کد خبر: 229768
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
قطعات خودرو تولیدی سایپا آذربایجان

قیمت نهاده‌های تولید و مواداولیه به‌شدت افزایش یافته و نرخ دلار نیز به‌شکل چشمگیری رشد داشته است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که قیمت قطعات به‌طور میانگین تا ۵۵ درصد افزایش یابد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که قطعه‌سازان با مشکلات بسیاری برای تامین مواداولیه مواجه بودند و ثبت سفارش‌ها و ارز مورد نیاز آن‌ها تامین نمی‌شد، حالا با نوسانات ارزی طی چندهفته اخیر معضلات آن‌ها دوچندان شده است؛ تا جایی که هزینه‌های تولید افزایش یافته و احتمال افزایش قیمت قطعات خودرو نیز وجود دارد. دراین‌خصوص آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع‌همگن قطعه‌سازان ایران توضیح می‌دهد.

این روزها درکنار نوسانات ارزی، وضعیت قطعه‌سازان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قیمت نهاده‌های تولید و مواداولیه به‌شدت افزایش یافته و نرخ دلار نیز به‌شکل چشمگیری رشد داشته است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که قیمت قطعات به‌طور میانگین تا ۵۵ درصد افزایش یابد. 

 آیا شاهد این تغییرات در قراردادهای خودروسازان با قطعه‌سازان نیز خواهیم بود؟
هرچند روند اصلاح قیمت قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان آغاز شده، اما متاسفانه خودروسازان نیز به‌دلیل اینکه قیمت‌هایشان اصلاح نشده و محصولات به‌شکل دستوری قیمت‌گذاری می‌شود، نمی‌توانند به‌سرعت قیمت‌ها را تغییر دهند که این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای قطعه‌ساز ایجاد کرده است.

 با این تفاصیل قیمت‌گذاری دستوری مانع حرکت قطعه‌سازان روی ریل تولید است؟
بله؛ البته قربانی اصلی قیمت‌گذاری دستوری خودرو مردم هستند. اختلاف قیمت فاحشی که بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد شده است و سود مابه‌التفاوت فروش خودرو از کارخانه تا رسیدن آن به‌دست مشتری، تنها به‌جیب واسطه‌ها می‌رود؛ بنابراین مردم بزرگ‌ترین قربانی شیوه دستوری قیمت‌گذاری خودرو هستند و اگر این شیوه قیمت‌گذاری اصلاح شود، صرفه اقتصادی آن برای کل زنجیره تامین و خودروسازی است. دراین صورت تولید و عرضه افزایش پیدا خواهد کرد.

پیشنهادتان برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها از بازار خودرو چیست؟
چنانچه صرفه اقتصادی متوجه کل زنجیره‌تامین و تولید شود، به‌طور حتم قطعه‌سازان توان و انگیزه بیشتری برای تولید خواهند داشت و به‌تبع آن خودروسازان نیز تولیداتشان را افزایش می‌دهند؛ درنتیجه عرضه بیشتر و متناسب با تقاضا خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =