در پاسخ به‌سوال شما ابتدا باید گفت درخودروهای انژکتوری اگر چراغ‌چک بعد از استارت و روشن شدن موتور به‌صورت چشمک‌زن و ناپیوسته روشن و خاموش شود، دو دلیل عمده خواهد داشت.

 خودرو پژو 206 تیپ 5 مدل 92 دارم و چندروزی است چراغ‌چک به‌صورت چشمک‌زن در پشت آمپر روشن و خاموش می‌شود و همچنین اگر به‌خودرو گاز دهم، خاموش می‌شود. علاوه‌بر این حدود سه‌ماه است در زمان استفاده از نور بالا، چراغ خودرو روشن باقی می‌ماند و دیگر خاموش نمی‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در پاسخ به‌سوال شما ابتدا باید گفت درخودروهای انژکتوری اگر چراغ‌چک بعد از استارت و روشن شدن موتور به‌صورت چشمک‌زن و ناپیوسته روشن و خاموش شود، دو دلیل عمده خواهد داشت. نخست‌اینکه ممکن است انژکتورهای موتور معیوب شده باشد یا به‌دلیل کارکرد بالای خودرو و اتمام عمر مفید این قطعات الکترومکانیکی، انژکتور به‌اصطلاح گرفته باشد. زیرا از آنجا که انژکتور وظیفه پاشش سوخت را دارد و سوخت بنزین نیز همراه با رسوبات است، این رسوبات و جرم‌های داخل سوخت پس از مدتی روزنه‌های بسیار کوچک انژکتور را مسدود کرده و منجربه‌عدم سوخت‌رسانی کافی یا حتی کاهش فشار مناسب برای پاشش سوخت می‌شود. 
در این حالت باید انژکتورها توسط مکانیک بررسی شود و درصورت نیاز شست‌وشو داده شود. اما اگر به‌رغم شست‌وشو مشکل برطرف نشد، باید انژکتورها را نیز تعویض کرد. اما روشن شدن چراغ‌چک آن هم به‌صورت ناپیوسته می‌تواند ناشی از اختلال در روند کاری سیستم جرقه‌زنی موتور نیز باشد و باتوجه به‌اینکه پیشرانه خودرو شما تی‌یو 5 است و دارای کویل کتابی است، بنابراین امکان دارد وایرهای کویل باتوجه به‌کارکرد زیاد یا حتی عدم‌نگهداری صحیح از خودرو، به‌اصطلاح دچار اتصالی کوتاه شده باشد که به‌این ترتیب قدرت جرقه‌زنی شمع کاهش می‌یابد و سبب روشن شدن چراغ‌چک به‌صورت ناپیوسته می‌شود. اما درنظر داشته باشید باتوجه به‌اینکه یکی از ضعف‌های مهم در موتور تی‌یو 5 که پس از مدتی کارکرد بروز می‌کند، خرابی واشر قالپاق سوپاپ است و درصورتی که این قطعه معیوب شده باشد، توان آب‌بندی را از دست می‌دهد و روغن موجود درناحیه فوقانی موتور یا همان سرسیلندر روی کویل نشت می‌کند و منجربه‌سولفاته شدن کویل می‌شود که دراین حالت باید واشر قالپاق سوپاپ و درصورت نیاز کویل کتابی تعویض شود. باتوجه به‌اینکه موتور تی‌یو 5 دارای پتانسیومتر برای دریچه‌گاز است، درصورت خرابی این قطعه الکترونیکی روند کاری دریچه‌گاز و دور آرام از حالت طبیعی خارج شده و منجربه خاموش شدن خودرو هنگام گاز دادن می‌شود. در این حالت با اتصال دستگاه عیب‌یاب به ECU موتور، این اشکال نمایان خواهد شد که پس از پاک کردن این خطا در حافظه ECU و تعویض این قطعه مشکل برطرف می‌شود. اما در نظر داشته باشید گاهی با تعویض پتانسیومتر دریچه‌گاز نیز مشکل رفع نمی‌شود و باید درچنین شرایطی پمپ‌بنزین بررسی شود. زیرا ممکن است فشار سوخت ارسالی به‌سیلندرها کاهش یافته باشد و سبب چنین‌مشکلی ‌شود. بنابراین برای رفع مشکل باید این قطعه الکترومکانیکی نیز تعویض شود. اما درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت یکی از ضعف‌های سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی در خودروهایی مانند پژو 206، همین اختلال در روند کاری رله‌های بخش تحتانی واحد BSM است. این بخش الکترونیکی دارای چندین‌ فیوز و سوکت‌های مربوطه برای توزیع برق میان مصرف‌کننده‌های الکتریکی است و هرگونه اشکال در آن می‌تواند به‌ثابت روشن ماندن مصرف‌کننده الکتریکی چون چراغ خودرو منتهی شود. بهترین روش عیب‌یابی درچنین حالتی بررسی رله پایینی است که در زیر دومین سوکت 16 پایه BSM قرار دارد. چراکه افزایش دمای کاری این قطعه باتوجه به‌جریان الکتریکی بالا، منجربه ‌ثابت باقی ماندن نوربالای خودرو می‌شود که برای رفع مشکل باید این رله تعویض شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =