تنها دلیل بارز خروج دود سیاه از اگزوز خودرو، آن هم پس از کارکرد و به‌اصطلاح گرم شدن موتور آن، به‌خرابی یا نادرست کار کردن یکی از سنسورها مربوط می‌شود.

خودرو کیا ریو مدل 88 دارم و زمانی که آن را روشن می‌کنم، پس از مدتی کارکرد و گرم شدن موتور، دود سیاه از اگزوز خودرو خارج می‌شود. علاوه‌بر این در زمان استفاده از کولر، موتور خودرو در دورهای پایین دچار لرزش می‌شود. از طرفی موقع حرکت در سربالایی‌ها به‌ویژه هنگام شتاب‌گیری، خودرو کم می‌آورد؛ این درحالی‌است که دیسک‌وصفحه آن را حدود یک‌ماه قبل تعویض کردم. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،تنها دلیل بارز خروج دود سیاه از اگزوز خودرو، آن هم پس از کارکرد و به‌اصطلاح گرم شدن موتور آن، به‌خرابی یا نادرست کار کردن یکی از سنسورها مربوط می‌شود. به‌عبارت دیگر این مشکل تنها به‌دلیل خرابی سنسور دمای آب است و اگر این سنسور به‌درستی عمل نکند یا معیوب شده باشد، پس از گرم شدن پیشرانه، دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود. در این حالت برای رفع مشکل باید ضمن اتصال دستگاه عیب‌یاب به ECU پس از پاک کردن خطای مربوطه، سنسور دمای آب تعویض شود. اما در پاسخ به‌آنچه درمورد لرزش موتور حین استفاده از کولر مطرح شد، باید گفت این مشکل به‌دلیل عدم کنترل و تامین هوای لازم برای دور آرام است. به‌بیان ساده‌تر استپر موتور به‌عنوان قطعه‌ای مکاترونیکی که در تنظیم دورآرام موتور نقش بسزایی دارد، درصورتی که به‌اصطلاح کثیف شده باشد، عملکرد درستی نخواهد داشت و بنابراین در روند کاری موتور به‌ویژه در دورهای پایین تاثیرگذار خواهد بود که با تمیز کردن این قطعه یا شست‌وشوی آن، مشکل برطرف خواهد شد. اما این احتمال نیز وجود دارد که با اتمام ‌عمر مفید این قطعه و معیوب شدن آن، این مشکل ایجاد شده باشد که برای رفع مشکل ضمن بررسی این قطعه درصورت نیاز باید آن را تعویض کرد. از سوی دیگر درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت عیب‌یابی از راه دور کاملا دقیق و صحیح نیست و باید از شخص متخصص یا مکانیک کمک بگیرید تا عیب‌یابی به‌شکل اصولی و دقیق انجام شود. اما درحالت کلی کم آوردن خودرو در زمان حرکت در سربالایی‌ها و شتا‌ب‌گیری به‌چند پارامتر بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ایراد درسیستم انتقال قدرت خودرو است و باتوجه به‌اینکه شما گفتید دیسک‌وصفحه‌کلاچ خودرویتان را به‌تازگی تعویض کرده‌اید، بنابراین برای رفع مشکل باید ‌موارد دیگر بررسی شود.    سیستم سوخت‌رسانی در راه‌اندازی و کارکرد صحیح موتور نقش بسزایی دارد و با در نظر گرفتن این موضوع اگر سوخت کافی به‌سیلندرها ارسال نشود، این مشکل رخ می‌دهد. اما یکی از قطعاتی که در روند سوخت‌رسانی به‌سیلندر اهمیت زیادی دارد، پمپ‌بنزین است و در صورتی که این قطعه به‌اصطلاح ضعیف کار کند یا اینکه معیوب شده باشد، درزمان حرکت در سربالایی‌ها به‌دلیل زاویه مشخص سطح، قادر به‌رساندن سوخت کافی به‌سیلندر نیست و سبب افت قدرت یا به‌اصطلاح کم آوردن خودرو می‌شود که دراین صورت برای رفع مشکل باید پمپ‌بنزین تعویض شود.     صافی بنزین نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و اگر این قطعه ساده مکانیکی که وظیفه‌ فیلتر کردن سوخت به‌سیلندرها را به‌عهده دارد، کثیف شده باشد هنگام حرکت خودرو در سربالایی‌ها به‌ویژه در زمان شتاب‌گیری که خودرو به‌سوخت بیشتری نیاز دارد، سوخت کافی را به‌سیلندرها نمی‌رساند و در این حالت نیز برای رفع مشکل باید این قطعه تعویض شود.     اما اگر با تعویض پمپ‌بنزین و صافی بنزین همچنان مشکل وجود داشته باشد، باید سیستم جرقه‌زنی بررسی شود. دراین حالت ممکن است وایرهای شمع معیوب شده باشد که در این شرایط می‌تواند افت قدرت در جرقه‌زنی را به‌وجود آورد و این مساله درنهایت سبب افت قدرت در شتاب‌گیری و هنگام افزایش دورموتور می‌شود. براین اساس برای رفع ایراد باید وایرهای شمع تعویض شود. لازم به‌ذکر است همواره از شمع‌هایی استفاده کنید که مناسب موتور خودرویتان باشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =