کد خبر: 230026
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
بازار خودرو

اخذ مالیات از خریداران خودرو زمانی محقق می‌شود که در مرحله نقل‌وانتقال، سند اخذ شود. اگر به مالکیت افرادی که هنوز خودرو در اختیار دارند، ورود کنیم در مرحله نخست تفکیک کالای مصرفی از احتکاری کار دشواری است.

  به گزارش «اخبار خودرو»،سیاوش غیبی‌پور، کارشناس امور مالیاتی با اشاره به مصوبه اخذ مالیات از خریداران خودرو گفت: «اخذ مالیات از خریداران خودرو زمانی محقق می‌شود که در مرحله نقل‌وانتقال، سند اخذ شود. اگر به مالکیت افرادی که هنوز خودرو در اختیار دارند، ورود کنیم در مرحله نخست تفکیک کالای مصرفی از احتکاری کار دشواری است. حتی اگر کیلومترکارکرد هم مبنای اخذ مالیات قرار بگیرد باز هم راه‌هایی برای دور زدن قانون وجود دارد.» وی افزود: «نامه وزیر اقتصاد به سران قوا مبنی‌بر اخذ مالیات از خریداران خودرو در حالی است که اگر مشخص شود شخصی در سال بیش‌از دو خودرو معامله کرده، بابت این قراردادها می‌توان با تکیه بر مالیات شغلی نسبت به ایجاد پرونده اقدام کرد که نمونه آن واردات خودرو است. درحال‌حاضر پرونده‌هایی درخصوص واردات خودرو وجود دارد که درازای واردات 5‌خودرو، مالیات آن‌ها پرداخت شده اما درواقع باید فردی که به خریدوفروش اشتغال دارد نسبت‌به پرداخت مالیات شغلی اقدام کند.» این کارشناس امور مالیاتی ادامه داد: «اگر در این میان کسی شناخته نشود، می‌توان با تکیه بر آمار معاملات یک‌ساله این فرد از طریق ثبت و محل سکونت، نسبت به ایجاد پرونده شغلی اقدام کرد که بر این اساس ملزم به پرداخت مالیات خواهد شد.»
غیبی با تاکید بر این که این بخشنامه اثر روانی و تعدیلی بر بازار خواهد داشت، اظهار کرد: «البته تاثیر این اقدام در بخش مالیاتی به این زودی‌ها محقق نخواهد شد.  زیرا هر قانونی که امسال پیش‌بینی و ابلاغ شود، اثر مالیاتی آن در سال‌های بعد ظاهر خواهد شد و زمان تصویب، تنها می‌تواند پایه‌های قانونی آن را محکم کند.» این کارشناس مالیاتی در پاسخ به اثر کاهشی یا افزایشی این تصمیم بر التهاب قیمت ها نیز افزود: «در شرایط التهابی، در بازارهایی همچون ارز، سکه، خودرو و مسکن دستورالعمل‌هایی با هدف دلسوزی مطرح می‌شود اما میزان کارایی این دستورالعمل‌ها به شرایط اقتصادی بازمی‌گردد. وقتی کاهش ارزش پول ملی رخ داده، اثر تورمی فعلی بیش‌از اثر بخشنامه‌ای است اما در شرایط عادی این بخشنامه‌ها می‌توانند اجرایی شوند و اثرات مثبتی هم داشته باشند.» وی با تاکید بر این که این بخشنامه با وجود قابلیت اجرایی، اثر مالیاتی چندانی نخواهد داشت، افزود: «ازآن‌جا که خریدوفروش‌ها براساس کد ملی انجام می‌شود و اگر کدملی که معامله با آن انجام شده، استیجاری باشد جریمه‌ای برای آن تعیین خواهد شد، بنابراین به‌راحتی قابلیت دسترسی خواهد داشت .»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =