خودروهای تجاری

با تاثیرپذیری بازارهای بزرگ و کوچک از همه‌گیری کرونا، سال جاری میلادی با افت تقاضا و تولید در خودروسازان تجاری آغاز شد.

 به گزارش «اخبار خودرو»،با تاثیرپذیری بازارهای بزرگ و کوچک از همه‌گیری کرونا، سال جاری میلادی با افت تقاضا و تولید در خودروسازان تجاری آغاز شد. هرچند با کاهش محدودیت‌های ناشی از انتشار کرونا، انتظار می‌رفت شرایط به پیش از این شیوع این ویروس برگردد، اما هنوز تمام بازارها با مشکلات خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در همین راستا، بازارهای اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری شاهد روند نزولی تقاضا در بازار خودروهای تجاری بوده‌اند و تنها در ششمین ماه از این سال، تقاضا در خودروهای تجاری کمی روند افزایشی به خود گرفته است. براساس آمارهای اعلام‌شده؛ تقاضای خودروهای تجاری در نیمه نخست سال جاری تنها رشد 5.8 درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده که این میزان برای بازار خودروهای سبک به 3.8 درصد می‌رسد.

    بررسی تقاضای خودروهای تجاری در اروپا
به‌طور کلی بازار خودروهای تجاری اتحادیه اروپا از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ششمین ماه رشد 5.8 درصدی را به ثبت رسانده است. 
در نیمه نخست سال 2020، بازار خودروهای تجاری در این کشورها تقاضای یک‌میلیون و 358هزار و 271 خودرو را ثبت کرده است؛ آلمان رشد 13.9 درصدی را در مقایسه با سال پیش از آن در این بخش تجربه کرده و کشورهای انگلستان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند و به ترتیب 10.2، 6.9، 4.8 و 2.6 درصد رشد تقاضا نسبت به سال پیش از آن داشته‌اند. 
ثبت تقاضا برای خودروهای تجاری سبک از جمله ون‌ها نیز در نیمه نخست سال 2020 رشد 3.8 درصدی را تجربه کرده که پنج بازار بزرگ این اتحادیه شامل آلمان، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا به ترتیب سهم 11.7درصدی، 8.7 درصدی، 5.9 درصدی، 5.6 درصدی و 2.3 درصدی داشته‌اند.

    کاهش 69 درصدی تقاضا برای ون‌ها در آوریل
در نخستین ماه از سه ماه دوم میلادی، ثبت خودروهای تجاری در اتحادیه اروپا با کاهش 67 درصدی مواجه شد. در نتیجه همه‌گیری کرونا، بازار 27 کشور اتحادیه اروپا کوچک‌تر شد که در همین راستا اسپانیا، ایتالیا و فرانسه به ترتیب 87.5 درصد، 85.5 درصد و 82.4 درصد کاهش ثبت در خودروهای تجاری را شاهد بوده‌اند و عنوان بیشترین کاهش در این بــــازار را به خود اختصاص داده‌اند. 
نتایج اعلام‌شده برای آوریل نشان‌دهنده سیر نزولی تقاضا برای خودروهای تجاری سبک در بازار اروپا است. تقاضا برای ون‌ها تا 69.6 درصد کاهش پیدا کرده و به 46هزار و 264 دستگاه رسیده است. 
این رقم حتی از یک‌سوم آمار مشابه در سال 2019 نیز کمتر است. کاهش دورقمی این خودروها در آوریل رکورد افت تقاضا را در بازارهای اروپا شکسته است و بر این اساس اسپانیا و ایتالیا با 91 و 89.9 درصد بیشترین کاهش را در این بخش داشته‌اند.  

    44 درصد کاهش تقاضا برای خودروهای تجاری در می
در ماه می نیز ثبت تقاضا برای خودروهای تجاری در بازارهای اتحادیه اروپا به طور کلی تا 44.4 درصد کاهش یافته است. هرچند این کاهش نســــــــــبت به ماه پیش از آن یعنی آوریل رقم کمتری را نشـــــــــان می‌دهد اما همچنان کووید-19 بر این بازار تــــــــاثیر می‌گذارد. تقاضا در تمام بخش‌های وسایل نقلیه تجاری سقوط کرد و نگاهی به چهار بازار بزرگ اروپا نشان از آن دارد که اسپانیا با کاهش 59 درصدی و آلمان با کاهش 47.9 درصد تقاضای خودروهای تجاری، شاهد بیشترین افت در این بخش بوده‌اند. 
بعد از این دو کشور، ایتالیا با کاهش 36.5 درصد و فرانسه با کاهش 35 درصدی تقاضا در بازار تجاری‌های خود روبه‌رو بوده است. در ماه می تقاضای ون در بازار 41.3 درصد کاهش یافت و به 92 هزار و 604 دستگاه در این کشورها رسید. مقایسه این ارقام با ماه پیش از آن، بهبود نسبی تقاضا در این بازار را نشان می‌دهد. اسپانیا، ایتالیا و فرانسه گرچه کاهش 58.7 درصدی، 35.3 درصدی و 32.9 درصدی را در بخش ون‌ها شاهد بوده‌اند، اما نسبت به ماه پیش از آن شرایط بهتری داشته‌اند. 
از سوی دیگر آلمان بیشترین کاهش را در خصوص تقاضای ون‌ها داشته و در این بخش رقم 45.5 درصدی را در ماه می به ثبت رسانده است.
    رشد 2.8 درصدی تقاضا؛ مرهون صعود تقاضای اتوبوس و کامیون
تقاضای خودروهای تجاری اما در ششمین ماه از سال جاری میلادی در بازارهای اروپا برخلاف دو ماه پیش از آن روند صعودی به خود گرفته و رشد 2.8 درصدی را به ثبت رسانده است. کامیون‌ها و اتوبوس‌ها بیشترین تاثیر را بر روند صعودی این بازار داشته‌اند، درحالی‌که ون‌ها رشد کندتری را در مقایسه با سایر بخش‌ها تجربه می‌کنند. به استثنای اسپانیا که کاهش 0.7 درصدی تقاضای خودروهای تجاری را در ژوئن داشته، اما انگلیس رشد 18.5 درصدی و آلمان رشد 10.5 درصدی را به ثبت رسانده است. در همین راستا، تقاضا برای ون‌ها در بازارهای اتحادیه اروپا، نسبت به ماه مشابه سال پیش از آن تنها 5 درصد کاهش داشته است. تقاضا برای خودروهای تجاری سبک در آلمان با 1.4 کاهش همراه بوده و بازار اسپانیا نیز تنها 4.4 درصد کاهش را در این سگمنت مشاهده کرده است. از سوی دیگر تقاضای این خودروها در بازار انگلیس مثبت بوده و رشد 13.5 درصدی را ثبت کرده است. همچنین دو بازار ایتالیا و فرانسه نیز شاهد صعود تقاضا بوده و به ترتیب رشد 3 و 0.4درصدی را رقم زده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =