتنی است بحران فعلی که دامن صنعت‌قطعه‌ کشور را گرفته، ممکن است در آینده نزدیک سودجویان را ترغیب به‌تولید قطعات بی‌کیفیت کند و باید درشرایط فعلی سیاستی ازسوی متولیان این بخش اتخاذ شود که ابتدا از توزیع کالای بی‌کیفیت در بازار پیشگیری کنند و سپس موانع تولید یا واردات را برای فعالین این بخش مرتفع سازند. 

  با کیفیت یا بی‌کیفیت
درحال حاضر دربازار لوازم‌یدکی، یافتن یک لنت‌ترمز باکیفیت که از اصل بودن آن مطمئن باشید، کار بسیار دشواری است. زیرا در بازار انواع برند لنت‌ترمز وجود دارد که فروشنده آن نیز در برخی موارد نمی‌تواند اصلی بودن آن را تایید کند. چراکه برخی افراد سودجو با استفاده از برندهای داخلی و وارداتی اقدام به‌عرضه لنت‌های ترمز کم یا بی‌کیفیت ‌می‌کنند و اعتبار و سابقه حضور آن برند را در بازار کاهش می‌دهند. بنابراین برای انتخاب صحیح لنت و استفاده از آن به‌نمایندگی مربوطه خودرو مراجعه کنید یا درصورت امکان از تولیدکننده معتبر قطعه را خریداری کنید. درصورتی‌که فرهنگ‌ خرید لنت‌ترمز درکشور ازسوی مالکان خودروها اصلاح شود، زمینه فعالیت افراد سودجو که اقدام به‌عرضه قطعات کم یا بی‌کیفیت می‌کنند نیز به‌شدت کاهش خواهد یافت و این موضوع علاوه‌براینکه ایمنی خودرو را تضمین خواهد کرد، اقتصادی بودن خرید را نیز به‌همراه دارد. شاید برای تغییر در فرهنگ خرید بهتر باشد شرکت‌های خودرویی و تولیدی قطعات، اقدام به‌عرضه محصولات باشرایط و اطلاع‌رسانی مناسب برای مالکان خودروها کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =