نبود قدرت مناسب برای روشن شدن و راه‌اندازی موتور آن هم در زمان استارت و تولید صدای خاص حین استفاده از آن می‌تواند یکی از دلایل بارز ضعیف بودن باتری موتورسیکلت شما باشد.

موتورسیکلت 125 سی‌سی مدل 87 دارم که دارای استارت است و اخیرا هنگام استارت زدن صدای تیک‌، تیک‌مانندی به‌گوش می‌رسد و در بسیاری از مواقع قدرت لازم برای روشن شدن موتور وجود ندارد. اما پس از روشن شدن موتور، صدای جیر، جیرمانندی از ناحیه پیشرانه و درنهایت صدای نامتعارفی از سمت راست موتور به‌گوش می‌رسد و از طرفی بیش‌تر از یک هفته است هنگام رها کردن گاز، صدای عجیبی به‌گوش می‌رسد و در برخی مواقع حین حرکت زنجیر موتورسیکلتم صدا می‌دهد. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،نبود قدرت مناسب برای روشن شدن و راه‌اندازی موتور آن هم در زمان استارت و تولید صدای خاص حین استفاده از آن می‌تواند یکی از دلایل بارز ضعیف بودن باتری موتورسیکلت شما باشد. به‌بیان دیگر در این حالت باید باتری باز شود و زیر دستگاه شارژ قرار گیرد و به‌اصطلاح شارژ شود تا توان و قدرت لازم را برای روشن کردن موتور در زمان استارت داشته باشد. 
البته اگر باتری پیش از این شارژ شده است، برای رفع مشکل باید آن را تعویض کنید. اما تولید صدای نامتعارف از ناحیه پیشرانه موتورسیکلت آن هم هنگام روشــــــن شدن آن، به‌تنظیم نبودن قطعات دوار پیـــــشرانه مربوط می‌شود. 
درواقع تولید چنین صدایی نشانگر تنظیم نبودن سوپاپ‌های موتور است و هنگامی که این قطعات از حالت استاندارد خارج و لقی میان قطعات دوار بیشتر شود، چنین اشکالی را ایجاد می‌کند. برای رفع چنین مشکلی باید سوپاپ‌های موتور فیلرگیری و میزان لقی نیز تنـــظیم شود. 
از سوی دیگر تولید صدا از سمت راست موتورسیکلت، یکی از دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ آن است. باتوجه به‌ماهیت بلبرینگ، یکی از نشانه‌های خرابی این قطعه تولید صداست. 
درچنین‌حالتی باید ضمن بررسی بلبرینگ درسمت راست موتور، درصورت نیاز برای رفع مشکل این قطعه مکانیکی را تعویض کرد. اما درپاسخ به‌اینکه پس از رها کردن گاز صدای عجیبی تولید می‌شود، باید گفت باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری است، این مشکل ناشی از تنظیم نبودن این سیستم است. 
به‌بیان دیگر این مشکل به‌دلیل تنظیم نبودن پیچ هوای کاربراتور است. درچنین حالتی برای رفع مشکل و ورود هوای کافی به‌سیلندر باید این پیچ در حالت استاندارد قرار گیرد. اما تولید صدا از سوی قطعه متحرک سیستم انتقال قدرت یعنی زنجیر، می‌تواند چهار دلیل عمده داشته باشد. 
1- با توجه به‌اینکه هرقطعه‌ مکانیکی دارای عمر مفید مشخصی است، اگر زنجیر موتورسیکلت شما بیش از حد استاندارد کار کرده باشد، معیوب شده و به‌درستی نیرو و قدرت را منتقل نمی‌کند و منجربه‌تولید صدا می‌شود که در این صورت باید تعویض شود. 
2- اگر زنجیر موتورسیکلت شما به‌اصطلاح خشک کار کند، با در نظر گرفتن حرکت این قطعه و انتقال نیرو درصورتی که سیال روانکاری برای کاهش اصطکاک اندک باشد، صدای نامتعارفی تولید می‌شود. بنابراین برای رفع مشکل باید زنجیر روغنکاری شود.
 3- عدم‌تنظیم زنجیر، همچون سفت بودن یا شُل بودن آن می‌تواند به‌تولید صدا منتهی شود و برای رفع مشکل باید این قطعه تنظیم شود. 
4- اگر زنجیر در زمان کارکرد با پدیده کشیدگی مواجه شود، به‌دلیل خارج شدن فرم آن از حالت استاندارد صدای نامتعارفی تولید می‌کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =