خودروسازان

اعمال استانداردهای یورو 5 برای خودروهای داخلی به عاملی برای اختلاف میان خودروسازان و سازمان محیط‌زیست بدل شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اعمال استانداردهای یورو 5 برای خودروهای داخلی به عاملی برای اختلاف میان خودروسازان و سازمان محیط‌زیست بدل شده است. در تازه‌ترین رخداد؛ عیسی کلانتری، رئیس این سازمان از نامه دادستانی به سازمان محیط‌زیست خبر داده که مضمون آن به رسمیت شناختن مشکلات خودروسازان و درخواست برای مدارای سازمان محیط‌زیست با تداوم ساخت خودروهای یورو4 است. البته الزام تولید خودرو بر اساس استانداردهای یورو 5 باید از سال 1398 اجرایی می‌شد، اما با درخواست‌های مکرر تولیدکنندگان و با استناد به وضعیت عمومی اقتصاد کشور، اجرای آن دستکم تا پایان امسال به تعویق خواهد افتاد. افزون بر این، درخواست سازمان تاکسیرانی شهر تهران برای مستثنا شدن حدود 2هزار و 200 دستگاه تاکسی تولیدشده با استاندارد یورو 4 طی هفته‌های گذشته، نشان می‌دهد قانون هوای پاک به‌راحتی قربانی شده است.

  پادرمیانی دادستان کل کشور
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مورد گفت: «متاسفانه در مواردی محیط‌زیست قربانی سیاست‌های کلان می‌شود و ما بین بد و بدتر گیر کرده‎ایم.» کلانتری با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا در کشور دو مساله کیفیت سوخت و خودروهای داخلی برای مهم هستند، ادامه داد: «درحال‌حاضر وضعیت سوخت کشور نسبت‌به قبل بسیار بهتر شده است و تقریبا بیش‌از 75درصد بنزین کشور مطابق با استانداردهای یورو4 و حدود 15درصد آن براساس استاندارد یورو5 تولید می‌شود. حتی نمی‌توان گفت در سال‌های گذشته استاندارد سوخت، یورو3 بود زیرا متوسط آلایندگی گوگرد در بنزین بیش‌از 120PPM  و متوسط آن در گازوئیل بیشتر از 900PPM گزارش شده بود.» وی ادامه داد: «اکنون گوگرد موجود در بنزین و گازوئیل به زیر 50 و 150PPM رسیده و دولت به‌طور کلی برای بهبود کیفیت سوخت در کشور حدود 10میلیارددلار سرمایه‌گذاری کرده است.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست  با بیان اینکه پیش از این نیز گفته بودم نمی‌توانیم جلوی خودروسازها را بگیریم، تصریح کرد: «چند سال است پیگیر ارتقای استاندارد خودروها به یورو5 هستیم. اخیرا دادستان کل کشور نامه‌ای برای من فرستاد که به‌دلیل تحریم‌ها خودروسازان نتوانسته‌اند تکنولوژی‌ ارتقای استانداردها را وارد کنند، بنابراین مجوز دهیم با استاندارد یورو4 خودروها عرضه شوند.»
کلانتری با اشاره به اینکه شرایط دشواری داریم، گفت: «خودروسازان می‌گویند به‌دلیل تحریم‌ها امکان وارد کردن کاتالیست را ندارند. در این شرایط سازمان محیط‌زیست  یا باید خودروسازی را تعطیل کند یا مجوز دهد خودروها با استانداردهای قبلی تولید شوند. خودروسازان نمی‌توانند کاتالیست را در داخل تولید کنند چون به مواداولیه وارداتی نیاز دارند درنتیجه تولید  با دشواری مواجه می‌شود.»
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی بخشی از موضوعات مهم جامعه‌ است و باید به جامعه به‌طور کلی نگریسته شود، تصریح کرد: «اگر فقط صرفا محیط‌زیست  مهم باشد، می‌توانم کارخانه خودروسازی را تعطیل و تعداد زیادی را بیکار کنم. اولین مساله‌ اینکه اگر فکر می‌کردیم مستقل شویم، همه‌چیز خوب می‌شود، مسائل زیست‌محیطی است.» کلانتری در پایان با تاکید بر اینکه ما بر ارتقای استاندارد خودروها به یورو 5 ایستاده‌ایم، گفت: «امسال فقط حدود 1200 خودرو یورو4 که در سال گذشته تولید شده‌اند ولی به‌دست متقاضی نرسیده بودند، مجوز عرضه دادیم. اما مابقی خودروهایی که امسال تولید می‌شوند باید استانداردهای یورو 5 را دریافت کنند.»

  قانونی با استثناهای فراوان
تلاش خودروسازان برای به تعویق انداختن رعایت استاندارد یورو5 در تولیداتشان اما از مدت‌ها پیش آغاز شده است. بر اساس آیین‌نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک مقرر شده بود از ابتدای سال 98 تمام خودروهای داخلی با استاندارد یورو 5 تولید و روانه بازار شوند، اما اواخر بهمن‌ماه سال 97 الزام رعایت این قانون به خواست خودروسازان به سال 99 موکول شد. با این همه، در فروردین‌ماه دفتر نیرومحرکه و صنایع وزارت صمت بازهم تقاضای مهلت کرد و خواستار آن شد که رعایت این استانداردها به‌دلیل شرایط اقتصادی به پایان سال 99 موکول شود.در این میان، سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز چندی پیش تقاضا کرد حدود 2 هزار و200 دستگاه تاکسی تولیدشده با استاندارد یورو 4 از شمول قانون جدید خارج و شماره‌گذاری آنها انجام شود. این در حالی است که بر اساس شواهد، هر دو این تقاضا تاکنون با موافقت مواجه شده‌اند و به این ترتیب، محیط‌زیست  قربانی قانونی شد که بیش از قاعده، بر استثناها استوار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =