سایپا

گروه خودروسازی سایپا موفق شد با عبور از تیراژ تولیدی ۱۱۶هزار دستگاه خودرو تا پایان هفته گذشته، تیراژ تولیدی خود در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته را افزایش دهد و از آن عبور کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا موفق شد با عبور از تیراژ تولیدی ۱۱۶هزار دستگاه خودرو تا پایان هفته گذشته، تیراژ تولیدی خود در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته را افزایش دهد و از آن عبور کند. این افزایش تولید در مدت‌زمان سپری‌شده در سال جاری در حالی صورت گرفته است که اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی از نظر حضور و شیفت‌بندی پرسنل، اجرای برنامه‌های فنی و مهندسی در خطوط تولید و همچنین تامین قطعات مورد نیاز از داخل و خارج کشور به‌وجود آورده است. علاوه بر این، افزایش نرخ ارز و تشدید فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی انجام فرآیندهای انتقال مالی و عملکرد زنجیره تامین را با اختلال مواجه کرده است.

   حذف تولیدات مشترک با خودروسازان خارجی
۷هزار دستگاه خودرو از تولیدات سایپا در بهار سال ۹۸ مربوط به خودروهای تولید مشترک با خودروسازان خارجی بوده است که با تشدید محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، این تعداد خودرو نیز از سبد تولیدات سایپا خارج شدند. با وجود این محدودیت‌ها، گروه خودروسازی سایپا با همت و تلاش مدیران و کارکنان خود و نیز مدیریت فرآیندهای زنجیره تامین و خطوط تولید، موفق به تولید ۱۱۶هزار دستگاه خودرو در سه ماه و نیم گذشته شد.

   مقابله همزمان با تحریم و کرونا
در همین راستا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که صنعت خودرو کشور در طول این سال‌ها بعضاً راهبردهای صحیحی اتخاذ نکرده است، گفت: «از مجموع انتقادات زیادی که در خصوص صنعت خودرو مطرح می‌کنند، بخش‌های منطقی، مستدل و کارشناسی‌شده را پذیرفته و در مدت کوتاه حضورمان در گروه سایپا سعی کرده‌ایم به اصلاح ساختارها و ایجاد شفافیت در فرآیندها بپردازیم.» سیدجواد سلیمانی افزود: «صنعت خودرو ایران کل سال ۹۸ را با تحریم مواجه بود و حتی برخی از شرکت‌های چینی نیز به همکاری خود با شرکت‌های ایرانی خاتمه دادند. 
در کنار تحریم به‌عنوان یک مانع بلندمدت، در هفته‌های پایانی سال نیز شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های بیشتری را برای روند تولید ایجاد کرد، اما با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مضاعف موفق شدیم علاوه بر تداوم خنثی‌کردن اثر تحریم‌ها و نیز مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح شرکت برای حفظ سلامت کارکنان، خطوط تولید را فعال نگه داریم.» سلیمانی با بیان اینکه اگر تولید در شرایط تحریمی و کرونایی ادامه پیدا نمی‌کرد، التهابات اخیر بازار خودرو بسیار بیشتر می‌شد، افزود: «خودروسازی، اجرای یک فرآیند برنامه‌ریزی برای رساندن میلیون‌ها قطعه متفاوت و متنوع از صدها قطعه‌ساز داخلی و خارجی در یک زمان مشخص به خطوط تولید است که این امر در شرایط تحریم به‌شدت دشوار شده و امیدواریم مردم نیز این دشواری را درک کنند.»

   تلاش برای حل مشکل کمبود کاتالیست
مدیرعامل گروه سایپا ادامه داد: «برای هر خودرو چندهزار قطعه را از داخل و خارج کشور تامین کرده و آن را تولید کرده‌ایم، اما به دلیل کمبود کاتالیست در کشور، این خودروها امکان تکمیل و تجاری‌سازی ندارند.» 
سلیمانی با بیان این‌که گاهی برای تامین یک قطعه، آن را در چند کشور دنیا می‌گردانیم تا وارد کشور شود، افزود: «تنها چند تولیدکننده کاتالیست در کشور وجود دارد که با تمام توان برای تامین نیاز خطوط تولید خودروسازان تلاش می‌کنند، اما در ساخت این قطعه، نوعی مواد معدنی استفاده می‌شود که فقط در دو کشور آفریقای‌جنوبی و روسیه وجود دارد و در شرایط تحریم و کرونا واردات آن حتی با واسطه‌ شرکت‌های چینی نیز بسیار دشوار شده است.» 

   خداحافظی با پراید تا دو هفته دیگر
یکی از برنامه‌های سایپا که سرانجام پس از سال‌ها در دوره مدیریت فعلی عملی شد، بحث خروج پراید از خط تولید بود که در مورد مدل 132 در سال گذشته و درخصوص مدل 111 در سال جاری انجام شد و تولید مدل 131 آن نیز قرار است در پایان تیرماه برای همیشه متوقف شود. 
مدیرعامل سایپا در این باره گفت: «بحث خروج پراید از خط تولید مدت‌ها بود که مطرح می‌شد، اما ما پس از حضور در سایپا در یک سال گذشته آن را عملیاتی کردیم تا هم با پیگیری برنامه توسعه محصولات، خودروهایی با کیفیت و فناوری بالاتر تولید کنیم و هم خیال منتقدان را از مشکلات این خودرو قدیمی راحت کنیم.» وی به بحث قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: «مواد اولیه و نهاده‌های تولید خودرو مثل آهن، آلومینیوم، فولاد، مس و... براساس نرخ‌های جهانی و دلار آزاد و نیمایی محاسبه می‌شود و ما نیز ناچار به خرید آن‌ها هستیم. بنابراین وقتی که ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را مواد اولیه و قطعات تشکیل می‌دهد، طبیعی است که با افزایش قیمت این مواد، هزینه‌های تولید خودرو افزایش یابد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =