باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بهره می‌گیرد، برای عیب‌یابی باید پارامترهای بسیاری مورد بررسی قرار گیرد.

 موتورسیکلت 250 سی‌سی مدل 97 دارم که بیش از یک‌هفته است به‌سختی استارت می‌خورد و روشن می‌شود و درزمان شتاب‌گیری نیز چنین‌مشکلی وجود دارد. این درحالی‌است که موتور در دورهای پایین مشکلی ندارد. علاوه‌بر این چراغ‌چک به‌صورت ناپیوسته پنج‌مرتبه روشن و خاموش می‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بهره می‌گیرد، برای عیب‌یابی باید پارامترهای بسیاری مورد بررسی قرار گیرد. اما دراینجا به‌پنج مورد عمده اشاره می‌کنیم: 
1- سیستم سوخت‌رسانی به‌عنوان نخستین‌مورد باید بررسی شود. زیرا این سیستم در موتورهای بنزینی و دیزلی اهمیت ویژه‌ای دارد و بروز هرگونه اشکال در این سیستم به‌کاهش قدرت و همچنین اختلال در روند کاری موتور منتهی خواهد شد و دراین‌راستا ممکن است مسیر بنزین مسدود شده یا انژکتور دچار مشکل شده باشد. 
در این حالت ضمن بررسی و اطمینان از باز بودن مسیر سوخت، درصورت نیاز برای رفع مشکل صافی مورد نظر را تعویض کنید. دربرخی موارد با تعویض صافی نیز مشکل پابرجاست که دراین‌صورت برای رفع مشکل توصیه می‌شود انژکتور موتور باز شده و شســــــت‌وشو داده شود.
2- پس از بررسی سیستم سوخت‌رسانی باید مهم‌ترین بخش یک موتور بنزینی که همان سیستم جرقه‌زنی است، بررسی شود. زیرا درچنین‌شرایطی احتمال دارد روی شمع موتور دوده جمع شده باشد، یا اینکه بخش سرامیکی آن که همان چینی شمع است شکسته باشد. بنابراین ضمن بررسی وضعیت شمع درصورت سالم بودن آن، تمیزش کنید و درغیر این‌صـــــورت آن را تعویض کنید. 
3- اگر با تعویض شمع مشکل برطرف نشد، درچنین حالتی باید کوئل یا اتصالات آن چک شود. چراکه ممکن است این قطعه معیوب شده باشد و دراین‌صورت برای رفع مشکل باید تعویض شود. اما گاهی با تعویض کوئل نیز همچنان مشکل وجود دارد. بر این اساس توصیه می‌شود وایر شمع نیز تعویض شود.
4- اغلب این مشکل به‌دلیل عدم‌آب‌بندی صحیح سیلندر رخ می‌دهد. به‌عبارت دیگر هوا-رینگ‌های کمپرسی پیستون نمی‌تواند آب‌بندی لازم را  انجام دهد و چنین مشکلی ایجاد می‌شود. دراین صورت باید کمپرس موتور اندازه‌گیری شود و درصورتی که از حد استاندارد پایین‌تر باشد، باید قطعات داخلی موتور تعویض شود. منظور از قطعات داخلی رینگ‌های پیستون است. 
5- درآخر اینکه قطعه‌ای الکترونیکی درسیستم جرقه‌زنی با عنوان پیکاپ که جزو مهم‌ترین‌هاست، باید بررسی شود. 
چراکه اگر فاصله ‌پیکاپ با فلایویل از حالت استاندارد خارج شده باشد یا اینکه این قطعه به‌درستی عمل نکند چنین‌مشکلی را ایجاد می‌کـــند که در این صورت برای رفع مشکل باید این قطــــــعه الکترونیکی تعویض شود. 
درپاسخ به‌بخش آخر سوال شما باید گفت روشن شدن چراغ‌چک آن هم به‌صورت پنج‌مرتبه و متناوب، تنها ناشی از بروز اشکال در سنسور دریچه‌گاز است. همچنین دربرخی مواقع سوکت این سنسور با مشکل مواجه می‌شود که ضمن بررسی و درصورت سالم بودن سوکت، باید سنسور دریچه‌گاز تعویض شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =