نایب‌ رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان

هرچند این روزها محصول خودروسازان با اقبال خوبی برای خرید در بازار مواجه است و بیشتر به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای معرفی می‌شود تا خودرویی برای تردد در شهر و خارج از شهر؛ اما آن‌طور که فعالان این صنعت معتقدند هنوز محصولات خودروسازان باید باکیفیت بهتری عرضه شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،هرچند این روزها محصول خودروسازان با اقبال خوبی برای خرید در بازار مواجه است و بیشتر به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای معرفی می‌شود تا خودرویی برای تردد در شهر و خارج از شهر؛ اما آن‌طور که فعالان این صنعت معتقدند هنوز محصولات خودروسازان باید باکیفیت بهتری عرضه شود. ازهمین‌رو، توجه به تولید خودروهایی با کیفیت بالاتر باید در دستور کار مدیران هر دو خودروساز کشور قرار بگیرد. امیرحسین جلالی، نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن استان تهران نیز در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» بر افزایش کیفیت، ایجاد سبد محصول جدید، رسیدن به تراز ارزی مثبت به‌عنوان تنها راهکار صنعت خودرو برای برون‌رفت از مشکلات چند دهه اخیر و توسعه این صنعت تاکید دارد. 

 این روزها که بحث پیش‌فروش خودروها داغ است و شور و اشتیاقی بین مردم برای دستیابی به این کالا با اختلاف قیمت بالا در بازار دیده می‌شود، کیفیت خودروهای تولیدشده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برای پاسخ به این سوال فرض کنید مشتری واقعی این بازار به هزار زحمت 100‌میلیون‌تومان پول جمع کرده و خودرو داخلی خریداری کرده است؛ همین راننده بعد از فقط یک‌هزار کیلومتر رانندگی به‌دلیل سروصدای جدیدی که در خودرو خود می‌شنود، مجبور به مراجعه به نمایندگی خودروساز مربوطه می‌شود. وقوع چندباره چنین اتفاقی اعتماد مردم نسبت‌به خودرو داخلی را کاهش می‌دهد و قطعه‌سازان و خودروسازان در بین مردم بدنام می‌شوند. بنابراین نیاز است چاره‌ای برای کاهش وقوع چنین اتفاقاتی بیندیشیم؛ زیرا معتقدم با همین شرایط دشوار تولید هم باز می‌توان خودروهایی باکیفیت‌تر از امروز تولید کرد. 

 طی ماه‌های اخیر فعالان این صنایع برای تامین ساده‌ترین نیازهایشان از خارج کشور با چالش تامین ارز و ثبت‌سفارش مواجه بودند. با چنین شرایطی آیا سرمایه‌گذاری روی ارتقا کیفیت امکان‌پذیر است یا اول باید موانع را برطرف کرد؟
مقوله کیفیت چندوجهی است؛ بنابراین زمانی می‌توانیم تمرکزمان را بر ارتقای کیفیت بگذاریم که سازمان‌ها و ارکانی که با تولیدکنندگان سروکار دارند، به‌درستی به وظایف خود عمل کنند. درحال‌حاضر هم با همین شرایط تولید را ادامه می‌دهیم و شکایتی هم نداریم، فقط مدتی ممکن است خط تولید قطعه‌سازان به دلیل نرسیدن مواد اولیه موقف ‌شود. تمام این مشکلات نیز از گذشته روی صنعت خودرو سایه انداخته و امروز هم شیوع بیماری کرونا آن را تشدید کرده است. اما با تمام این شرایط بازهم معتقدم می‌توان کیفیت خودروها را چه به‌واسطه قطعه‌سازان و چه به‌واسطه خودروسازان بهتر از اکنون کرد. بنابراین این ارتقای کیفیت تنها با یک کار تیمی و گروهی امکان‌پذیر است و هیچ‌وقت با سرزنش و جریمه نمی‌شود کیفیت را اصلاح کرد، کما این‌که در روابط کاری با افراد هم نمی‌توان چنین کاری را انجام داد. این کار نیاز به تشویق دارد و باید کسی باشد که راهکار جدیدی پیش رو بگذارد. 

 مدیرعامل ایران‌خودرو اواخر سال گذشته گفته بود هر قطعه‌ساز که از سال99 به بعد قطعه بی‌کیفیت به خط بفرستد، باید هزینه خواب خط و ارسال قطعه بی‌کیفیت را بپردازد. آیا چنین گفته‌ای تاکنون به مرحله اجرایی رسیده است؟
نمی‌دانم این برنامه تا چه حد و با چه شدتی اجرایی شده است، چون به‌عنوان یک قطعه‌ساز تاکنون با چنین مشکلی مواجه نشدم. اما سختگیری‌ها درخصوص تامین و کیفیت قطعات با شروع کار آقای مقیمی در ایران‌خودرو و آقای سلیمانی در سایپا افزایش یافته است؛ هر دو مدیران خوبی هستند و فرهنگ و طرز فکر جدیدی را به صنعت خودرو آوردند. 
اما اکثر مسائل در خطوط خودروساز رقم می‌خورد و مدیران به خاطر چند لایه بودن اشراف کامل به وقایعی که رخ می‌دهد ندارند. ازهمین‌رو، مشکل‌یابی باید در جای دیگری اتفاق بیفتد. 

 برخی قطعه‌سازان وجود سورس‌های موازی را دلیلی بر کاهش کیفیت قطعات می‌دانند. نظر شما در این باره چیست و چقدر این موضوع بر روی کاهش یا افزایش کیفیت موثر است؟
تجربه نشان داده رقابت از اساس موضوعی خوبی است. بنابراین باید 20سورس موازی داشته باشیم. نمی‌توانیم در هیچ صنعتی برای خریدار تعیین و تکلیف کنیم که از چه کسی خرید کند و از چه کسی خرید نکند اما باید دید آیا خودروساز نیز همین طرز فکر را دارد و از هر قطعه‌سازی که تولیدات با کیفیت‌تری دارد، خرید می‌کند؟ وقتی فضای رقابتی وجود داشته باشد و  اگر بر اساس کیفیت خرید انجام شود، کیفیت هم روزبه‌روز افزایش می‌یابد، اما آیا خودروسازان هم همین فکر را می‌کنند؟ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =