سايپا

تعهدات معوق گروه خودروسازی سایپا در پایان روز بیستم تیرماه 99 به حدود 76هزار دستگاه رسید که نسبت به تعهدات معوق ثبت‌شده در همین روز از سال 98 بیش از 73 درصد کاهش داشته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تعهدات معوق گروه خودروسازی سایپا در پایان روز بیستم تیرماه 99 به حدود 76هزار دستگاه رسید که نسبت به تعهدات معوق ثبت‌شده در همین روز از سال 98 بیش از 73 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که تعهدات معوق خودروسازان کشور ناشی از اعمال دور تازه تحریم‌ها و کاهش تولید در زمستان 97 به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده بود، اما گروه خودروسازی سایپا موفق شده است در یک سال گذشته، علاوه بر عرضه خودرو و نقش‌آفرینی در کاهش التهاب بازار، بیش از 216هزار تعهد معوق را کاهش داده و این تعهدات را به زیر یک‌صدهزار دستگاه برساند.

   کاهش تعهدات به یک‌چهارم قبل
براساس این گزارش، تعهدات معوق گروه خودروسازی سایپا در بیستم تیرماه سال 98 بیش از 292هزار دستگاه انواع خودرو بوده که این عدد در بیستم تیرماه 99 به حدود 76هزار دستگاه خودرو کاهش پیدا کرده است. تعداد قابل توجهی از تعهدات معوق گروه خودروسازی سایپا به‌دلیل خودروهای تولید مشترک با شرکای خارجی بوده که امکان تولید آن‌ها پس از اعمال دوباره تحریم‌ها وجود نداشت، اما گروه خودروسازی سایپا با ارائه طرح‌های متنوع تبدیل، نسبت به جایگزینی تولیدات داخلی با این خودروهای تحریمی اقدام کرده است.
   صفر شدن تعهدات 18 محصول تا پایان شهریورماه
قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش نیز چندی پیش از صفر شدن تعهدات 18 محصول این گروه خودروسازی تا پایان شهریورماه امسال خبر داد. مجید باقری گفت: «با وجود مشکلاتی مانند تعهدات برجامانده از طرح اتوخدمت و همچنین بدعهدی شرکای خارجی، خوشبختانه بسیاری از این تعهدات را پشت سر گذاشته‌ایم، به شکلی که تعداد تعهدات معوق ۱۸ محصول سایپا تا پایان شهریورماه امسال به صفر خواهدرسید.»

   تخصیص تولیدات فصل بهار به تعهدات معوق
گروه خودروسازی سایپا در گذشته برای تولید محصولات خود بیشترین وابستگی را به شرکای خارجی داشت، به‌گونه‌ای که بیش از 100هزار دستگاه خودرو مشترک با شرکت‌های چینی و فرانسوی تولید می‌کرد، اما در سال ۹۸ و با اجرای پویش ملی بومی‌سازی قطعات، این وابستگی را به صفر رساند و موفق شد کاهش تولید خودروهای مشترک را با محصولات داخلی جبران کند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این باره می‌گوید: «سایپا در سال گذشته با اجرای پویش ملی ساخت بومی‌سازی قطعات خودرو، موفق شد ضمن تعمیق ساخت داخل محصولات، به‌عنوان خودروساز اول کشور پرچمدار رونق تولید باشد و در سال تحریمی ۹۸ تیراژ تولید سال غیرتحریمی ۹۷ را تکرار کند.» سیدجواد سلیمانی می‌افزاید: «سایپا با تکیه بر تیراژ تولید بیش از ۴۱۴هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ این فرصت را پیدا کرد تا تعداد تعهدات معوق خود را به‌شدت کاهش دهد. از سوی دیگر در برنامه‌ریزی‌های پیش‌فروش برای سال ۹۹ کمترین تعهد ممکن را ایجاد کردیم تا بتوانیم بیشتر محصولات تولید فصل بهار را به کاهش تعهدات معوق اختصاص بدهیم.»

   رکوردداری تولید خودرو کشور در خردادماه
بررسی آمار تولید خودرو در خردادماه ۹۹ نشان می‌دهد خودروسازان کشور آخرین ماه بهار را با افزایش تولید سپری کرده‌اند و در این میان، گروه خودروسازی سایپا بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد در خردادماه گذشته، ۹۰هزار و ۳۰۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که از این تعداد، ۴۳هزار و ۲۵۲ دستگاه توسط گروه خودروسازی سایپا و ۴۲ هزار و ۸۰۷ دستگاه نیز توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است. سایر خودروسازان فعال در کشور نیز در این ماه ۴هزار و ۲۴۷ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. افزایش تولید در خودروسازی‌های کشور در حالی محقق شده است که مقایسه آن با مدت زمان مشابه سال قبل (خرداد ۹۸) حکایت از رشد ۳۱ درصدی تولید دارد. این میزان رشد تولید، زمانی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در زنجیره تامین و خطوط تولید صنایع کشور در نظر گرفته شود. علاوه بر این، بررسی آماری سهم بازار خودروسازان براساس تولید در خردادماه نیز نشان می‌دهد گروه خودروسازی سایپا با فاصله اندک نسبت به ایران‌خودرو سهم بیشتری از بازار کشور را به دست آورده است. سهم سایپا از بازار خودرو کشور در پایان خردادماه ۴۷.۹ درصد و سهم ایران‌خودرو ۴۷.۴ درصد اعلام شده است. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کرده‌ایم، نکته قابل توجه دیگر این است که ۷هزار دستگاه خودرو از تولیدات سایپا در بهار سال ۹۸ مربوط به خودروهای تولید مشترک با خودروسازان خارجی بوده است که با تشدید محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، این تعداد خودرو نیز از سبد تولیدات سایپا خارج شدند. با وجود این محدودیت‌ها، گروه خودروسازی سایپا با همت و تلاش مدیران و کارکنان خود و نیز مدیریت فرآیندهای زنجیره تامین و خطوط تولید، موفق به تولید ۱۱۶هزار دستگاه خودرو در سه ماه و نیم گذشته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =