خودروسازان

یکی از مواد اولیه در تولید خودرو، مواد پلیمری و شیمیایی هستند که با داشتن سهم ۶ درصدی از کل پکیج مواد و قطعات، ۷.۴ درصد بر قیمت یک محصول تاثیر می‌گذارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا در هفته اخیر اعلام کرد: «بررسی قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو نشان می‌دهد این شاخص بر اثر تغییرات قیمت ارز و نهاده‌ها، بیش از ۱۲۷ درصد افزایش داشته است.» سهیل نوردرخشان اظهار داشت: «میانگین رشد نهاده‌های تولید از بهمن ۹۷ تا پایان تیر ۹۹ نشان می‌دهد در ۱۸ ماه گذشته شاهد افزایش ۱۲۷.۲درصدی در این شاخص‌ها بوده‌ایم.» همزمان با این سخنان مجوز افزایش 17 تا 23 درصدی محصولات خودروسازان داخلی از سوی شورای رقابت و پیرو قرار بازنگری سه‌ماهه هزینه‌های تولید اعلام شد که به نظر می‌رسید آن‌چه از سوی مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا اعلام شد، پیش از این در اختیار شورای رقابت نیز قرار گرفته بود، اما این شورا با بررسی مستندات خودروسازان درنهایت باز هم با همان افزایش حداقلی قیمت مبتنی بر اعلام نرخ تورم کلی و تورم بخشی از سوی بانک مرکزی موافقت کرده است.

   رشد ۴۴ درصدی قیمت مواد پلیمری و شیمیایی
نوردرخشان در تشریح جزئیات افزایش نرخ نهاده‌های تولید گفته است: «یکی از مواد اولیه در تولید خودرو، مواد پلیمری و شیمیایی هستند که با داشتن سهم ۶ درصدی از کل پکیج مواد و قطعات، ۷.۴ درصد بر قیمت یک محصول تاثیر می‌گذارند.» به گفته وی، این مواد در دی‌ماه سال ۹۷ به ازای هر کیلوگرم ۱۰هزار و ۸۰۰ تومان تهیه می‌شده، اما در تیرماه ۹۹ با رشد ۴۴ درصدی به ۱۵هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

   رشد ۲۰۲ درصدی قیمت تایر
بنا بر اعلام مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا، در اصول حسابداری صنعت خودرو، لاستیک را با شاخص کیلوگرم محاسبه می‌کنند که این محصول در دی‌ماه ۹۷، کیلویی ۱۲هزار و ۴۰۰ تومان بود اما در ماه گذشته، با رشد ۲۰۲درصدی با بهای ۳۷هزار و ۵۰۰ تومان تهیه شده است.
   رشد 2.7 برابری قیمت کانی‌های فلزی
نوردرخشان به افزایش قیمت کانی‌های فلزی در ۱۸ ماه گذشته نیز اشاره کرد و گفت: «آلومینیوم در این مدت از کیلویی ۱۹هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۸هزار و ۷۰۰ تومان، مس از ۵۳هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲۳ هزار تومان، بیلت فولاد و چدن از ۳هزار و ۹۰۰ تومان به ۹هزار و ۲۰۰ تومان، آهن ورق داخلی از ۵هزار تومان به ۱۴هزار و ۶۰۰ تومان و آهن ورق خارجی از ۷هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۹هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.»

   رشد ۱۱۰ درصدی نرخ ارز نیمایی طی 18 ماه
مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که علاوه بر این مواد، افزایش نرخ ارز نیز بر بهای تامین مواد و قیمت تولید محصولات خودروسازان تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد، افزود: «در ۱۸ ماه گذشته نرخ دلار آزاد از ۱۰هزار و ۸۵۴ تومان به ۲۰هزار و ۸۹۴ تومان رسیده است که رشد ۹۲ درصدی را نشان می‌دهد.» وی ادامه داد: «دلار مبادله ای موسوم به نیما نیز از قیمت ۸هزار و ۸۱ تومانی در بهمن ۹۷ با رشد ۱۱۰درصدی به ۱۶هزار و ۹۷۰ تومان رسیده است.»
   میانگین 127 درصدی افزایش نرخ نهاده‌های تولید
نوردرخشان اظهار کرد: «میزان تاثیرگذاری هر یک از این نهاده‌ها بر قیمت تمام‌شده خودروها متفاوت و موثر است، اما به‌طور میانگین ۱۲۷ درصد رشد داشته‌اند. این درحالی است که افزایش قیمت خودروها در این مدت زمان بسیار کمتر از ۱۲۷ درصد بوده است.»

   قیمت‌های سرسام‌آور مواد اولیه داخلی
افزایش نرخ نهاد‌ه‌های تولید در حالی است که به‌عنوان مثال اگر خودروساز ورق مورد نیاز خود را از خارج کشور تهیه کند، ارزان‌تر از ورق‌های داخلی تمام می‌شود. چراکه تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی، این مواد را به مقدار نیاز و به قیمت مناسب در اختیار خودروساز قرار نمی‌دهند.

   نرخ تورم از نظر شورای رقابت
شورای رقابت در حالی به عرصه قیمت‌گذاری خودرو بازگشته است که فرمول مد نظرش همچنان معطل اعلام نرخ تورم کلی و نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی است. این در حالی است که هزینه‌های خودروسازان نیز به‌صورت جزئی و هم به‌صورت میانگین کلی به‌صورت پیاپی به شورای رقابت ارائه می‌شود.

   هزینه اجرای استانداردهای جدید
در همین‌حال، اصرار سازمان استاندارد به رعایت استانداردهایی مانند رادار خروج از خط برای خودروهای تولید داخلی در شرایطی که جاده‌های کشور خط‌کشی مناسب ندارند، یا الزامی‌شدن رعایت استاندارد آلایندگی یورو5 از سوی سازمان محیط زیست آن هم درحالی‌که زیرساخت‌های سوخت مناسب آن فراهم نیست، جای سوال دارد. به همین ترتیب، افزودن کاتالیست به خودروهای گازسوز که حدود 10 تا 12 میلیون تومان برای خودروساز هزینه مازاد دارد و شورای رقابت هم حاضر به لحاظ‌کردن این هزینه‌ها در فرمول قیمت‌گذاری خود نیست. بر این اساس، بازخوانی شفاف‌سازی مدیر مالی سایپا از تاثیر هزینه مواد اولیه و قطعات در قیمت تمام‌شده خودرو می‌تواند همراه با یک هشدار درخصوص ضرورت توجه به تولید در سالی باشد که از آن توقع جهش نیز داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =