کد خبر: 229873
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
نسرین رضایی

دکتر نسرین رضائی ، پژوهشگر اقتصاد اجتماعی

خانواده برای پیشرفت در زندگی و تضمین آتیه و جهت دستیابی به رفاه اجتماعی و اقتصادی نیازمند پس انداز و سرمایه گذاری مطمئن است. پس انداز و سرمایه گذاری بهترین عوامل برای تنوع بخشی به منابع درآمدی هستند. در حقیقت پس انداز، سرمایه گذاری، توسعه کسب و کار و مواردی از این دست از جمله اولویت ها در جهت استفاده بهینه از فرصت های مالی و اقتصادی برای تامین امنیت اقتصادی و ارامش روانی است ، از این منظر  که پس انداز نقطه اتکای خانواده است، تقویت فرهنگ پس انداز در خانواده و ارتقای سواد مالی اعضای خانواده بسیار ضروری است.  

افزایش دانش و مهارت های اقتصادی خانواده با ارائه آموزش های لازم به فرزندان و ارتقای سطح عمومی دانش اقتصادی خانواده به منظور رشد درآمد  می تواند بستر مناسبی برای تصمیم گیری های صحیح اقتصادی فراهم آورد. ثروتمندترین افراد کسانی نیستند که درآمد بالا یا نقدینگی زیادی دارند ، بلکه آنهایی هستند که مدیریت مالی صحیح داشته و سرمایه گذاری مناسب انجام می دهند. یکی از منابع درآمد برای خانواده هایی که امکان و توان ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی و کسب درآمد از این نوع سرمایه گذاری را ندارند ، بازار سرمایه است. به این ترتیب که سرمایه یا پس انداز خانواده را در بازارهای مالی کشور سرمایه گذاری کنند تا با این سرمایه گذاری، فعالان حوزه های تولید بتوانند از سرمایه خانواده ها بهره مند شوند و واحد تولیدی جدیدی ایجاد یا تولیدشان را گسترش دهند. به این ترتیب سرمایه های راکد در مسیر تولید و پیشرفت ملی کشور قرار می گیرند. لذا افراد جامعه می بایست سرمایه های خود را به سمت بازار بورس روانه سازند. « بورس» یا « بهابازار» به بازاری اطلاق می‌شود که قیمت گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهاداردر آن انجام می‌پذیرد. هرچند کلمه بورس عموماً در معنی بورس اوراق بهادار به کار گرفته می‌شود. سرمایه گذاری در بورس یک مهارت و یک تکنیک است. به یاد داشته باشیم سرمایه گذاری و پس‌انداز ارتباطی به میزان درآمد ندارد و میزان آن یکی از عوامل نشان‌دهنده میزان توسعه یافتگی در جوامع است و  جوامع کمتر توسعه یافته نسبت به سایر جوامع پس‌انداز کم‌تری دارند.

از این حیث که سرمایه گذاری در بورس نوعی پس انداز محسوب می شود و  بهترین عامل برای تنوع بخشی به منابع درآمدی خانواده است ، می بایست با توجه به شاخص‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری  همه خانواده‌ها به سمت یادگیری مفاهیم اقتصادی گام بردارند. نتایج پژوهش های میدانی بیانگر این است که خانواده‌ها عموما" امکان سرمایه‌گذاری کوتاه ‌مدت را ندارند و سرمایه‌گذاری امن میان‌ مدت و بلند مدت برای آنها مناسب‌تر است. باید توجه داشت که پس‌انداز در کوتاه‌مدت  سود مورد انتظار را تامین نمی کند، در نحوه نگهداری مبلغ پس‌انداز باید به مسائل تورمی و ارزش پول توجه ویژه داشت و برای حفظ ارزش پس‌انداز و سرمایه گذاری در بورس از مشاوران خبره مالی راهنمایی گرفت. در این راستا به منظور پیشگیری از خواب سرمایه و ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه مازاد خانواده ، سرمایه‌گذاری در بورس و خرید اوراق بهادار بسیار با  اهمیت است و ریسک کمی دارد .

آگاهی و سواد مالی خانواده نقش بسزایی در یافتن محل امن سرمایه‌گذاری دارد. در حقیقت سواد مالی و اقتصادی منجر به فهم شرایط و افزایش بهره وری و خلاقیت در خانواده برای افزایش درآمد ، کاهش هزینه‌ها با مدیریت صحیح در خانواده خواهد شد و سبک زندگی جدیدی را برای فرد و جامعه رقم می‌زند. سواد مالی و اقتصادی همچنین در دستیابی به ثبات اقتصادی یک خانواده بسیار حائـز اهمیت است و افراد برای پس انداز و سرمایه گذاری مناسب باید مهارت ها، تکنیک ها و سواد مالی لازم  را به درستی فرا گیرند. لذا آموزش مفاهیم و مهارت‌های اقتصادی در خانواده و اجتماع باید مورد توجه قرار گیرد همچنین  خانواده‌ها باید سواد و اطلاعات اقتصادی فرزندانشان را نیز افزایش دهند . البته  بخشی از آموزش در زمینه سرمایه گذاری در بازار بورس از وظایف رسانه ها می باشد.

در اقتصاد جوامع توسعه یافته ، بورس محور نظام مالی محسوب می گردد و میان توسعه بازار سهام و رشد اقتصادی کشور، یک رابطه مستقیم وجود دارد. گسترش بازار بورس و اوراق بهادار در کشورهای در حال توسعه جلوی فرار سرمایه ها را می گیرد . فلسفه ایجاد و فعالیت بازار سرمایه ، انتقال سرمایه های مازاد و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی است که نیازمند نقدینگی هستند. با  روش سرمایه گذاری در امر تولید بر ثروت جامعه افزوده می شود.  البته در صورتی شاهد این رویداد خواهیم بود که فروشندگان سهام سرمایه های حاصله را صرف فعالیت های تولیدی کنند که نتیجه آن، وارد شدن سرمایه های جدید به اقتصاد کشور و بهبـود تـراز پرداخت ها و رابطه مبادله خواهد بود.همین طور از آنجا که کنترل تورم، یکی از نقش های مهم بورس است. فرهنگ سرمایه گذاری در بورس توسط احاد مردم ، باید در جامعه نهادینه شود ، چرا که این مهم متضمن امنیت و آرامش خانواده ها در آینده است و میزان سرمایه گذاری افراد در بورس ، یکی از عوامل نشان‌دهنده میزان توسعه یافتگی در جوامع است. بازار سرمایه نقش مهمی در مردمی کردن اقتصاد دارد و در صورت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری مردمی با اطلاع رسانی مناسب و ارتقاء سوادمالی خانواده ها درباره محل امن سرمایه‌گذاری و چشم‌انداز بازار بورس و سرمایه ، شاهد مدیریت صحیح اقتصادی در خانواده خواهیم بود.

همچنین  با توجه به این نکته که بازار سرمایه ، در شکل گیری اقتصاد عدالت بنیان  نقش  موثری دارد ، تنوع بخشی به منابع درآمدی خانواده ها از طریق انتقال پس انداز آحاد جامعه به بازار بورس و سرمایه ، سبب  رونق اقتصادی و امنیت و آرامش روانی خانواده می شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • shahin IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    4 0
    خانوم محترم ! لطفا با سرمایه مردم که آخرین امیدشونه بازی نکن. اینقدر سعی نکن با لفاظی مردم رو جذب بورس کنی. خودت بهتر میدونی مملکت رو هواس
  • دانشجوي روان شناسي سلامت IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    0 0
    با عرض سلام خدمت سردبير محترم سايت اخبار خودرو و خوانندگان محترم اين سايت نويسنده محترم به درستي در متن يادداشت شون اشاره كرده اند كه در اقتصاد جوامع توسعه یافته، بورس محور نظام مالی محسوب می گردد و میان توسعه بازار سهام و رشد اقتصادی کشور، یک رابطه مستقیم وجود دارد. در واقع نويسنده محترم از بعد روان شناسي و روان شناختي به كشورهاي موفقي كه در آنها بازار بورس و سرمایه ، سبب رونق اقتصادی و امنیت و آرامش روانی خانواده می شود ؛ اشاره نموده اند. لذا از نويسنده محترم به خاطر تاليف اين نوشتار تخصصي قدرداني مي نمايم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =