بیت‌الله رضایی

مدیرعامل گروه فنرسازی زر سایپا گفت: فنرسازی زر سیستان در مناقصه تأمین قطعات مورد نیاز خط آهن چابهار-زاهدان به ارزش ۴۰ میلیارد تومان در مقابل سایر تولیدکنندگان برنده شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بیت‌الله رضایی درباره حضور فنرسازی زر سایپا در پروژه ملی تأمین قطعات راه‌آهن چابهار-زاهدان، تصریح کرد: در مدت 6 ماه قطعات مورد نیاز این خط‌آهن استراتژیک که قابل توسعه به کشورهای همسایه است، تولید خواهد شد، البته مجموعه زر این توان را داشت که در مدت ۶ ماه قطعات را تولید کند، ولی به لحاظ شیوع ویروس کرونا و سایر عوامل تاثیرگذار بر تولید، حداکثر زمان تحویل ۸ ماه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی پروژه ملی راه‌آهن چابهار-زاهدان می‌تواند منجر به رونق صادرات کالا از بندر چابهار شود، افزود: با تعمیم قوانین منطقه آزاد به بنادر چابهار که مزیت های متعددی دارد، می توان این پروژه را با سرعت بیشتری گسترش داد.

رضایی با بیان اینکه تفاهم‌نامه همکاری بین فنرسازی زر سایپا و قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای انجام پروژه خط آهن چابهار-زاهدان امضاء شده است، تصریح کرد: قبل از آنکه فنرسازی زر سیستان بخواهد وارد این پروژه شود، شرکت های از کشورهای چین و ترکیه برای تأمین قطعات خط‌آهن یاد شده اعلام آمادگی کرده بودند، اما از آنجا که کشور در تولید قطعات مورد نیاز ریل به خوکفایی رسیده است و مشکلی در تأمین این قطعات وجود ندارد، فنرسازی زر سیستان موفق به حضور در این پروژه استراتژیک شد.

مدیرعامل گروه فنرسازی زر سایپا گفت: کارگاه مورد نیاز ساخت قطعات ریل چابهار-زاهدان تجهیز شده است و از سویی بخشی از قطعات مورد نیاز ساخته شده است تا سرعت در تأمین قطعات افزایش پیدا کند، از این‌رو مجموعه فنرسازی زر سیستان آمادگی دارد تا در صورت نیاز کشور حجم تولید خود را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید قطعات ریل در کارخانه فنرسازی زر سیستان بیش از 3 میلیون قطعه در سال است، خاطرنشان کرد: برای پروژه ملی راه آهن چابهار- زاهدان، یک میلیون و 350 هزار قطعه تولید خواهد شد. همچنین این شرکت علاوه بر پروژه چابهار- زاهدان قراردادهای دیگری با سایر شرکت ها در دست اجرا دارد.

رضایی اذعان داشت: تمام مواد اولیه برای ساخت قطعات ریل داخلی است و از استان های مختلف تأمین می شود، لذا هیچ وابستگی خارجی در این صنعت وجود ندارد.

وی گفت: شرکت فنرسازی زر سایپا در راستای افزایش ظرفیت تولید فنرسازی زر سیستان (تولیدکننده قطعات ریلی)به صورت آزمایشی خط جدید تولید یوبولت را برای تأمین خودروساز در زر تهران فعال کرده  تا پس از گذر از مرحله آزمایش، خط تولید مذکور به زاهدان منتقل شود.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا احداث فنرسازی زر در سیستان (تولیدکننده فنرهای پابند ریل است) توجیه اقتصادی داشته است، اظهارداشت: تا قبل از نیمه اول سال ۹۸ این مجموعه زیان‌ده بود اما در نیمه دوم سال گذشته هزینه و سود برابر شد ولی اکنون این مجموعه به سوددهی کامل رسیده است، امیدواریم با افزایش سفارش های داخلی و خارجی فعالیت های خود را توسعه دهیم.

مدیرعامل گروه فنرسازی زر سایپا گفت: یکی از اقدام هایی که در گروه فنرسازی صورت گرفته همکاری با مجموعه های دانش بنیان است، خوشبختانه اقدامات به گونه ای است که می توان مدعی شد در آینده ای نزدیک در تمام حوزه های مربوط به ماشین آلات و تجهیزات تولید فنر به خودکفایی می رسیم.

وی با بیان اینکه هدف گروه فنرسازی زر سایپا بومی سازی قطعات، استفاده از توان مجموعه‌های دانش بنیان و بکارگیری افراد متخصص در این صنعت است، تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا در راستای ایجاد اشتغال، کمک به رونق مناطق کم برخوردار اقدام به سرمایه گذاری در زاهدان کرد.

گفتنی است، فنرسازی زر شامل سه کارخانه تولیدی در شهرهای تهران، گلپایگان و زاهدان است، کارخانه مرکزی و اصلی در تهران بوده و تولید انواع فنرهای تخت و پارابولیک را بر عهده دارد،  واحد صنعتی گلپایگان انواع میل موج گیر، تورشن بار و فنر لول را تولید می کند و در این میان کارخانه زر سیستان تولید کننده فنرهای پابند ریل است.

شرکت فنرسازی زر در سال ۱۳۴۲ به صورت شرکت سهامی خاص با ظرفیت تولید هزار تن انواع فنر تخت تأسیس شد، محصولات شرکت در ابتدای امر جهت برطرف کردن نیاز بازار قطعات یدکی کفایت می‏ کرد، اما با توجه به نیاز روزافزون بازار یدکی و کارخانجات تولیدکننده خودرو، در سال ۱۳۵۵ ظرفیت این کارخانه تولیدی سالانه به ۱۲ هزار تن رسید. از سوی دیگر این کارخانه که ۴۰ سال نوسازی نشده بود اکنون به روز شده است و توان تولیدی آن رو به ارتقاء است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =